sebba2 Startet 23.Oktober.2015 Link til dette innlegget Startet 23.Oktober.2015 Heisann :) jeg har en gammel mariner som jeg bruker året rundt på lettjolla. Sist tur merket jeg at kjølestråla var ganske klar men ekstremt varm:/ Etter en liten stund ble den kokvarm og dampet og da måtte jeg stoppe med en gang. Hva kan dette være fornoe? Det er ikke impeller for den er ny. Og selve stråla er klar. På forhånd tusen takk :) Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Jon-Kåre Svart 23.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2015 Termstaten som enten ikke åpner eller lukker?? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
sebba2 Svart 23.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2015 Har denne lille motoren termostat? I såfall hvor? Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Oliver Svart 23.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2015 Sjekk impelleren. Den skal skiftes med jevne mellomrom. Du må løsne undervanns-girhuset fra stammen for finne den. Strålen som kommer ut bak er en kontroll strøm som skal avsløre om noe er galt. Damp tyder på for liten pumpekapasitet. Sitér dette innlegget Link to post
sebba2 Svart 23.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2015 (redigert) Skiftet den for et par uker siden. Skal skjekke imorgen om den er ødelagt igjen. Men tviler sterkt på det siden strålen er såpass sterk som den er, men gyselig varm :/ Har alltid vært en utrolig trofast motor, til vi tok den med på overnattingstur i storm, og da løftet vinden hele jolla med motor rundt. Fikk snudd den over på sekundet og det var ikke rukket og komme vann inni forgasseren. Så etterpå startet den med en gang. Etter det hadde den en service for å ha en gjennomgang. Ingenting var ødelagt eller skadet. Men lurer på om dette kan ha noe med varm kjølestråle? Finner ingen kjennetegner. Den starter alltid på 1. - 2. Draget. Noen som vet hvor termostat sitter på motoren? Redigert 23.Oktober.2015 av sebba2 (see edit history) Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Diddn Svart 23.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2015 (redigert) Høres ut som termostaten har tatt kvelden siden kjølestrålen går over til damp og motor koker. Har vært borti et make problem på en 8 hk og der var termostaten gåen. Termostaten på denne motoren sitter på samme side som tennpluggen. Termostaten sitter på innsiden av deksel for kjølekanaler og eksosporter. Redigert 23.Oktober.2015 av Diddn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 23.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2015 Sitér dette innlegget Link to post
sebba2 Svart 23.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2015 Ok, tusen takk! Får se på termostaten imorgen. Hadde ikke trodd at så små motorer hadde det. Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Mons Olav Svart 24.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2015 Hei.Tror også att det er termostaten som er defekt.Meget god motor,forøvrig samme som Yamaha 4.Har en slik Mariner selv og eneste problemet er att den er blitt treig å geare.Vanskelig å komme til å smøre opp. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
sebba2 Svart 27.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2015 Har funnet utav det! Men etter deres hjelp! Termostaten sto fast åpen. Fikset dette og renset opp inni der. Men den ene skrua knakk på vei av, og når jeg fyrte den idag kom det litt vann ut av dette hullet. Noen som vet hvordan jeg kan stoppe dette? Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
nomen Svart 27.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2015 Du bør borre ut den knekte skruen og sette i en ny. Eller jalla metoden,tette hullet med tec7 Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
sebba2 Svart 27.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2015 Hva er tec7?? Høres ut som en ekte fakemåte, men motoren må holde ut et par måneder til før den tar vinter, så en rask løsning er vurderbart.. Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
tronds63 Svart 28.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2015 Har funnet utav det! Men etter deres hjelp! Termostaten sto fast åpen. Fikset dette og renset opp inni der. Men den ene skrua knakk på vei av, og når jeg fyrte den idag kom det litt vann ut av dette hullet. Noen som vet hvordan jeg kan stoppe dette? Sveis på en mutter på den knekte bolten. La det kjøle seg ned. Varm aluminiumen rundt bolten og forsøk å skru den ut, Lirk litt frem og tilbake til den løsner. Det er salt som holder den fast. Det klyper bedre enn ei skrustikke. Derfor varme på aluminiumen for å få den til å utvide seg slik at det blir mindre press på salt/bolt. Sitér dette innlegget Link to post
tronds63 Svart 28.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2015 Du bør borre ut den knekte skruen og sette i en ny. Eller jalla metoden,tette hullet med tec7 Det å bore ut stålbolter i aluminium er en øvelse for vidrekomne. Boret går mye lettere i aluminium enn stål så det er veldig lett å komme skjevt ut og da har man gjerne ett større problem enn selve bolten. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 29.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2015 Har ialle fall best erfaring med sveisemetoden. Da vil bolten/skruen utvide seg av varmen. Når den så møter en fille med kaldt vann, vil den krympe, og i mange tilfeller kan den skrues ut for hånd. Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 29.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2015 Kunsten med å borre ut en bolt er å få ett kjørnermerke i senter.Så starte med en liten 2mm bor den vil kunne gå i senter om den er god.Klarer du å få denne inn er du i mål,da er det bare å øke dim litt å litt til bolten mister styrken sin å løsner .Men det er langfra enkelt.Borrer kan knekke osv. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Hakkannen Svart 29.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2015 Vi prøvde både med å sveise mutter på bolten, grisepikk og borre ut boltene i 8-hesteren vi fikser opp på jobb. Enkelte ganger fungerte sveising av mutter, hvs det var nok av stammen igjen på bolten. Grisepikk var ikke noen suksess siden boltene var så tynne. Den beste metoden for oss var metoden som flere beskriver over å borre ut bolten. Først kjørne i midten for så å borre ut kjernen av bolten med en passe størrelse bor og så trekke ut gjengene med ei tang. Sitér dette innlegget Link to post
sebba2 Svart 30.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2015 Hmm, er litt fortvilet ang. dette. Men det er bare en skrue som gikk til helsike så lurer på om jeg bare skal "tette" hullet i selve plata. Hva bør jeg bruke til det? Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Hakkannen Svart 31.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2015 Du klarer ihvertfall ikke å ødelegge "blokka", slik som du risikerer (les: garantert vil gjøre) ved å prøve å bore ut f...skapet.Er nok litt uenig der Fjordgrynt Utfordringen med grisepikk og såpass tynne bolter som 6mm er at man risikerer å brekke grisepikken nedi bolten hvis bolten henger mer enn de skal. Selv grisepikker av kvalitet kan brekke lett ved små dimmensjoner, lettere enn man skulle ønske. Å senere borre ut en bolt med knekt grisepikk inni er ikke lett. Ved å velge en litt større dimmensjon på grisepikken for å unngå brudd kan man risikere at veggene i bolten presses ut mot den mykere aluminiumen. For all del, har brukt grisepikk og varme med hell på bil, men da har det ikke vært aluminium rundt boltene, heller ikke nedi så smått som 6mm. Min kollega (tidligere bilmekaniker) mente i alle fall at så lenge bolten har knekt såpass langt nede at det er vanskelig å få sveiset på en mutter skikkelig var borring det beste for vårt prosjekt (8hk Yamaha). Vi måtte borre ut flere bolter på den motoren. Først spente vi blokka fast i ei skrustikke for så å slipe bolten flat i bruddet så det gikk an å sette et kjørnemerke i senter av enden på bolten. Så en tynn borr (vi brukte 2mm) med godt med kjøling underveis (vann med olje i fungerer greit om man ikke vil spandere på skjæreolje), jevnt direkte press og lavt turtall på drillen. En fordel å være to til å sikte at borren er på rett vei, vi hadde ikke tilgang til søylebormaskin. Var første borringen bra gikk vi direkte opp til største dimmensjonen borr vi kunne bruke uten å ta gjengene (4,5mm), hvis første borring kunne vært bedre tok vi det i to trinn med en dimmensjon mellom 2mm og den største. Ved vellykket borring tar man vekk kjernen i bolten og det går an å trekke og pirke ut gjengene. Klart, det er en risiko ved å borre ut bolter, men ved såpass små dimmensjoner tror jeg det er mindre risiko å borre enn å bruke grisepikk om man er litt stødig på hånda. Alt arbeid er selvsagt på egen risiko, alternativet er å stikke innom et mekanisk verksted. De får ut bolten om man ikke vil styre med det selv Sitér dette innlegget Link to post
sebba2 Svart 31.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2015 Jeg vet ikke hvor mye jeg tør å borre i tynt aluminium... Er litt skepisk på dette. Har ikke dreiebenk for øyeblikket heller. Det er ikke mye å gå på om jeg bommer heller.. HMM Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Hakkannen Svart 1.November.2015 Link til dette innlegget Svart 1.November.2015 (redigert) Fjordgrynt; boltene ble borret med batteridrill på frihånd. Hadde tenkt å bruke søylebormaskinen, men en eller annen hadde stukket av med skrustikka til denne Godt mulig boltene hadde kommet ut med grisepikk og oppvarming også, men vi turte ikke prøve av frykt for å skade den myke aluminiumen rundt. Vurderte å levere blokka inn til et lokalt bilverksted for at de skulle få ut boltene for oss med skikkelig utstyr, men så sa kollegaen min at han hadde borret ut bolter før, så da gikk vi for det Sebba2; vurdert å levere motoren inn til et mekanisk verksted så de kan få ut bolten da? Kan umulig tro de kan fakturere deg for mer enn en halvtimes arbeid, men det finner du ut hvis du sjekker opp Er bedre å få dem til å gjøre det hvis du er usikker på om du vil begi deg utpå selv, for klart - det kan jo gå galt enten du velger den ene eller den andre metoden for å få bolten ut. Redigert 1.November.2015 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sebba2 Svart 6.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2015 (redigert) Heisann, igjen folkens! Nå har jeg nye "problemer" med motoren etter en måneds bruk. 1. Girspaken har knukket. Hvordan bytter jeg denne? Finner ingen reservedel på nettet. 2. Det hender at motoren helt plutselig i full plan sakker av og dør og vil ikke gå på turtall, dette varer ganske lenge, etter masse choke justeringer og gjerne en pause vil den gå normalt igjen. Så lurer på om dette var noe med bensintilførsel? Dette skjedde i dag midt på fjorden i stiv kuling, men heldigvis ville den gå nogenlunde på tomgang, så det var bare så vidt at jeg kom meg tilbake til moderbåten som lå på anker Begynner å bli drittlei av at den sakker av slik, for det skjer nesten hver gang jeg kjører "fort" med den. Har noen tips til girspaken og ikke minst avsakkingen? Tusen takk Redigert 6.Desember.2015 av sebba2 (see edit history) Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Mons Olav Svart 6.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2015 Hei.Bruker du tanken på motoren så kan det vere att silen ved bensinutløpet på denne er begynt å gå seg tett.Det er ofte att det ruster inne i tanken på motorene med fast tank.Sjekk dette.Jeg har selv er Mariner 4 og denne har treig gearhendel også.Har prøvd å smøre opp uten hell.Lurer på om det er i gearhuset det går tregt. Har desverre ingen tips om hvor du kan få ny spake. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
sebba2 Svart 6.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2015 Tusen takk for rask svar! Ja, jeg bruker ingrettanken på motoren, hadde mye kødd med at det kom dritt fra tank til gasseren før, så til slutt tok jeg ut tanken og renset, og satte på et bensinfilter på slangen. Men det med silen: -Hvis den er tett, hva skal jeg gjøre med den da? Ta den vekk, eller rense denne? Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Mons Olav Svart 6.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2015 Hei.Om du har bensinfilter på slangen kan du ta vekk silfilteret eller stikke ett hull i det med en syl,el.Lykke til med feilsøking Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.