jfge Startet 23.Oktober.2015 Link til dette innlegget Startet 23.Oktober.2015 Hei. Jeg har et kjøleproblem på min Mercruiser 6.2 MPI motor 2003 modell med Bravo 1 drev som er sjøvannskjølt. Til nå så har jeg gjort følgende for å løse problemet: Skiftet impeller/overhalt sjøvannspumpe Skiftet sirkulasjonspumpe Byttet eksosmanifolder Byttet Risere Inspisert alle kjøleslanger Syrevasket motorblokk innvendig Skiftet top pakninger Tatt av drev å inspisert for blokkering/skjell alt ok Byttet O-ring mellom transam og drev på kjølekanal Termostat er tatt ut Problemet oppleves som: Temperatur er ok på lave turtall Når jeg tar båten opp på plan stiger temperaturen jevnt til kjølevannsalarmen går. Kaldt vannslanger til riserne blir varm, virker som det ikke er flow igjennom disse når moteren går på høyere turtall (over 2000rmp) Noen som har noen lure tips å komme med? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 23.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2015 (redigert) Hvis riserne blir varme så har du ikke nok vanngjennomstrømning. Det er godt mulig at du har et blokkert sjøvannsinntak i drevet, skjell el.l. Demontér nedre girhus og sjekk inntaket. Kjølesystemet er forresten identisk med mercruiser 5,7MPI fra samme årgang. Redigert 23.Oktober.2015 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 23.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2015 (redigert) Begynn med å sjekke at termostaten åpner ved å legge den i varmt vann, og sett den så tilbake i motoren, det er aldri noen god løsning å kjøre uten termostat. Kontroller så at sjøvannspumpen leverer nok vann, dette er egentlig forholdsvis enkelt. Pumpen skal gi minimum 7.1 liter i løpet av 15 sekunder, på akkurat 1000rpm. Dette måler du med båten på vannet. Det kan være greit å kjøpe en litt lengre billig slange mellom pumpen og motoren, som rekker til en bøtte. Start opp motoren, legg turtallet på 1000rpm, ta av slangen og putt den i en bøtte, og ta tiden. Etter akkurat 15 sekunder tar man slangen ut av bøtta, og stopper motoren. Det skal nå være minst 7.1 liter sjøvann i bøtta. Motoren er ferskvannskjølt, og klarer seg helt fint i 15 sekunder uten sjøvann, ta gjerne testen minst ett par tre ganger for å få gjennomsnittet. Dette er enkleste test for å sjekke om det er inntaket, pumpen eller noe annet før motoren, som er problemet, og vite hvor man skal starte å feilsøke. Redigert 23.Oktober.2015 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Holmedal Svart 23.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2015 Om du kun har kjølig gjennom drev er det absolutt å anbefale å montere et nytt inntak I bunn med en T-kobling sammen med drevet slik at det fortsatt sirkulerer vann gjennom drevet for kjølig av selve drevet. Dette har løst mine og andre rundt meg sine kjøleproblemer med mercruiser bensin og dieselmotorer. Sitér dette innlegget Link to post
steyr t Svart 23.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2015 Jeg har ved noen anledninger når feilen er vanskelig å finne,byttet ut slangen inn til impellerpumpen med en klar slange. Da skal det ikke komme noen som helst bobler sammen med vannet. Hvis det gjør det,så sammler luften/eksosen seg på lite gunstige steder i kjølesystemet,og greier på en måte å blokkere vannstrømmen. Dette er i hvertfall en grei pg billig sjekk siden du jo har prøvd alle de vanlige årsakene. Sitér dette innlegget Link to post
jfge Svart 28.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2015 Hei. Takk for alle tips I saken, jeg har klart å lokalisere at jeg har et flow problem enten I slange I tramsam eller I aggregatet. Har koblet opp en gjennomsiktig slange direkte på sjøvannspumpen å suger direkte fra sjø. Da er det meget god flow på vannet, også til risere. Er det noen som vet hvordan jeg skal gå frem for å splitte Bravo 1 drevet (nedre del) å hva jeg skal se etter? Hilsen Hydrolift Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 28.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2015 Har opplevd at impeller ikke fungerer ordentlig pga muligens for myk gummi (uorginal) og måtte bytte til en orginal det. Du skulle kanskje hatt et undervannshus med lavere inntak til vannet. Siden det blir varmt når båten er i plan, kan det tyde på for lite vann som kommer inn. Sjekk og alle åpninger ikke er tette. Du kan fjerne ev drevmaling med en rund fil i inntaket, så det er rent. Drevet har bolter på hver side på midten som må løsnes for å splitte det. En bolt sitter under bakerste anode. Tilt drev litt for å tappe oljen, blir mindre søl når underdelen tas av. Det er noen o ringer og shims ved akselen som du må passe på er der når det skal tilbake på plass. Vannkanalen er i forkant når du har av underhuset. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Maaario Svart 12.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2020 Ble det noen gang løsning på problemet ditt? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.