catano Startet 27.Oktober.2015 Link til dette innlegget Startet 27.Oktober.2015 Utgangspunkt. Nye dyser å masse røyk. Dyser byttet men røyken forblir, dyser ut å kontrollert. Dyser bekreftet noe sotet å ser ikke bra ut i mikroskop, bekreftet ikke bra. Diesel testet. Lite å ingen ting av vann og bakterier godt innenfor krav. Svovel kjempehøyt. 1 Hvor kan svovelen komme fra? 2 Kan høyt svovelinnhold skade dyser,40 t kjøring siden de var ny Har vi noen eksperter som kan dette? mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
DieselDahl Svart 27.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2015 Kan du fortelle hva slags motor dette er? Og hvor har du fått dieselen fra? Sitér dette innlegget Link to post
catano Svart 27.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2015 Hei. Motorer Yanmar ly3 Siste fyllinger Hartman i Kristiansand. Egersund å tilslutt Shell Kopervik, men den nå målet diesel er ikke samme som i fjor da dyser var ny. og på de 40 50t kjøring med de nye dysene har ikke røyken økt. Røyken var der allerede ved første oppstart og siden konstant. Legger til vi snakker om røyk på tomgang/varm motor. her er uttalelsen fra diesel testen. Mottatt prøve av diesel er mørk, klar, inneholder dråper av fritt vann og noe forurensning i hovedsak bundet til vannet. Vanninnhold i dieselfase er noe høy, men innenfor krav spesifisert i EN590 til max 200 ppm. Innhold av Svovel (S) er målt til å være 324 mg/kg (metode ASTM D5453). Krav ihht EN590 spesifikasjon er max 10 ppm svovel. Bakterietest utført med MicrobMonitor2 ,i henhold til testmetoden IP613. Det er funnet ubetydelige mengder bakterier/sopp/gjær i prøven (<4.000 cfu/l) - Tilfredsstillende resultat (ubetydelig biokontaminering). Vær oppmerksom på fritt vann, noe forurensninger og høyt svovelinnhold i prøven Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Mr_Stian Svart 27.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2015 Er det nye originale dyser eller er det montert større dyser? Kjenner ikkje denne motor men har den turbo eller kompressor? Mye røyk pleier som regel og være for mye diesel i forhold til luft. Sitér dette innlegget Link to post
catano Svart 27.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2015 Hei. Originale dyse og motor har turbo mvh catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
index Svart 27.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2015 MGO kan ha inntil 1000 ppm svovel, så det er vel å anta at du har fylt dette en eller flere ganger. Mange rapporterer jo også om mer røyk med MGO enn med vanlig diesel, kanskje det er en sammenheng her? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
catano Svart 27.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2015 i tlf med Egersund og Shell Kopervik har disse diesel me 500 ppm Så jeg kan ikke tro det er MGO inn i bildet mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Fremad Svart 27.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2015 Hei Er det byttedyser eller hadde du orginal dysene til kontroll? Hadde samme problem med en Yanmar 460hk i år Da ble det brukt bytte dyser som etter mye "etterforsking" viste seg å være gal type( til en mindre motor) Når riktige dyser ble satt inn ble alt normalt igjen Sitér dette innlegget Link to post
catano Svart 27.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2015 (redigert) Hei. Her er det byttet dysespisser, fra noen de kaller grønn til gule som ut fra Yannmar og der dyser er byttet sier er bedre. mvh catano Redigert 27.Oktober.2015 av catano (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Sjøga Svart 27.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2015 i tlf med Egersund og Shell Kopervik har disse diesel me 500 ppm Så jeg kan ikke tro det er MGO inn i bildet mvh Catano Hva er grunn til att du ikke kan tru det er MGO her. Min mening er vel att det er det det er. å ja, det skal ikke mange timene til med mye svovel for å knekke dysene dine Sitér dette innlegget Link to post
catano Svart 27.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2015 Eneste grunn for at jeg ikke tror på MGO er at de sier å ikke bruke det. mvh catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
ulyden Svart 27.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2015 Tviler på at svovel skader dyser, men kjøer du mye tomgang kan svoveldioksyd kondensere i sylindere og gi syreanngrep på foring og topp. Svovel har en smørnings effekt på pumpe og dyser. Har du diesel med mye svovel gir dette en blålig røyk under rette betingelse. Tror disse motorene er relativt godt kjølt og gir ofte tomgangsrøyk. Mindre dyser gir ofte mindre røyk men er dysene feil til stempel topp kan mye skje. Ekstremt viktig at rett dyse til rett stempel er i bruk. Tennings tidspunkt har også betydning. Slitasje gjør at tenning blir seinere over til. For å kompensere kan man juster tenning litt tidligere men her må det stor forsiktighet til. Har sett testutstyr som føler tenning på høytrykks rør. Har man referanse kan slikt utstyr brukes for korreksjon. Moderne fordelerpumper med elektronikk har føler på ene dysa som brukes for tennings korreksjon over tid. Sitér dette innlegget Link to post
catano Svart 27.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2015 Hei. Svar i forhold til det ulyden skriver. mye tomgang - Fikk nye dyser som umiddelbart laget røyk. diesel mye svovel blå røyk - grå røyk og lukter diesel disse motorene kjølt - temp under gange er 72g rette dyse til rett stempel - kan bare stole på dyseverkstedet å deres arbeid justere tenning - ja tenning er meget viktig, men angivelig er der ingen justering på dette bortest fra det pumpen gjør Nye dysespisser, røyk med det samme, svovel 345ppm som kan tyde på blanding av diesel på 10ppm og diesel med 500ppm. Men husk denne dieselen ikke er den samme som jeg hadde i fjor i det dyser ble byttet. jeg selv tviler på at svovel kan skade dysene og føler med helt sikker på at svovelen ikke skal kunne skade nye spisser i det øyeblikket de blir tatt i bruk. Etter oppstart ble båten kjørt på 2900 3000 om i ca 1,5 til 2 timer for å evt. brenne ut gammel suppe, i det jeg så slipper båten rolig ned tøffer i 4 5 min inn i bryggen kommer røyken tilbake. mvh catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
nordan family 27 Svart 28.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2015 Mine egne motorer ryker masse sur luktende røyk når jeg har på fuel med mye svovel. Så mye at jeg betaler ekstra for å være sikker på å ikke få det på tanken. Sitér dette innlegget Link to post
catano Svart 28.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2015 Hei. Ser den NorDan. Men er det slik at dine motorer ikke røyker på diesel med 10 pph og evt bare ved diesel med 500 pph? Om så er ikke dine dyser skadet av diesel med 500pph noe mine gjerne er blitt. Et annet problem er at på tur Bergen Sørlandet må jeg fylle i Haugesund/Koppervik og der har de pr / dag diesel med 500 pph eller så må jeg fylle i Egesund og der har de diesel med 500 pph. Det bekreftet begge i hår på tlf. Så noe av det viktige for meg er om dysene virkelig kan/kunne ta skader på mindre en 45 t med diesel med 500pph? Mvh Catani Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Sjøga Svart 28.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2015 Du ber om kjempetrøbbel om du kjører på lavsovel MGO og ikke EN590 max 10ppm. Det er grunnlag for motorhavarier på de fleste, Yanmar tåler litt mere en D serien til volvo Sitér dette innlegget Link to post
Nilss Svart 28.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2015 Pumpene i Kopervik er merket med MGO 500ppm. Hva de egentlig har på tankene er jeg usikker på. Merker selv mer sot bak når jeg bunkrer her kontra andre plasser. Mener de har EN590 i Røyksund, så da kan du alternativt fylle der i stedet. Kun noen minutters omvei. Sitér dette innlegget Link to post
catano Svart 28.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2015 Hei. Nilss stemmer at det står 500pph på pumpen. Jeg snakket med innehaveren der i går og hun sa de vurderte å bytte til 10pph diesel, men pr i dag har de diesel på 500pph. hun sa jeg kunne ringe til deres leverandør å forhøre meg, i samtale med han sier han at de i Koppervik bruker diesel med 10pph nå, så de er internt uenige/uvitende. Videre sa hun på stasjonen at om det nå er slik at en i dag må ha diesel med max 10pph kom hun for å beholde kundene gå over til den type diesel Catrine du sier ``jeg ber om kjempetrøbbel`` Er det ikke stor forskjell på Volvo sin d serie med injektorer og mine motorer med dyser? eller tar jeg feil. mvh catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
catano Svart 29.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2015 Hei. Sjekker dere som har motorer med common rail system alltid opp at den dieselen dere fyller inneholder bare 10ppm?? og ikke drivstoff på 500ppm. mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Kavaler 510 dc Svart 7.April.2016 Link til dette innlegget Svart 7.April.2016 Hei Jeg har fått ejektor havari pga MGO, min oppfatning er at bunkringsstedene ikke tar dette seriøst. De gjør det fortsatt ikke. Sitér dette innlegget Link to post
oyvwen Svart 26.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2022 catano skrev On 27.10.2015 at 15.33: i tlf med Egersund og Shell Kopervik har disse diesel me 500 ppm Så jeg kan ikke tro det er MGO inn i bildet mvh Catano hvis det er 500ppm med svovel så er det MGO.. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 27.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2022 Jeg er litt usikker på om jeg oppfatter deg riktig. Var det slik at du byttet dyser til en annen type en originale og at det var da røyken begynte? Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 6.April.2022 Link til dette innlegget Svart 6.April.2022 Vi hentet en båt med forholdsvis ny motor i Kopervik i fjor. Da var jeg litt nøye med å lese hva det sto på pumpene på vei hjemover til sørlandet. Husker jeg ikke feil så viste det seg i hverfall at pumpa vi fant i Skudeneshavn hadde MGO. Det virker som det er mye blanding og at en derfor bør lese nøye på pumpa hva slags drivstoff en får. MGO er i hvertfall ikke bra for common rail-motorer og inneholder betydelig mer svovel. Jeg tipper du har fått MGO på tanken et sted (gjerne markedsført som "avgiftsfri diesel"). Kanskje verdt å forsøke å rigge til en kanne med "ren"diesel og se om motoren oppfører seg annerledes? Det er i hvertfall billig og enkelt å gjøre og kan gi deg en indikasjon. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 6.April.2022 Link til dette innlegget Svart 6.April.2022 Kaftein ØL skrev for 2 timer siden: Kanskje verdt å forsøke å rigge til en kanne med "ren"diesel og se om motoren oppfører seg annerledes? Det er i hvertfall billig og enkelt å gjøre og kan gi deg en indikasjon. Jeg ville tro tanken på båten nærmer seg tom etter 7 år så kanskje det holder å toppe den med EN 590? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.