Jump to content

Hvorfor forsvant strømmen?


Riddar4

Recommended Posts

Siden importøren ikke svarer, vender jeg mot forumet for om mulig få noen tips. Da jeg hadde innsatt ny innsats i dieselforfilteret i min Sole Mini 26 og skulle teste det ut, slo jeg på hovedbryter, åpnet for kjølevannet og dreide nøkkelen for å gløde slik jeg pleier. Det kom et klikk fra motorrommet da jeg vrei om startnøkkelen, og så forsvant ladelyset og all strøm i båten blei borte.

 

Har kikka etter sikringer, men ikke funnet annet enn den på instrumentbordet. Kan noen ha teorier om hva som egentlig hendte og vegen utav problemet? 

Link to post

Sjekk hva du kan ha kommet borti når du skiftet filteret (let etter løse, dårlige koblinger som kan ha løsnet ved berøring)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post

Hvis det er en stund siden du startet båten, kan du ikke støtte deg på at alt var ok før filterbyttet. Som de andre sier, du får ikke strøm til starter enten dette skyldes plussfeil eller dårlig minus.

For å oppsummere det de andre har sagt:

 

1. sjekk at du ikke har rivet opp noen ledninger når du jobbet med filteret. kan også være kroppen din som har kommet borti noe, så må ikke være nær filteret.

2. Mål volt på batteriet. Under 12,5 og batteriet trenger lading, under 12,0 og batteriet er kaputt, antakelig en celle som sliter å være med

3. Gå over alle ledninger fra batteri til starter og fra minuspol til motor. Dette betyr å skru opp alle, rense de, sette inn fett på polene og sett sammen. Ikke nok å bare røske i ledningsnettet.

4. hvis du har startrele kan også feilen ligge her, selve releet kan være defekt. Når du følger ledningene vil du se om de går innom ett rele.

 

Dette tror jeg er en grei rekkefølge å starte opp for å være systematisk. Lønner seg alltid å gå over slike feil systematisk, da mange dårlige kontaktpunkter kan bli en stor svakhet til slutt.

 

Lykke til

Link to post

Jeg har haft det samme problem, og sled noget med at finde den dårlige forbindelse.... .

 

Dårlige forbindelser har det med at blive varme når der løber strøm igennem. Jo længere tid man vrider nøglen/switchen til start, jo varmere bliver den dårlige forbindelse.

Fingrene er et fint instrument til at finde varme med. Jeg brændte mine noget, men fandt da ud af hvor problemet var (tilsutningen på en hovedafbryder).

Link to post

Nå føler jeg at jeg har kommet et lite steg videre. Hovedbryter og strøm er i funksjon etter en sjau som er enbefalt her. Men straks jeg snur om nøkkelen og gløder, kobler alt ut og jeg er tilbake der jeg var. Strømmen er tilbake når jeg slår av og på lading, ihverfall lyser ladelyset. Hva nå. Er det switsjen som er kaputt? Eller startreleet? Sikringen på instrumentbordet ser ok ut.

Link to post

Det er jo mange startnøkler som kobler ut instrumentene når du dreier til gløding og videre til start. Så det at strømmen blir borte på instrumentene skal kanskje være slik. Så kommer strømmen til instrumenter på igjen når nøkkel står i kjøreposisjon. Så hvilken strøm er det som blir borte? Er det andre ting som belysning som forsvinner helt ?

Tviler på det er nøkkel som er defekt da du skriver i første innlegg at det klikker i startreleet. Da tror jeg heller det er dårlig kontakt til batteri minus, så forsikre deg om at det er skikkelig kontakt.

Slik du beskriver dette synes det som dårlig kontakt da små forbrukere som lys og radio kan fungere, men så snart et stort strømtrekk oppstår som gløding og start tross alt er, så dør også små forbrukere ut så lenge den store belastningen er der.

 

Og selvfølgelig må batteri være ok ja.

 

Også usikker på hva du mener med at strømmen kommer tilbake når du setter den på lading. Er det at du setter nøkkel i kjøreposisjon, eller må du koble til en batterilader for å få strøm igjen?

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post

Nå føler jeg at jeg har kommet et lite steg videre. Hovedbryter og strøm er i funksjon etter en sjau som er enbefalt her. Men straks jeg snur om nøkkelen og gløder, kobler alt ut og jeg er tilbake der jeg var. Strømmen er tilbake når jeg slår av og på lading, ihverfall lyser ladelyset. Hva nå. Er det switsjen som er kaputt? Eller startreleet? Sikringen på instrumentbordet ser ok ut.

 

Hadde akkurat samme oppførsel på motoren min i fjor. Der var spenning nok på batteriet. Slo på tenninga, alt OK. Trykte på startknappen, og alt døde. Av og på med hovedstrømmen, og akkurat det samme gjentok seg. Jeg hadde hatt motoren i gang bare få timer tidligere på samme tur.

 

Når jeg målte spenningen på instrumentpanelet, falt spenningen der til under 11V idet jeg trykte på startknappen, og elektronikken koblet ut. Dette tydet på høy motstand ett eller annet sted mellom batteri og instrumentpanel. Begynte på batteriet med å ta løs kabel, gjøre rent og sette skikkelig fast igjen. Og prøvestarte. Etter at jeg hadde gjort det samme i motorenden av samme kabel, startet motoren som normalt. Så selv om den satt godt fast, var det tydeligvis ikke nok til å gi god kontakt.

Link to post

Dette må enten være spenningsfall over en dårlig kopling, eller delvis brudd internt i batteriet. Sjekk først om batteriet holder spenningen noenlunde ved å måle direkte på polene når du vrir om nøkkelen. Forvinner mesteparten av spenningen så er det bare å bytte batteri. Hvis spenning holder seg må du måle over alle koblinger og kabelstrekk mens du vrir nøkkel. Der du finner spenningsfall har du feilen.

Link to post

Hvis det er en stund siden du startet båten, kan du ikke støtte deg på at alt var ok før filterbyttet. Som de andre sier, du får ikke strøm til starter enten dette skyldes plussfeil eller dårlig minus.

For å oppsummere det de andre har sagt:

 

1. sjekk at du ikke har rivet opp noen ledninger når du jobbet med filteret. kan også være kroppen din som har kommet borti noe, så må ikke være nær filteret.

2. Mål volt på batteriet. Under 12,5 og batteriet trenger lading, under 12,0 og batteriet er kaputt, antakelig en celle som sliter å være med

3. Gå over alle ledninger fra batteri til starter og fra minuspol til motor. Dette betyr å skru opp alle, rense de, sette inn fett på polene og sett sammen. Ikke nok å bare røske i ledningsnettet.

4. hvis du har startrele kan også feilen ligge her, selve releet kan være defekt. Når du følger ledningene vil du se om de går innom ett rele.

 

Dette tror jeg er en grei rekkefølge å starte opp for å være systematisk. Lønner seg alltid å gå over slike feil systematisk, da mange dårlige kontaktpunkter kan bli en stor svakhet til slutt.

 

Lykke til

 

Vil minne på denne sjekklisten, Rekkefølgen er IKKE tilfeldig, så synes vel egentlig TS bør følge dette først nå. Gjerne som flere sier måle seg frem på hvert punkt kontakter tas opp og gjøres rent.

Link to post

Noe startrele finnes ikke, så det punktet er ute av verden. Da står det igjen å skaffe seg et måleapparat og finne ut noe mer om batteriene, eventuelt handfølge alle ledninger og og fester. Dette med fett på polene, trodde at det var viktig med metall mot metall og så fett over til slutt??

 Ikke startrele? Det har jeg ikke vært borti før. Er du sikker?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...