PolarLi
Jeg sa jeg skulle følge opp her, men jeg glemte av hele tråden. Jeg bygget om litt på lyskasteren etter jeg laget denne tråden.
Lang historie kort(ere): Jeg fjernet Philipspæren på 400 watt og 30000 lumen, å satte inn en UHP (Ultra High Performance) projektorpære på 350W. Hadde som nevnt over et lite uhell med en slik, men fant feilen, så prøvde igjen.
Denne pæren produserer "bare" 19000-20000 lumen, men har en langt mindre lysbue, faktisk bare 1 mm lang. Dermed blir det mer lys på mindre plass, som igjen kan fokuseres bedre i reflektoren, og gir ennå lengere rekkevidde. Før jeg monterte pæren, tok jeg bilde av lysbuen i pæren i gjennom doble nr 12 sveiseglass. Et enkelt nr 12 sveiseglass regnes som sikkert for å se på sola...
For å montere pæren, måtte jeg skjære den ut av den originale glassreflektoren, og støpe den fast i en hjemmelaget sokkel i messing. Testet et par forskjellige pærer for å finne den med best effekt:
Inni selve lyskasteren behøvde jeg ikke forandre så mye:
Men måtte bytte ballast og strømforsyning:
Utvendig ser den ut som før:
Men ytelsen ble veldig mye bedre. Med philipspæren målte jeg 12,7 millioner candela med en luxmåler. Med denne pæren fikk jeg 55 millioner candela, og en teoretisk rekkevidde på 14,8 km Bildene under er tatt med samme lukkertid og innstilling på kamera:
Gammel pære:
Ny pære:
Greit opplyst 2,8 km unna: