Bisse Startet 22.Oktober.2015 Link til dette innlegget Startet 22.Oktober.2015 Har disse brannvarslerene i båten min som er fra 1988. De er plassert i motorrom, styrhus, kabiner og salong og er seriekoblet. Har stått å "røyket" veldig på de, men ingen alarm går. På varslerene står det 70*C. Ser ikke ut som det er noen "føler" for røyk. På bildet er dekslet fjernet. Er dette varslere som kun varsler om det blir 70 grader? Noen som kjenner til dette? Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Viksund Bravo Svart 22.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2015 (redigert) De der så ut til å "smelte" og dermed bryte kretsen ved 70°C. Tror ikke røyk har noen innvirkning..... Red. Er sikkert bimetall som spretter tilbake etter test ved varme. Redigert 22.Oktober.2015 av Viksund Bravo (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
volfro Svart 22.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2015 Ser jo ikke ut som en røykvarsler så sikkert temp varsler. Bare å ta hårføneren å varme den litt men sjekk at den ikke er kobla mot automatisk slukkesystem. Sitér dette innlegget Link to post
Bisse Svart 22.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2015 Kan det bety at om jeg varmer den til 70 grader vil den smelte og man må erstatte delen som har smeltet? Sikkert umulig å få tak i. Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
bellen Svart 22.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2015 Nei, kan aldri tru at du må bytte noke etter at den er utløst. Den utløses med varme, så om du har en varmluftspistol, så kan du teste den. Tror ikkje at en hårføner er varm nok. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2015 Jeg ville ha latt dem stå I fred, og montert opp røykvarslere I tillegg. Ser ut som noe som kan være koplet opp mmot slukkeanlegg, og da ønsker du ikke å utløse dem. Sjekk evt med Signalco, de vet vel hvordan disse brukes. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sitrin Svart 23.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2015 (redigert) Jeg kan bekrefte at den kun løses ut ved varme. (enten kortslutter eller bryter kretsen) Mener å huske at det er av den typen som ved utløst alarm må byttes. Kan være jeg har en (eller lignede) liggende, men om det er en som løser ut på 70 grader er jeg usikker på. Det finnes også detektorer som i tillegg til å løse ut på varme også løses ut ved rask temperatur stigning (mener å huske de het differensial detektor). Neste steg er multikriteria detektor som reagerer på flere forskjellige ting (røyk, varme etc.) Hva/hvilket utstyr er sensoren tilkoblet? Redigert 23.Oktober.2015 av Sitrin (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Kenneth 81 Svart 23.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2015 En brannvarsler fra 1988 ville jeg uansett ikke stolt særlig mye på. Det er tross alt en stund siden og ting forringes gjerne over tid. Kanskje på tide å investere i nytt? Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Bisse Svart 23.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2015 Har også røykvarslere ombord. Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Bisse Svart 17.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2015 Fikk testet de. La på et skrujern og kortsluttet, da pep det i summeren på el-panelet og alarmlampen tente. Moro at det virket. Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
mateco Svart 17.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2015 Du bør nok fyre opp en julesigar og teste ordentlig ! Gamle røykvarslere kan gi falsk trygghet ! God Jul !! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
index Svart 18.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2015 Gamle røykvarslere kan gi falsk trygghet ! Vel og bra det, men hvis du leser lengre opp I tråden så er ikke dette røykvarslere da! Det er brannvarslere som løser ut ved 70 grader varme og må deretter skiftes ut. Lite nytte av julesigaren da.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
mateco Svart 18.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2015 Trådstarter skriver i innlegg #9 Har også røykvarslere ombord. Og følger deretter opp med følgende innlegg: Fikk testet de. La på et skrujern og kortsluttet, da pep det i summeren på el-panelet og alarmlampen tente. Moro at det virket. Vel og bra det, men hvis du leser lengre opp I tråden så er ikke dette røykvarslere da! Det er brannvarslere som løser ut ved 70 grader varme og må deretter skiftes ut. Lite nytte av julesigaren da.... Ikke for å kverulere i disse juletider, men Bisse skriver da vitterlig "røykvarslere" ! ?? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
anonym123456 Svart 18.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2015 men Bisse skriver da vitterlig "røykvarslere Bisse skriver "har også røykvarslere" uten å si noe om alderen på de. Med det antar jeg at de er i tillegg til brannvarslerne. Men enig i at alt slikt utstyr bør testes en gang i blant. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.