jensemann2 Startet 1.November.2015 Link til dette innlegget Startet 1.November.2015 Jeg har lenge hatt problemer med at jeg mister litt kjølevann. Forbruket er helt jevnt og det går med ca 1 liter pr 10 timer. Begge toppakningene er byttet, styrbord manifold er byttet etter at den gamle sprakk. Babord manifold er trykktestet. Pakningene (Block off pakninger) mellom risere og manifolder er nye, innsugspakning er byttet. Begge manifoldene og riserne ble planfrest for å sikre tetthet. Hvor blir det av det jævla kjølevannet?! Hvis det hadde vært tært hull i sylindervegg, ville jeg ikke da fått vann i oljen? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 1.November.2015 Link til dette innlegget Svart 1.November.2015 Jeg forstår det som at denne motoren er bygget om fra sjøvannskjøling til lukket kjøling? Uansett har jeg aldri hørt om en motor hvor det er tæret hull i kjølekappen, det er isåfall i pakningsflatene det lekker. Vanligst er det med lekkasje mellom topplokk og innsug, men hadde du hatt lekkasje her ville det vært synlig som grå/hvit olje. Jeg antar at du ville ha sett det hvis kjølevæsken lakk ut i motorrommet. Ved lekkasje i varmeveksleren eller i pakningene mellom riser og manifolder ville sjøvann kommet inn i kjølekretsen og tynnet ut denne. Det er kanskje ikke så lett å oppdage uten pH-strips? Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 1.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2015 Det stemmer, ombygd fra saltvannskjølt. Kjølevæsken blir litt mørkere etter en sesong og det lukter litt eksos av den,hvilket kan tyde på toppakning lekkasje, men som sagt så er begge pakningene byttet. Jeg så heller ingen tegn til at det hadde vært lekkasje i de gamle pakningene. Skal det mye til før disse toppene sprekker? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 1.November.2015 Link til dette innlegget Svart 1.November.2015 Det er vel noen støpenummer som er dårligere enn andre. Støpenummer ser du når du tar av toppdekslene. Med sprekk i topplokk vil det bli høyt trykk på vannet, slangene blir harde. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 1.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2015 Det rare er at det virker som om kjølevannet forsvinner når motoren står stille, ved stopp er nivået i ekspansjonstanken normalt, men dagen etter er det sunket flere cm. Jeg etterfyller, men det samme skjer gang på gang. Hvis jeg etterfyller og ikke bruker båten holder det seg normalt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2015 Da hadde jeg sluttet å etterfylle. Heller tatt en sjekk etter at kjølevæsken hadde sunket en del under min. på varm motor. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 1.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2015 Jeg havde lignende symptomer på min ene Volvo D6. Den blev tryktestet, målt på kryds og tværs, men ingen trykfald og ingen forurening i kølevandet eller vand i olien. Til sidst opdagede mekanikeren, at der var slam i kølevandet, det havde forstoppet afløbet/udluftningen fra ekspansionsbeholderen. (håber jeg kan forklare det rigtigt...) Det betød, at når kølevandet blev varmt og termostaten åbnede, så øgede trykket i beholderen og så trykkede den vandet ud gennem låget. Så når jeg tjekkede vandstanden med kold motor, så var den fuld, men når det var kølet ned, så manglede der vand. Så fyldte jeg efter og det hele gentog sig. Han tømte systemet, flushede det et par gange og problemet forsvandt. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 2.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2015 En ekspansjonstank kan umulig være full hele tiden, hvis den fylles opp på kald motor vil noe kjølevæske trykkes ut av ekspansjonslokket når den blir varm. Mange motorer har da en "coolant recovery tank" koblet til ekspansjonslokket. Da fylles ekspansjonstanken herfra når væsken avkjøles. Nå kan det hende at noe er feil på motoren så den mister mere kjølevæske enn normalt, det kan testes med et manometer som monteres i trykklokket. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.