Riddar4 Startet 21.Oktober.2015 Del på Facebook Startet 21.Oktober.2015 Siden importøren ikke svarer, vender jeg mot forumet for om mulig få noen tips. Da jeg hadde innsatt ny innsats i dieselforfilteret i min Sole Mini 26 og skulle teste det ut, slo jeg på hovedbryter, åpnet for kjølevannet og dreide nøkkelen for å gløde slik jeg pleier. Det kom et klikk fra motorrommet da jeg vrei om startnøkkelen, og så forsvant ladelyset og all strøm i båten blei borte. Har kikka etter sikringer, men ikke funnet annet enn den på instrumentbordet. Kan noen ha teorier om hva som egentlig hendte og vegen utav problemet? Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 21.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2015 Irr eller dårlig kontakt på enten batteripoler eller der plusskabel er skrudd på starter, eller der minus er skrudd til jord... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Sitrin Svart 21.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2015 Sjekk hva du kan ha kommet borti når du skiftet filteret (let etter løse, dårlige koblinger som kan ha løsnet ved berøring) Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Riddar4 Svart 21.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober.2015 Jeg har et startbatteri og et for drift etter sigende fra forrige eier. Alt var jo normalt helt til jeg hadde gløda ferdig og vrei switsjen til start. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 21.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2015 Ta fram voltmeteret og start med å måle spenning. Batteriet er beste stedet som første målepunkt og så går du videre mot motoren. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2015 Tydelig tegn på dårlig kontakt. Rengjør batteripoler og tilkopling på starter, så starter den nok igjen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jori Svart 21.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2015 Hvis det er en stund siden du startet båten, kan du ikke støtte deg på at alt var ok før filterbyttet. Som de andre sier, du får ikke strøm til starter enten dette skyldes plussfeil eller dårlig minus. For å oppsummere det de andre har sagt: 1. sjekk at du ikke har rivet opp noen ledninger når du jobbet med filteret. kan også være kroppen din som har kommet borti noe, så må ikke være nær filteret. 2. Mål volt på batteriet. Under 12,5 og batteriet trenger lading, under 12,0 og batteriet er kaputt, antakelig en celle som sliter å være med 3. Gå over alle ledninger fra batteri til starter og fra minuspol til motor. Dette betyr å skru opp alle, rense de, sette inn fett på polene og sett sammen. Ikke nok å bare røske i ledningsnettet. 4. hvis du har startrele kan også feilen ligge her, selve releet kan være defekt. Når du følger ledningene vil du se om de går innom ett rele. Dette tror jeg er en grei rekkefølge å starte opp for å være systematisk. Lønner seg alltid å gå over slike feil systematisk, da mange dårlige kontaktpunkter kan bli en stor svakhet til slutt. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 21.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2015 "sjekk hva du kan ha kommet borti" er en god start. Let etter det mest sannsynlige først. Jeg antar at om du ser på hovedbryteren så har du en mulighetmed stor sannsynlighet. Den har du brukt når du gjorde jobben og disse er kjent feilkilde. Deretter følg rådene over. Sitér dette innlegget Link to post
Riddar4 Svart 21.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober.2015 Jeg så over og røska i ledningene både ved hovedbryter og det eine batteriet. Men skal ta ei runde etter rekkefølga som er opplista av Jori og andre. Godt å ha noe konkret å gå etter, takker for råd og vink så langt. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 21.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2015 Jeg ville brukt målemetoden på de ulike punktene. Ikke røskemetoden. For å sjekke om feks hovedstrømbryteren er kilden. Feks ved å måle motstand i bryteren. Og om den er grei i seg selv, - måle om kablene er ok gjennom bryteren. Sitér dette innlegget Link to post
catano Svart 21.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2015 Hei. I disse tider er det ikke måte på hva kjeltring pakket finner på så det er sikkert noen som har stelt den mvh Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
PolarLi Svart 21.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2015 Høres litt ut som hovedstrømbryter. Sett en startkabel over bryteren eller bare koble ledningene i sammen på den ene bolten og prøv igjen. Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 22.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2015 Jeg har haft det samme problem, og sled noget med at finde den dårlige forbindelse.... . Dårlige forbindelser har det med at blive varme når der løber strøm igennem. Jo længere tid man vrider nøglen/switchen til start, jo varmere bliver den dårlige forbindelse. Fingrene er et fint instrument til at finde varme med. Jeg brændte mine noget, men fandt da ud af hvor problemet var (tilsutningen på en hovedafbryder). Sitér dette innlegget Link to post
Riddar4 Svart 22.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2015 Nå føler jeg at jeg har kommet et lite steg videre. Hovedbryter og strøm er i funksjon etter en sjau som er enbefalt her. Men straks jeg snur om nøkkelen og gløder, kobler alt ut og jeg er tilbake der jeg var. Strømmen er tilbake når jeg slår av og på lading, ihverfall lyser ladelyset. Hva nå. Er det switsjen som er kaputt? Eller startreleet? Sikringen på instrumentbordet ser ok ut. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 22.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2015 Målt batteriet? Ei kaputt celle vil gi det symptonet du beskriver f.eks Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 22.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2015 (redigert) Det er jo mange startnøkler som kobler ut instrumentene når du dreier til gløding og videre til start. Så det at strømmen blir borte på instrumentene skal kanskje være slik. Så kommer strømmen til instrumenter på igjen når nøkkel står i kjøreposisjon. Så hvilken strøm er det som blir borte? Er det andre ting som belysning som forsvinner helt ? Tviler på det er nøkkel som er defekt da du skriver i første innlegg at det klikker i startreleet. Da tror jeg heller det er dårlig kontakt til batteri minus, så forsikre deg om at det er skikkelig kontakt. Slik du beskriver dette synes det som dårlig kontakt da små forbrukere som lys og radio kan fungere, men så snart et stort strømtrekk oppstår som gløding og start tross alt er, så dør også små forbrukere ut så lenge den store belastningen er der. Og selvfølgelig må batteri være ok ja. Også usikker på hva du mener med at strømmen kommer tilbake når du setter den på lading. Er det at du setter nøkkel i kjøreposisjon, eller må du koble til en batterilader for å få strøm igjen? Redigert 22.Oktober.2015 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alf-inge Svart 22.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2015 Nå føler jeg at jeg har kommet et lite steg videre. Hovedbryter og strøm er i funksjon etter en sjau som er enbefalt her. Men straks jeg snur om nøkkelen og gløder, kobler alt ut og jeg er tilbake der jeg var. Strømmen er tilbake når jeg slår av og på lading, ihverfall lyser ladelyset. Hva nå. Er det switsjen som er kaputt? Eller startreleet? Sikringen på instrumentbordet ser ok ut. Hadde akkurat samme oppførsel på motoren min i fjor. Der var spenning nok på batteriet. Slo på tenninga, alt OK. Trykte på startknappen, og alt døde. Av og på med hovedstrømmen, og akkurat det samme gjentok seg. Jeg hadde hatt motoren i gang bare få timer tidligere på samme tur. Når jeg målte spenningen på instrumentpanelet, falt spenningen der til under 11V idet jeg trykte på startknappen, og elektronikken koblet ut. Dette tydet på høy motstand ett eller annet sted mellom batteri og instrumentpanel. Begynte på batteriet med å ta løs kabel, gjøre rent og sette skikkelig fast igjen. Og prøvestarte. Etter at jeg hadde gjort det samme i motorenden av samme kabel, startet motoren som normalt. Så selv om den satt godt fast, var det tydeligvis ikke nok til å gi god kontakt. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 22.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2015 Dette må enten være spenningsfall over en dårlig kopling, eller delvis brudd internt i batteriet. Sjekk først om batteriet holder spenningen noenlunde ved å måle direkte på polene når du vrir om nøkkelen. Forvinner mesteparten av spenningen så er det bare å bytte batteri. Hvis spenning holder seg må du måle over alle koblinger og kabelstrekk mens du vrir nøkkel. Der du finner spenningsfall har du feilen. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 22.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2015 Hvis det er en stund siden du startet båten, kan du ikke støtte deg på at alt var ok før filterbyttet. Som de andre sier, du får ikke strøm til starter enten dette skyldes plussfeil eller dårlig minus. For å oppsummere det de andre har sagt: 1. sjekk at du ikke har rivet opp noen ledninger når du jobbet med filteret. kan også være kroppen din som har kommet borti noe, så må ikke være nær filteret. 2. Mål volt på batteriet. Under 12,5 og batteriet trenger lading, under 12,0 og batteriet er kaputt, antakelig en celle som sliter å være med 3. Gå over alle ledninger fra batteri til starter og fra minuspol til motor. Dette betyr å skru opp alle, rense de, sette inn fett på polene og sett sammen. Ikke nok å bare røske i ledningsnettet. 4. hvis du har startrele kan også feilen ligge her, selve releet kan være defekt. Når du følger ledningene vil du se om de går innom ett rele. Dette tror jeg er en grei rekkefølge å starte opp for å være systematisk. Lønner seg alltid å gå over slike feil systematisk, da mange dårlige kontaktpunkter kan bli en stor svakhet til slutt. Lykke til Vil minne på denne sjekklisten, Rekkefølgen er IKKE tilfeldig, så synes vel egentlig TS bør følge dette først nå. Gjerne som flere sier måle seg frem på hvert punkt kontakter tas opp og gjøres rent. Sitér dette innlegget Link to post
Riddar4 Svart 22.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2015 Noe startrele finnes ikke, så det punktet er ute av verden. Da står det igjen å skaffe seg et måleapparat og finne ut noe mer om batteriene, eventuelt handfølge alle ledninger og og fester. Dette med fett på polene, trodde at det var viktig med metall mot metall og så fett over til slutt?? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2015 Nei, fett mellom er bare bra. Så korroderer det ikke mer. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bay_liner Svart 22.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2015 Du må bruke syrefritt fett også kalt batteripolfett (aka Biltrma). Det forhindrer korrosjon og sikrer god kontakt - always.... Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Festina_Lente Svart 22.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2015 Det var en vår jeg hadde samme problem med Festina Lente. Glødet, men fikk ikke start når jeg vred nøkkelen videre. Jeg hadde glemt at for å komme til startposisjon må jeg etter gløding trykke ned nøkkelen og vri. Da startet den ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Riddar4 Svart 24.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Oktober.2015 I alt regnværet her vest, har jeg ikke kommet lenger enn å koble til batteriladeren. Og etter 30 timer er startbatteriet enda okke fulladet. Det tyder vel på at noe er galt. Sitér dette innlegget Link to post
svendmb Svart 24.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2015 Noe startrele finnes ikke, så det punktet er ute av verden. Da står det igjen å skaffe seg et måleapparat og finne ut noe mer om batteriene, eventuelt handfølge alle ledninger og og fester. Dette med fett på polene, trodde at det var viktig med metall mot metall og så fett over til slutt?? Ikke startrele? Det har jeg ikke vært borti før. Er du sikker? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.