MOW Startet 30.Oktober.2015 Del på Facebook Startet 30.Oktober.2015 Hei Sesongen slutter for meg på torsdag hvor Snekken kommer opp på land for å bli fraktet stille og rolig på traktorhengeren til låven hvor den vil stå tørt og godt i vinter. For tiden planlegges vinterens aktiviteter som bl a medfører å fjerne all lakk på innvendig kledning for å erstatte denne med rikelige mengder rå linolje (starter dog med en soppdreper) så den blir mettet men ikke lukket med kokt linolje. Den skal kunne puste.. Opprinnelig hadde jeg tenkt å bruke varmepistol og skrape for å fjerne lakken, men naboen sier at man kan smøre brun såpe og dekke til med plastfolie og la det stå til dagen etter. Så sier han at det er lett å skrape vekk lakken.... Noen som har prøvd denne metode? Erfaringer mottas med stor takk /martin Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 30.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2015 (redigert) Regner med at han mener Krystall grønnsåpe i fast form. Ikke forundret over at det skal virke. Skal prøve i kveld. Har brukt Krystall grønnsåpe i varmt vann for å rengjøre verktøy ved polyester støping, bedre enn aseton til å med hanskene ble som nye, og malekoster brukt til oljemaling. Redigert 30.Oktober.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
MOW Svart 30.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Oktober.2015 Ja det er Krystall grønnsåpe jeg tenker på (den er tykk som grease)- den heter brun sæbe/såpe her i DK Regner med at han mener Krystall grønnsåpe i fast form. Ikke forundret over at det skal virke. Skal prøve i kveld. Har brukt Krystall grønnsåpe i varmt vann for å rengjøre verktøy ved polyester støping, bedre enn aseton til å med hanskene ble som nye, og malekoster brukt til oljemaling. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 30.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2015 Har ikkje høyrt dette før, men tviar ikkje på det virkar. Men må vel reingjerast grundig før oljing/lakking. Det med reingjering av verkty med grønnsåpe var og eit nyttig tips-og billig. Sitér dette innlegget Link to post
Vosso63 Svart 30.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2015 (redigert) Snekka var malt innvendig med grønnmaling: Skapdører, vegg til skottene forut og akter, benkene av smale rødfuru-lister, vindskjermen i eik, stolene, av sammenlimte buede spiler, osv. Ved å bruke grønnsåpe beholdt jeg patinaen som treet hadde fått gjennom femti års solbestrålning. Det gjorde det også mulig å få vekk malinga fra alle de tynne sprekkene, fordypningene, nater, og lignende Snekka var bygd i 37 og ble malt i 87. Jeg kjøpte den i 97. Bildet er fra 98 Jeg har brukt grønnsåpe, altså slik i fast form i halvkilos plastbeger, til all slags maling og lakkfjerning (har nevnt det før i withjolletråden). Du må væte overflata og legge det utover i et lag med en viss tykkelse. Plasten over er for å holde det fuktig, slik at basen (høy pH), får anledning til å bryte alle bindingene i lakken/malinga. Etter ei stund, ett døgn eller så, skraper du av gørret. Husk at trevirket er blitt vått så det er sårbart for riper og hakk. Du kan også forsterke effekten med salmiakk (ammoniakk) eller fortynna lut (natrilut, NaOH, kaustisk soda) Denne metoden har jeg brukt på møbler der bare malinga skal av og ikke treverket under. Det har vanligvis vært nødvendig å gjøre det i to omganger, andre gangen angriper grønnsåpa en matta og redusert overflate. Jeg brukte det også på snekka mi, som noen hadde malt grønn innvendig. Grønnsåpa kan du skrape av (i fuktig tilstand, ikke våt og skummende) så lenge du vil. Altså ikke slik som med malingsfjerner, der du må forte deg, eller med varme, der du risikerer å skrape alvorlig i treverket. Problemet er at du må bruke mye vann for å få det av etterpå! Det virker på alle organiske malinger, alkyd og linolje, hvordan det er med disse moderne, veit jeg ikke. Redigert 30.Oktober.2015 av Erik AN (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MOW Svart 31.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Oktober.2015 Takk for utførlig info, Erik! Lurer bare litt på hvor meget ammoniak/salmiakk eller fortynnet lut /kaustik soda man kan blande den op med - sånn ca for å få maks effekt? Jeg tror bestemt jeg vil bruke grønnsåpe til å fjerne all lakk innvendig, men også kline den på der hvor lakken er reist nederst ved tiljene hvor det er kommet vann inn og hvor lakken er blitt oppløst og hvor det er skittent. Så finner jeg nok en måte å bli kvitt griseriet på - kan vel skrape det grøvste vekk og vaske resten med rent vann regner jeg med. /martin Sitér dette innlegget Link to post
Vosso63 Svart 31.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2015 (redigert) Du behøver egentlig ikke å forsterke i første omgang. Den første gangen går i stor del ut på å ta av den sammenhengende hinna uttapå. Andre gangen er i prinsippet overflata blitt mange ganger så stor, eller antall plasser såpa kan virke har blitt eksponentielt økt. Der lakk/maling er påført tørt og bart virke får du sjølsagt størst problemer, men der det har vært lite sugende underlag, går det meste av uten forsterking. Det er et mekanisk arbeid som skal gjøres, men en kan slippe å ødelegge alle mulige detaljer, eller beholde noe av det gedigne i båten fordi en bare løser det som er lagt uttapå. Etter et par omganger ser det ut som slikt "rustikt fransk provence-stil" som er vanlig i fancy boligmagasiner. Det er alle de små flekkene en kanskje må bruke "sterk lut" på, og godt, skarpt, verktøy. Merk deg at det ikke hjelper å vaske med grønnsåpe, samme hvor mye du har i. Om du, etter noen omganger, vasker med salmiakk, kan du allikevel få vekk noe slik at du ser klarere hvor det henger igjen lakk eller det som er på undersida av lakken (noe gråbrunt som trekker litt inn i virket). Jeg må også advare deg mot å la det være helt innsausa og vått for lenge, da kan du rett og slett få så mye vanninntrengning at det tar evigheter å tørke det (eller det kan faktisk slå seg, svelle for mye). Jeg innrømmer at ikke alt gikk av, slik at de flekkene som var att, formelig ble dissekert vekk, skjært vekk eller brutalt karva ut. Grønt synes innmari godt, særlig på eik. Jeg har brukt det på møbler med utskjæringer, treskjæring, på. Og jeg har tatt bort linoljefinish fra 80 år gamle innervegg i heltre furu (hjemme). Da skrubba jeg også med fifty/fifty løsning av salmiakk. Jeg aner ikke hvor mye lut jeg hadde i da jeg brukte det på en kommode med mangfoldige lag maling. Prøv uten først. Det er ikke brått sikkert du behøver å bruke lut. Glemte å si det: Du legger utover med fingra, i begynnelsen glir det bare bortover, om det er for vått under, eller bremser for mye så det klædder seg. Det er bare å finne rette fuktighet og rett mjukhet på såpegørret. Plutselig lar det seg kline jamnt og fint utover. Det er ikke farlig for fingra i rein tilstand, faktisk brukes det i helsevesenet for å mjuke opp hud, rense sprukne og vonde føtter. Med lut i må du sjølsagt bruke hansker. Husk også at du i prinsippet ikke trenger mer enn en millimeter, men det lar seg ikke gjøre i praksis, det viktigste er at den dekker mest mulig, ikke tjukkelsen på laget. Redigert 31.Oktober.2015 av Erik AN (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MOW Svart 31.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Oktober.2015 Erik - igjen STOR TAKK Jeg prøver helt sikkert med ren grønnsåpe. Lurer litt på om jeg skal ta av malingen i kjølsvinet også eller bare nøyes med å skrape vekk det løse... bob bob Sitér dette innlegget Link to post
MOW Svart 1.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2015 Kjøpte en halvliter fast plastbeger i Rema - det står skrevet at den ikke må brukes på lakkerte overflater og linolium - ca 13 gode danske kroner for Remas eget brand og den er altså brun her i DK... Sitér dette innlegget Link to post
Vosso63 Svart 2.November.2015 Del på Facebook Svart 2.November.2015 (redigert) Grønnsåpa har vært gulbrun så lenge jeg kan huske, men fordi den opprinnelige, superenkle kalisåpa, var grønn, kalles den grønnsåpe. I ett ord, altså. Ikke grønn såpe. Prinsippet for ei såpe er at den binder seg til fett/olje på den ene sida og vann på den andre. Hvert såpemolekyl har altså en lipofil (fett-elskende) ende og en hydrofil (vannelskende) ende. Når såpa så finner ett fett, suger det seg fast til det. Den vannelskende delen gjør at hele kladeisen, med såpe rundt fettet, løser seg i vannet. Dette betyr altså at emnet som skal renses må være vått nok til at såpa får spedd seg litt utover, men ikke så vått at såpa løses helt i vannet før det får bundet seg til fettet. Det er jo det vi gjør når vi vasker henda. Fukter huden, gnir såpa utover for å dekke størst mulig overflate, lar den virke, og vasker så av skitten innkapsla i såpa. Det hender jeg søler diesel på sjøen. En skvett kan dekke et dansegolv. Da dusjer jeg Zalo på, slik at det "forsvinner". Det er sjølsagt akkurat det samme som skjer. Såpemolekylene binder seg til hydrokarbonene med en ende og vannet med den andre. Den blir ikke borte, vannoverflata mister spenningen og diesellaget blir fragmentert. Kanskje finnes det noen småtasser nedi der som syns det smaker godt, ellers flyter de vel rundt nedi der fremdeles! I de fleste såper, sikkert i grønnsåpe også, er det sjølsagt en ganske stor mengde vann allerede. PS Grunnen til at det lukter "furunål" av grønnsåpe er at de før i tida brukte einelåg til å vaske ut treboller, neverkonter, butter, øsjer, og andre beholdere av tre. Særlig slike som det hadde vært melkeprodukter i, smør, ost. Det kunne bli en ram lukt av slike. Ettersom vi ikke bruker einelåg (utkokt bar av einer) lenger, men at lukta av det har fått en kulturhistorisk plass som =reint, tilsettes grønnsåpe, duftfjernere, aerosoler på dass, i bilen, og lignende, furunålsduft. DS Redigert 2.November.2015 av Erik AN (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 2.November.2015 Del på Facebook Svart 2.November.2015 Så jævt ? da er jeg blitt enda litt klokere ? Sitér dette innlegget Link to post
Vosso63 Svart 2.November.2015 Del på Facebook Svart 2.November.2015 Jaja. Har noen slike dager innimellom på denne tida. Skulle gjerne hatt motivasjon og framdrift til å husere i båten, men det svinner i takt med dagslyset. Så da blir det drøvtygging av gamle kunnskapsbrokker. Kan hende jeg skriver litt om mose en dag, men det får vel bli borti Vosso-tråden min. Der er det så mye rart fra før... Sitér dette innlegget Link to post
MOW Svart 4.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.November.2015 Jeg fant faktisk 2 typer av brun (!) grønnsåpe - den ene er flytende (ligner en brun gulvsåpe i plastikflaske/beholder) som inneholder 15-30% såpe og den annen er fast i 1/2 liters beger som inneholder 30% såpe - derutover er det litt parfyme i (furunål++?) og så er resten altså vann (som det også sto den inneholdt). Jeg bruker så den faste versjon med 30% såpe som skal klistre seg til lakken (oljen) og gjøre den bløt Igjen TAKK Erik - du har gjort meg mye klokere på det her område som alle trebåtsredere bør kjenne noe til... Sitér dette innlegget Link to post
MOW Svart 21.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2016 Så har jeg begynt å få min egen erfaring med skraping og fjerning av lakk. Gått i gang innvending nå og Erik's anbafaling av grønnsåpe vinner klart i forhold til å bruke varmepistol eller kaldskraping uten annet enn en skarp skrape og rå muskler. Jeg startet forsiktig i går med å smøre inn et ekespant med grønnsåpe og pakket den inn i plast. I dag tok det ca 20 min å fjerne det aller meste av lakken på spantet og det må absolutt sies å være effektivt. Nå har jeg fortsatt litt i dag (begrenset tid i dag til båtpuss) og vedlegger et par fotoer til innspirasjon https://baatplassen.no/bildearkiv/60/60658/1458566985.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/60/60658/1458566966.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Vosso63 Svart 26.Mars.2016 Del på Facebook Svart 26.Mars.2016 Flott! Det selges altså så mye unødvendige, knalldyre, supergiftige, stoffer. Og vi kjøper, kjøper og kjøper! (Undertegnede inkludert). Det er lov å prøve seg fram med litt gammaldagse remedier! Sitér dette innlegget Link to post
MOW Svart 26.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2016 Enig Men jeg skal indrømme at jeg har stor glede av en slipemaskin som jeg sliper 4 skraper på før hver dags økt på 2-3-4 timers skraping. Nyslipte skraper er gull verdt sammen med grønnsåpen. Jo mindre skarpe skraper ja jo mere grønnsåpe trenger du. Og husk å investere i et nytt trekantsblad til trekantsliperen for den kan ikke slipes. Igjen TAKK Erik Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 27.Mars.2016 Del på Facebook Svart 27.Mars.2016 Hvordan er såpa å bruke på bunnstoff da tro? Bare å spyle av? (Kremt...) Sitér dette innlegget Link to post
MOW Svart 28.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2016 tja det koster ikke all verden for deg å prøve. Det jeg har erfart er at lakken blir bløtere og slipper underlaget lettere, men jeg vet ikke om det også gjelder for bunnstoff. Men bare å spyle av ..neppe Sitér dette innlegget Link to post
Vosso63 Svart 29.Mars.2016 Del på Facebook Svart 29.Mars.2016 Hvordan er såpa å bruke på bunnstoff da tro? Bare å spyle av? (Kremt...) Jeg forstår at folk er skeptiske til såkalte natur-midler, men poenget er at grønnsåpe (og salmiakk) faktisk tar vekk enormt mye maling og lakk. En av grunnene til at vi må male og lakke oppatt og oppatt er at helt naturlig vær og vind, frost og salt, mekanisk slitasje, ødelegger overflata på det vi møysommelig har påført trevirket. En kan således si at en kan bruke "vær og vind" til å ta bort maling og lakk. Nå tar det for lang tid, så da bruker vi heller noe som påvirker, stresser og sliter enda mer. Grønnsåpa er sterkt basisk og kan sammenliknes med lut, altså hovedbestanddelen i såkalt "terrasserens". Å bruke grønnsåpe på bunnstoff utvendig er vel forholdsvis unødvendig. Med mindre en vil ta av alt bunnstoffet. Den delen av bunnstoffet som ikke skrapes lett av, kan jo med fordel bli sittende. Grønnsåpa er ypperlig til å få bort maling og lakk fra sensible treflater, fra tre med utskjæringer, relieffer, eller andre pikante detaljer (for dem som har det). En annen fordel er at en ikke behøver å engste seg for egen helse, det holder med hansker om en da ikke har pådratt seg så mye grov hud at det er på tide med en reduksjon. Mange er jo faktisk opptatt av helsa, særlig etter industriens utallige forsøk med løsemidler på 60-70-80-tallet. (Sjøl om mange båtfolk kanskje ikke er så bekymra for omgivelsene). Om en får bort 90% av maling og lakk med grønnsåpe og skrape, kan en jo bruke en malingsfjerner som f.eks. Duxola (200kr/l), varmepistol, eller andre midler på det som er igjen. Når det gjelder trevirket i skroget, natene, og tettingene i bordgangen, særlig under vannlinja, må en være ytterst forsiktig med høytrykksspyler. Etter at båten har ligget på land ei stund er det et sjansespill med stor fare for totalhavari. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 29.Mars.2016 Del på Facebook Svart 29.Mars.2016 Nå tenkte jeg på bunnstoff på glassfiberskrog. Men blir vel det samme? Sitér dette innlegget Link to post
Vosso63 Svart 6.April.2016 Del på Facebook Svart 6.April.2016 Beklager, Torsen67, er sjelden innom her for tida, får bare dårlig samvittighet... Grønnsåpa løser i utgangspunktet maling basert på organiske stoffer. Egentlig linoljemaling. Så vidt meg bekjent burde det da også alt som kommer innafor "normale" hydrokarboner fra petroleum. Moderne bunnsmørning har ofte en fryktelig blank overflate (selvpolerende), så da vil gjerne grønnsåpa få problemer med å angripe overflata. Jeg har sett at det har vært foreslått å bruke tapetlim+lut (kaustisk soda). I så fall er det Xtrem-versjonen av grønnsåpe-metoden, og er m.a.o. langt over i et anna helseregime. Kanskje kan en slipe mekanisk først, og så gå på med grønnsåpa? Sitér dette innlegget Link to post
Johnny E Svart 18.April.2016 Del på Facebook Svart 18.April.2016 Prøvde grønnsåpe (Krystal orginal grønnsåpe) på bordet i cockpitten på min Bavaria 35 sport. Smurte på og sto i 2 døgn - skjedde ikke det kvidder. Absolutt ingen ting. Tok bare lang tid å få grønnsåpen bort igjen. Mulig det er 2-komp. lakk?. Sitér dette innlegget Hanto 22, Nidelv 28, Joda 310, Bavaria 35 Sport (2 x KAD300), Ibiza 22 SE, Najad 34 (seilbåt) Windy 25 Mirage (D4 260) Link to post
MOW Svart 18.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2016 hmmm nå vet jeg lite om Bavaria 35, men jeg sørger for å legge plastfolie utenpå grønnsåpen for å holde den bløt. Du unngår altså heller ikke å skrape... lakken faller ikke av... men hvis lakken er brent godt fast av solen (cockpit er jo utsatt for sol) så vil jeg klart anbefale å prøve grønnsåpen (igjen) og tildekke med plastfolie. Smør også godt/rikelig med såpe på og altså en god skrape... MEN.... tenker litt på om den er plastbelagt altså uten på treet og at det kan være grunnen ... kanskje du skulle kontakte Bavaria... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.