Jump to content

Mercruiser V8 som mister litt kjølevann

jensemann2

Recommended Posts

Jeg har lenge hatt problemer med at jeg mister litt kjølevann. Forbruket er helt jevnt og det går med ca 1 liter pr 10 timer.

Begge toppakningene er byttet, styrbord manifold er byttet etter at den gamle sprakk. Babord manifold er trykktestet. Pakningene (Block off pakninger) mellom risere og manifolder er nye, innsugspakning er byttet. Begge manifoldene og riserne ble planfrest for å sikre tetthet.

Hvor blir det av det jævla kjølevannet?! Hvis det hadde vært tært hull  i sylindervegg, ville jeg ikke da fått vann i oljen?

Jeg forstår det som at denne motoren er bygget om fra sjøvannskjøling til lukket kjøling? Uansett har jeg aldri hørt om en motor hvor det er tæret hull i kjølekappen, det er isåfall i pakningsflatene det lekker. Vanligst er det med lekkasje mellom topplokk og innsug, men hadde du hatt lekkasje her ville det vært synlig som grå/hvit olje. Jeg antar at du ville ha sett det hvis kjølevæsken lakk ut i motorrommet. Ved lekkasje i varmeveksleren eller i pakningene mellom riser og manifolder ville sjøvann kommet inn i kjølekretsen og tynnet ut denne. Det er kanskje ikke så lett å oppdage uten pH-strips?

• 5 uker senere...

Jeg havde lignende symptomer på min ene Volvo D6. Den blev tryktestet, målt på kryds og tværs, men ingen trykfald og ingen forurening i kølevandet eller vand i olien.

Til sidst opdagede mekanikeren, at der var slam i kølevandet, det havde forstoppet afløbet/udluftningen fra ekspansionsbeholderen. (håber jeg kan forklare det rigtigt...)

Det betød, at når kølevandet blev varmt og termostaten åbnede, så øgede trykket i beholderen og så trykkede den vandet ud gennem låget. Så når jeg tjekkede vandstanden med kold motor, så var den fuld, men når det var kølet ned, så manglede der vand. Så fyldte jeg efter og det hele gentog sig.

Han tømte systemet, flushede det et par gange og problemet forsvandt.

En ekspansjonstank kan umulig være full hele tiden, hvis den fylles opp på kald motor vil noe kjølevæske trykkes ut av ekspansjonslokket når den blir varm. Mange motorer har da en "coolant recovery tank" koblet til ekspansjonslokket. Da fylles ekspansjonstanken herfra når væsken avkjøles. Nå kan det hende at noe er feil på motoren så den mister mere kjølevæske enn normalt, det kan testes med et manometer som monteres i trykklokket.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...