Jump to content

diesel-svovel-røyk=skade?

catano

Recommended Posts

Utgangspunkt.

Nye dyser å masse røyk.

Dyser byttet men røyken forblir, dyser ut å kontrollert.

Dyser bekreftet noe sotet å ser ikke bra ut i mikroskop, bekreftet ikke bra.

Diesel testet.

Lite å ingen ting av vann og bakterier godt innenfor krav. Svovel kjempehøyt.

1 Hvor kan svovelen komme fra?

2 Kan høyt svovelinnhold skade dyser,40 t kjøring siden de var ny

Har vi noen eksperter som kan dette?

mvh

Catano

Mvh

catano

Hei. Motorer Yanmar ly3

Siste fyllinger Hartman i Kristiansand. Egersund å tilslutt Shell Kopervik, men den nå målet diesel er ikke samme som i fjor da dyser var ny. og på de 40 50t kjøring med de nye dysene har ikke røyken økt. Røyken var der allerede ved første oppstart og siden konstant. Legger til vi snakker om røyk på tomgang/varm motor.

her er uttalelsen fra diesel testen.  

Mottatt prøve av diesel er mørk, klar, inneholder dråper av fritt vann og noe forurensning i hovedsak bundet til vannet. Vanninnhold i dieselfase er noe høy, men

innenfor krav spesifisert i EN590 til max 200 ppm. Innhold av Svovel (S) er målt til å være 324 mg/kg (metode ASTM D5453). Krav ihht EN590 spesifikasjon er max 10

ppm svovel. Bakterietest utført med MicrobMonitor2 ,i henhold til testmetoden IP613. Det er funnet ubetydelige mengder bakterier/sopp/gjær i prøven (<4.000 cfu/l) -

Tilfredsstillende resultat (ubetydelig biokontaminering). Vær oppmerksom på fritt vann, noe forurensninger og høyt svovelinnhold i prøven

Mvh

catano

MGO kan ha inntil 1000 ppm svovel, så det er vel å anta at du har fylt dette en eller flere ganger. Mange rapporterer jo også om mer røyk med MGO enn med vanlig diesel, kanskje det er en sammenheng her?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei

Er det byttedyser eller hadde du orginal dysene til kontroll?

Hadde samme problem med en Yanmar 460hk i år

Da ble det brukt bytte dyser som etter mye "etterforsking" viste seg å være gal type( til en mindre motor)

Når riktige dyser ble satt inn ble alt normalt igjen

i tlf med Egersund og Shell Kopervik har disse diesel me 500 ppm 

Så jeg kan ikke tro det er MGO inn i bildet

mvh

Catano

Hva er grunn til att du ikke kan tru det er MGO her. 

Min mening er vel att det er det det er.

å ja, det skal ikke mange timene til med mye svovel for å knekke dysene dine

Tviler på at svovel skader dyser, men kjøer du mye tomgang kan svoveldioksyd kondensere i sylindere og gi syreanngrep på foring og topp. Svovel har en smørnings effekt på pumpe og dyser. Har du diesel med mye svovel gir dette en blålig røyk under rette betingelse. Tror disse motorene er relativt godt kjølt og gir ofte tomgangsrøyk. Mindre dyser gir ofte mindre røyk men er dysene feil til stempel topp kan mye skje. Ekstremt viktig at rett dyse til rett stempel er i bruk. Tennings tidspunkt har også betydning. Slitasje gjør at tenning blir seinere over til. For å kompensere kan man juster tenning litt tidligere men her må det stor forsiktighet til. Har sett testutstyr som føler tenning på høytrykks rør. Har man referanse kan slikt utstyr brukes for korreksjon. Moderne fordelerpumper med elektronikk har føler på ene dysa som brukes for tennings korreksjon over tid.

Hei.

Svar i forhold til det ulyden skriver.

mye tomgang -  Fikk nye dyser som umiddelbart laget røyk.

diesel mye svovel blå røyk - grå røyk og lukter diesel 

disse motorene kjølt - temp under gange er 72g

rette dyse til rett stempel - kan bare stole på dyseverkstedet å deres arbeid

justere tenning - ja tenning er meget viktig, men angivelig er der ingen justering på dette bortest fra det pumpen gjør

Nye dysespisser, røyk med det samme, svovel 345ppm som kan tyde på blanding av diesel på 10ppm og diesel med 500ppm. Men husk denne dieselen ikke er den samme som jeg hadde i fjor i det dyser ble byttet.

jeg selv tviler på at svovel kan skade dysene og føler med helt sikker på at svovelen ikke skal kunne skade nye spisser i det øyeblikket de blir tatt i  bruk. Etter oppstart ble båten kjørt på 2900 3000 om i ca 1,5 til 2 timer for å evt. brenne ut gammel suppe, i det jeg så slipper båten rolig ned tøffer i 4 5 min inn i bryggen kommer røyken tilbake.

mvh

catano

Mvh

catano

Hei. Ser den NorDan.

Men er det slik at dine motorer ikke røyker på diesel med 10 pph og evt bare ved diesel med 500 pph?

Om så er ikke dine dyser skadet av diesel med 500pph noe mine gjerne er blitt.

Et annet problem er at på tur Bergen Sørlandet må jeg fylle i Haugesund/Koppervik og der har de pr / dag diesel med 500 pph eller så må jeg fylle i Egesund og der har de diesel med 500 pph. Det bekreftet begge i hår på tlf.

Så noe av det viktige for meg er om dysene virkelig kan/kunne ta skader på mindre en 45 t med diesel med 500pph?

Mvh

Catani

Mvh

catano

Pumpene i Kopervik er merket med MGO 500ppm. Hva de egentlig har på tankene er jeg usikker på. Merker selv mer sot bak når jeg bunkrer her kontra andre plasser. Mener de har EN590 i Røyksund, så da kan du alternativt fylle der i stedet. Kun noen minutters omvei.

Hei. Nilss

stemmer at det står 500pph på pumpen. Jeg snakket med innehaveren der i går og hun sa de vurderte å bytte til 10pph diesel, men pr i dag har de diesel på 500pph. hun sa jeg kunne ringe til deres leverandør å forhøre meg, i samtale med han sier han at de i Koppervik bruker diesel med 10pph nå, så de er internt uenige/uvitende. Videre sa hun på stasjonen at om det nå er slik at en i dag må ha diesel med max 10pph kom hun for å beholde kundene gå over til den type diesel 

Catrine du sier ``jeg ber om kjempetrøbbel`` Er det ikke stor forskjell på Volvo sin d serie med injektorer og mine motorer med dyser? eller tar jeg feil.

mvh

catano

Mvh

catano

• 5 måneder senere...
  • 5 år senere...
  • 2 uker senere...

Vi hentet en båt med forholdsvis ny motor i Kopervik i fjor. Da var jeg litt nøye med å lese hva det sto på pumpene på vei hjemover til sørlandet. Husker jeg ikke feil så viste det seg i hverfall at pumpa vi fant i Skudeneshavn hadde MGO. Det virker som det er mye blanding og at en derfor bør lese nøye på pumpa hva slags drivstoff en får. MGO er i hvertfall ikke bra for common rail-motorer og inneholder betydelig mer svovel. Jeg tipper du har fått MGO på tanken et sted (gjerne markedsført som "avgiftsfri diesel"). Kanskje verdt å forsøke å rigge til en kanne med "ren"diesel og se om motoren oppfører seg annerledes? Det er i hvertfall billig og enkelt å gjøre og kan gi deg en indikasjon. 

Kaftein ØL skrev for 2 timer siden:

Kanskje verdt å forsøke å rigge til en kanne med "ren"diesel og se om motoren oppfører seg annerledes? Det er i hvertfall billig og enkelt å gjøre og kan gi deg en indikasjon. 

Jeg ville tro tanken på båten nærmer seg tom etter 7 år så kanskje det holder å toppe den med EN 590?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...