renatesornes Startet 23.Oktober.2015 Link til dette innlegget Startet 23.Oktober.2015 Hei.vurderer nyere motor på ranan.har en gammel johnson 35 hk og da går den I 18 kn.vurderer en nyere frirtakter.men usikker på størrelse.hva er max? Sitér dette innlegget Link to post
Wibbo Svart 23.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2015 Står en 40 hk suzuki på min, gjør da 22 knop med to voksne .. Er ikke så sikker på om jeg hadde turd å gått noe fortere enn det Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2015 har kjørt åpen 17 fisk med 40hk, den oppførte seg helt fint i 25-26 knop. Hadde ikke vært betenkt på å ha 50hk på heller Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
renatesornes Svart 23.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2015 Ingen som har prøvd med 60hk da? Trenger ikke og kjøre med full fart hele tia tenker jeg.men kostnad i innkjøp er det billigere med en 30hk.men tror det blir lite med last I båten.tror ikke det blir helt ny motor men en pent brukt firtakter. Sitér dette innlegget Link to post
renatesornes Svart 23.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2015 Har valget mellom 30hk tohatsu eller 60 yamaha. Begge firtakter fra rundt 2007mod.ser yamaha veier rundt 115kg.blir det for mye I hekken og tåler båten den motor? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 23.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2015 30 Hk er nokk på en 17 fisk. Sitér dette innlegget Link to post
sebba2 Svart 23.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2015 (redigert) 70 hester Redigert 23.Oktober.2015 av sebba2 (see edit history) Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
renatesornes Svart 23.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2015 Ser det er mange rana17 fisk på Google bilder med 50 og 60 hk.ingen som har erfaringer med det? Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 23.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2015 20 hk totakt fungerer helt glimrende på en Rana 17. Da vil jeg tro at en 30-35 hk firetakter er en grei motorisering. Sitér dette innlegget Link to post
renatesornes Svart 23.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2015 30hk er sikkert rett motor.men har litt lyst at det skal gå fortere av og til.men er ikke noe speedbåt.d vet jeg.men vest d går med 60hk blir d nok den.holder sikker 28+++kn???? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 23.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2015 Om du er ute etter fart har du kjøpt feil båt. Rana 17 er en bra båt til sitt bruk men ingen fartsbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 31.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2015 Kikker litt på Rana 17 jeg også, hadde vært ideell til mitt bruk, tror jeg, og passer i alle fall nåværende budsjett godt. Flere av de som jeg har sett på til salgs, har hatt 20 eller 25 hk. Blir det alt for lite? Nå skal det legges til at jeg trives godt i snekkefart, og da er kanskje slik motorisering tilstrekkelig? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 31.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2015 Har hatt Rana 17 med 15 HK fungerte helt utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 31.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2015 Takk for svar :) Lurer også på om de flytetankene langs sidene er egnet til å sitte på, i det minste for barn? Og er luken i vindskjermen (hvis montert) egnet for voksne å ta seg gjennom? Sitér dette innlegget Link to post
renatesornes Svart 31.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2015 Jeg kommer no ut av luka I front.ongene sitter på sidetankene.men di er for smal til det.jeg har hard topp. Anbefaler uten.blir for lågt under tak. Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 1.November.2015 Link til dette innlegget Svart 1.November.2015 Ja, det ser trangt ut under hardtoppen, men de fleste er hledigvis uten. Hardtop fungerer vel best på båter med førerposisjon lengre akter. Men det er jo nettopp en av fordelene med Rana 17 etter mitt syn, at førerposisjonen er trukket langt forut. Det gir god plass bakenfor. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 1.November.2015 Link til dette innlegget Svart 1.November.2015 Og mere merkbare slag i litt motsjø Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Korsfjord Svart 1.November.2015 Link til dette innlegget Svart 1.November.2015 (redigert) Helt sikkert det også, ja. Men det kan vel kanskje kompenseres til en viss grad ved å avpasse farten? Det blir uansett vanskelig å finne en båt i denne størrelsen og prisklassen som er best på alt. Trur eg. Jeg prioriterer plass. Redigert 1.November.2015 av Korsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
renatesornes Svart 27.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Da ble det en honda 25 hk.etter prøvekjøring mister motoren kjøling I fart.kontrollstråla blir borte.kommer bare støtvis.blir bra igjen når jeg sakker ned på tomgang igjen.hva kan Være galt?Er helt ny impeller.blei skiftet rett Før kjøp på verksted.da under oppstart på verksted ikke va kjøling.spruter og mye akter på båten fra motor.ha prøvd og justert tilting,uten og bli kvitt d.andre med rana 17 med hekksprut? Er langstamme motor. Sitér dette innlegget Link to post
Robin Berg Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Har 50 hk på min, får 29 knop på åpen båt. Med litt last ombord så er det helt suverent, uten så er det ikke å anbefale full spiker om det er litt sjø. hadde tidligere 30hk og fikk 24 knop, med med last ombord ble det alt for liten motor. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 spruter og mye akter på båten fra motor.ha prøvd og justert tilting,uten og bli kvitt d.andre med rana 17 med hekksprut? Er langstamme motor. om motoren står veldig lavt på akterspeilet så kan dette skje. Normalt så bør plata over propellen være ca i flukt med bunnen på båten, noen båter kan ha høyere og noen lavere. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
renatesornes Svart 27.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Det lille jeg kjøre på full fart syns jeg d va fin fart.målte ikke knop.selfølgelig tom båt da.men d med kjøling plager meg.har ikke målt hvor plata over propell ligger I forhold til bunn.men ser no sånn høvelig rett ut.prøvd tidligere med 9.9 med kort stamme og da slura den bare.kan ikke forstå hvorfor den mister kjøling.ska tru om det ligger biter av gamle impeller I kjølesystem etter verkstedet byttet den? Sitér dette innlegget Link to post
Wibbo Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Prøv å stake opp pissehølet (på motoren..) med litt tykk fiskesen alternativt et par kjappe blås med trykkluft. Er nok litt smuss der som tetter til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.