Jump to content

KAMD43P-hvordan bytte pakning ved eksosmanifoil?


Gabi

Recommended Posts

I vinter fant jeg endelig ut hvorfor det lakk kjølevæske ned i kjølesvinet. Det var defekt pakning på sjøvannspumpa etc. Fikk dette fikset og håpet på tørt kjølesvin i sommer. Men neida!

 

Var fortsatt kjølevæske i bunnen....

 

Har nå etterhvert fått lokalisert det til å være pakning ved eksosmanifoilen. Jeg ser at lakken er tæret bort i striper ned fra godset der så det er vel liten tvil om at det lekker her. Så også noen dråper komme ut ved selvsyn.

 

Men er dette lett å skifte? Må turbo og eksosbend av? I såfall må det jo skiftes pakninger både her og der også. Og da vil jeg sikkert lure på om jeg burde skiftet eksosbend samtidig. Og hva med tilstand på turbo etc. Hva må gjøres for å skifte?

 

bilde

Link to post

Hei og takk for svar! Selv om jeg hadde håpet at det bare var å skru av de 4 boltene og skifte pakning der.....

 

Jeg har lest igjennom det som Tutti Frutti henviser til. Fin instruksjon det!

 

Men litt typisk for en "enkel" operasjon er at det kan balle på seg. Sånn som å bytte eksosbend og kanskje turbo samtidig. Veldig nyttig kanskje men prisen stiger med 6000,- for turbo og ca 3000,- for eksosbend samt pakninger etc. Så en full jobb blir kanskje 10.000-15.000 kr. Men samtidig er det kjekt å være litt proaktiv å bytte før noe galt skjer, for hvis nie uhensiktsmessig inntreffer kan jo båtsesongen fort bli amputert....noe vi ikke vil!

 

Et helt sikkert dumt spørsmål, men likevel: det er jo vanlig kjølevæske dette her som lekker, har en temperatur på inntil 95 grader og ikke noe særlig trykk. Går det an som en midlertidig løsning ett år eller to å tette skjøten der pakningen sitter med Tec7 og ha på tettebånd utenpå?

Link to post
  • 2 uker senere...

Jeg har nå begynt på prosjektet med å skifte pakning. Fulgte beskrivelser som angitt her på forumet og også fra verkstedbok Volvo. Endel tid går med, blant annet fordi man ikke vet helt hvordan man skal kommer til skruer, man er litt ekstra forsiktig etc. Men jeg har fått av eksosbend, alt inntil turbo og fått løsnet turbo inkl oljerør på topp og bunn.

 

Det som står igjen er å få løsnet bolten på oljerør som sitter nede på blokka på motoren. Det er vanskelig å komme til, og har prøvd på mange forskjellige måter. Det jeg imidlertid oppdaget var at for å skifte bare pakningen fra eksosmanifoil til turbo trenger jeg ikke å demontere selve turboen, da jeg kommer til uansett. Så med "mission" kun skifte pakning går det bra likevel.

 

Eksosbend skifter jeg nå når jeg er i gang. Hadde ikke måtte, men det viser tegn på tæring og kr 2800,- er vel greit nok, dette er jo definert som en slitedel.

 

Et stort spørsmål er imidlertid tilstand til turbo. Jeg får 22 knop på min Scand Baltic og har ingen symptomer på feil. Men ifølge Volvo verkstedmannskap så begynner spesielt utløpsvifta å se litt slitt ut, da det er litt korrosjon rundt der. Jeg måler ca 0,15mm klaring mellom vifta og huset. Det store spørsmålet er om skal jeg bruke 14000 på ny turbo nå, pluss knote masse til for å få av bolten til oljetrykkrøret nede ved blokka? Eller skal jeg lappe sammen nå og kjøre noen år til? Jeg kjører ca 100-120 timer i året. Motor er fra 1999 og har gått ca 1100timer.

 

Hva ville dere ha gjort og tenkt?

 

Se bilder nedenfor.

Link to post

Er ingen turboekspert, men fra bildene ser den jo ganske grei ut. Jeg ville ha renset opp på eksossiden, skrapt ut gammel koks, fått det rent der. Så ville jeg til våren med båten på vannet kjørt igjennom en runde med turborens før luftfilter settes på plass. Personlig synes jeg 14000,- er mye penger og ville derfor ikke byttet turboen før den svikter eller du kan kjenne/måle slark på innsuget. Alternativet er å bruke vinteren til å søke bytteturbo, da kan det jo hende du slipper med 1/2 prisen. Vanligvis vil det være mye tæring/rust på eksossiden av turboen som skyldes sjøvannsluften og fuktighet. Det ser man ikke noe til her, så ser for meg ut som denne turboen her kan klare mange timer til.

 

Du må nesten føle selv hva din fornuft/sans og økonomi tilsier deg du bør gjøre. Kan ryke i morgen, kan holde 2000 timer til.

 

Men lurt å bytte eksosbendet når du først tok denne jobben med pakningene.

Link to post

Bildene av eksossiden din ser veldig likt ut som det så ut på min turbo på samme sted. Har en 41p, som har gått 1200 timer. Jeg tok som sagt løs eksossiden på turbo for skraping/rengjøring. Med unntak av den ene skruen som er litt knotete å få løs, så gikk det greit. 

Kan vel legge til at min motor står på en palle, ute av båt. Gjør jobben ihvertfall dobbelt så enkel.

Link to post

Monter en turbotrykksmåler, så ser du om turboen gir det den skal

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Takk for gode innspill!

 

Som Jori er inne på så ser ikke turboen så veldig ille ut. Jeg tok med bilder til den lokale Volvo-butikken og en reparatør mente at den begynte å bli litt slitt på eksossiden. Sjefen der mente at det nok ikke var så mye å bruke penger på ennå og mente den holdt lenge til.

 

Jeg har sjekket for slark og kan ikke finne noe ut/inn (aksielt) og ingen ting heller side-side. Så det ser ikke så gærn't ut synes jeg. Og med tanke på for vanskelig det var å få av bolten ved motorblokka så har jeg bestemt å mekke det sammen igjen og tute og kjøre videre.

 

Monterte pakning inn mot turbo ikveld og oljerør til turbo. Eksosbend og div pakninger er bestilt.

 

Dersom jeg merker etter hvert at farten går ned, eventuelt røyk kommer etc så får jeg sjekke mer da. Men nå har jeg demontert mye nå så neste gang går vel demontering frem til dagens situasjon på under 1time... Og pakninger blir ikke mer enn ca 500kr. Så totalt sett tenker jeg at dette blir en grei løsning.

Link to post
  • 3 uker senere...

...........og da var det ennå en ting jeg grubler på.......

 

Når jeg skulle montere den nye eksoskrøken mot turbo la jeg merke til at det var en bitteliten ujevnhet der imellom, på turbosiden. Det vil si at når jeg rugger på eksoskrøken så vipper det bittelitegrann. Det er jo ingen pakning imellom eksoskrøken og turbo, bare metall mot metall. Klemmen som fester disse sammen skrur man jo til og da vil de bli presset sammen. Men det er en cm eller to i skjøten på klemmen som er åpen. Evnt slark eller ujevnheter i dette partiet kan kanskje teoretisk gjøre at eksos kommer ut? Eller overtenker jeg dette her? Har noen erfaringer fra dette? Jeg har prøvd å pusse på turboflensen men har ikke pusset det 100% jevnt. Er dette et must?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...