Sjøtunga Startet 28.Oktober.2015 Link til dette innlegget Startet 28.Oktober.2015 Jeg sitter og funderer på å realisere en gammel drøm om seilferie i Kroatia neste år. Jeg har aldri vært i Kroatia før og er på jakt etter råd og erfaringer.Det ser ut som det er tre områder som er aktuelle: Sibenik, Split og Dubrovnik. De to siste byene er det også svært aktuelt å tilbringe et par dager i land i før og etter seilinga.Hvor mye ekstrakostnader blir det ved å ta ut båten i f eks Split og levere inn i Dubrovnik (eller omvendt)? Rekker vi den strekningen på én uke i bedagelig ferietempo? Jeg ser for meg kanskje 3-4 timer effektiv seiletid pr dag i snitt.Ettersom jeg er allergisk mot trengsel tenker jeg å dra enten i april/mai eller i september/oktober. Når åpner turistindustrien (marinaer, restauranter, etc) dørene på forsommeren? Og hvor lenge holder de åpent utover høsten?Hva er for tidlig/seint på året i forhold til temperatur og klima? Vi tåler litt kjølige netter, og også litt gråvær, men konstant kulde og/eller regn er jo trist ferievær da...Det ser ut som det er vanlig å leie ut båtene for hele uker med fast ukedag for ut- og innsjekk. Er det mulig å avtale andre ordninger, f eks leie i 10 dager? Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Puffen Svart 28.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2015 Har ikke så veldig mye erfaring med seiling i Kroatia, men skal prøve å gi noen tips basert på det jeg vet. Jeg har kjøpt båt for levering i Split i april, der den skal legges inn i et charterselskap for utleie de ukene vi ikke bruker den selv. Har brukt en del tid på resarch for å finne den operatøren vi følte oss tryggest på med tanke på service og ivaretakelse av båten. Enveis charter er fullt mulig, men du må regne med å betale fra ca. 400 EUR og oppover ekstra, avhengig av størrelse på båt. Skal du seile fra Split til Dubrovnik i et behagelig tempo, bør du sette av 2 uker. Er dette første turen i området er det enormt med seilopplevelser i et lite begrenset område rundt Split. Kan du reise ned når som helst, tror jeg at september er det som kan anbefales. Da er den Europeiske ferien ferdig, men det er fortsatt sommer og varmt vann. Sesongen starter så smått i midten av april og ender midt i oktober. Men det er også mulig å komme til åpne marinaer utenfor sesongen. Leie er nesten uten unntak basert på hele uker, men det er bare å spørre en utleier. Tror det er enklere å få til slike avtaler utenfor sesongen Kan sende deg en IM med link til det charterselskapet jeg har avtalt med, om det er av interesse. Lykke til uansett Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 28.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2015 Støtter Puffen i valg av årstid, det er kaldt i vannet om våren. Hvis du velger en veis charter koster det ekstra og du mister normalt et døgn, det døgnet utleier bruker for å kjøre båten tilbake. Generelt mindre trengsel nordover fra Split, sånn sett er Sibenik fint. Men i September finner du normalt plass i havnene rundt Split selv sent ettermiddag. Siden du ikke har vert der før er Split et godt valg, da er det rett ut i gullrekka... Er ikke sikker på når de stenger for høsten, men September er ikke noe problem i så måte. Seiltur i Kroatia er absolutt og anbefale!! Sitér dette innlegget Link to post
JaToSe Svart 28.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2015 Puffen: Kan du sende meg link til det charter selskapet dere har bestilt båt hos? Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 29.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2015 Avstanden Split-Dubrovnik er 100 NM, det greier du fint på en uke - eller en lang dag om du vil. Enig med September som en egnet mnd. Mindre folk og forsatt varmt i vannet. Men: Hvis jeg var deg ville jeg droppet enveischarter og heller satset på å leie fra Split, brukte et par dager ekstra der og droppe Dubrovnik, særlig hvis du ikke er veldig glad i horder av turister og restaurant-innkastere. Split er midt i smørøyet med marinaer, byhavner, bukter for å ligge på svai i kort avstand. Jeg ville prøvd å strekke turen til å komme innom Korcula by øst på øya Korcula (min favorittby) , men da må du påregne et par dager med rundt 35 Nm hvis du skal rekke det på en uke. Ellers er også Kornati i motsatt retning et flott område. Sjekk dette innlegget angående vær og vind: https://baatplassen.no/i/topic/122834-seilferie-kroatia-eller-hellas/#entry1772822 Jeg vil også anbefale følgende bok: 888 Häfen und Buchten som du bestiller på http://www.skippertipps.de/ - på tysk men det er uproblematisk da alt er bygget opp med kart og grafiske symboler. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 29.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2015 Sjekk dette innlegget angående vær og vind: https://baatplassen.no/i/topic/122834-seilferie-kroatia-eller-hellas/#entry1772822 Jeg vil også anbefale følgende bok: 888 Häfen und Buchten som du bestiller på http://www.skippertipps.de/ - på tysk men det er uproblematisk da alt er bygget opp med kart og grafiske symboler. Takk for tips og info. Boka er bestilt Takk til dere andre også. Kan sende deg en IM med link til det charterselskapet jeg har avtalt med, om det er av interesse. Ja, takk, gjerne det Er det noen som vet når på høsten Norwegian slutter å fly til Split/Dubrovnik? Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Puffen Svart 26.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2015 Siste direkte fly fra Oslo til Split med Norwegian går 29 oktober. Ellers har jeg nettopp vært en tur i Kroatia og fått se nærmere på rutiner etc. for drift og vedlikehold av båten hos den valgte charteroperatøren. Jeg er mektig imponert, og svært glad for at jeg har valgt dette konkrete firma for samarbeid. Om noen er interessert i å leie båt i Split området, er jeg ikke det minste engstelig for å anbefale dette selskapet. Kan gjerne hjelpe å formidle kontakt. send meg bare en IM Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 26.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2015 Var med på seilbåt fra Split for noen år siden. Om dere først er i Split må dere bruke noen timer i gamlebyen, der syns jeg/vi det var fantastisk. Vi "holdt base" i Vrboska på øya Hvar. Vrboska er en liten og stille plass med begyggelse fra middelaldern og frem. Veldig stille og rolig der, pent og gode bademuligheter og fortøyningsmuligheter for båt. Ta ett google søk med bilder så vil du se at det er vakkert der. Ellers så er jo "tunga", Zlatni rat, på øye Brac verdt et besøk. Men vær obs om du har tenkt å ankre for det kan være vanskelig bunnforhold med "grus". Mener å huske at det lå noen moringsbøyer i nærheten. Men en kan jo også alternativt la seilbåten ligge og ta en badebåt dit. Var også en tur til byen Hvar. Pent der men litt for stort og bråkete etter min smak, men slottet/festningen Tvrdava oppi fjellsiden der var verdt å besøke. -------------- Veldig fint der vi var, særlig småbyene. Hyggelige folk (men dårlige engelskkunnskaper). Lett å navigere, stort sett dypt overalt. Naturen er fin hist og pist, men selvsagt ikke noe i forhold til moderlandet ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.