S/S Lucky Startet 1.November.2015 Link til dette innlegget Startet 1.November.2015 Hei Jeg vurderer bytte av motor i baltic 84 mod. Dukket opp en Steyr 236 2004 mod. på finn som er gått 500 timer i ferskvann. Denne er med drev, så girkasse må skaffes. Link til annonse her: http://www.finn.no/66547608 Trenger litt veiledning og råd, hva tenker folket om denne? Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 1.November.2015 Link til dette innlegget Svart 1.November.2015 Har ingen erfaring men har bare hørt gode ting om dette motomerket.Østeriksk? Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
S/S Lucky Svart 1.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2015 Ja, Østerisk. Mye brukt i MOB båter. Monoblokk i støpejern. Lite problemer, utenom en serie hvor bunn på glødeplugger kunne falle ut. Ble skiftet på service ho de fleste. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 1.November.2015 Link til dette innlegget Svart 1.November.2015 Synes kanskje prisen er litt stiv? Bra motorer, men folk betaler mer for Volvo og Yanmar = kjente merker (men sikkert ikke noe bedre) Kan jo tenkes den har hatt et litt hardere liv som motor i en arbeidsbåt? men til god pris hadde jeg slått til, du kan vel få solgt drevet for 15-20 000kr også. En KAD 43 fra 2000 tallet selges vel for 100-120 000kr? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 1.November.2015 Link til dette innlegget Svart 1.November.2015 Synes og det var dyrt.. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 1.November.2015 Link til dette innlegget Svart 1.November.2015 Kjempemotor! Kan fult ut hamle opp med Volvo og Yanmar, ingen tvil om det. Litt usikker på prisen, kanskje lit høg for ein motor som er minst 10 år gamal? Men timetalet var lågt. Alt avheng og av bruken. At den er brukt i yrkesbåt kan slå begge vegar. Du finn knapt ein meir driftsikker motor enn denne. Men for nokre år siden fekk dei glødepluggar frå ein underlevrandør som ikkje heldt mål, og eindel motorar havarete. Dette er forlengst rydda opp i idag. Eg har og mest tru på dei med lågt turtal, men dette gjeld ikkje berre dette merke. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 1.November.2015 Link til dette innlegget Svart 1.November.2015 Steyr er noe av det beste du får kjøpt. Jeg er en av de som fikk "glødeplugg problemet" og måtte få dette fikset. Det var Bosch sitt problem og ikke Steyr. Knallgode motorer - sørg for full historikk og prut gjerne 25.000 på denne. Sitér dette innlegget Link to post
S/S Lucky Svart 2.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2015 Heisann, takk for mange gode tilbakemeldinger. Ser ut som jeg kan få hele pakka for 100 Da begynner det vel å bli mer spiselig?? Sitér dette innlegget Link to post
junior 1 Svart 2.November.2015 Link til dette innlegget Svart 2.November.2015 (redigert) Hei Har en Steyr 256 med Volvo DPG drev og er veldig godt fornøyd med både motor og drev Redigert 2.November.2015 av junior 1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 2.November.2015 Link til dette innlegget Svart 2.November.2015 Når du først skal ta jobben med skifte - hvorfor går du ikke for 300+ hk? Du kan kanskje bruke eksisterende Aksel hvis du holder deg nede? Sitér dette innlegget Link to post
S/S Lucky Svart 3.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2015 Har for og imot 300 hk. Da med innvesteringskost med ekstra tillegg opp mot en lavere kostnad/ mindre hk og gjenbruk av aksling etc. Fart er ikke det viktigste, driftsikkerhet betyr mest. Er også noen i huset som mener at oppussing av hus er viktigst ? Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 3.November.2015 Link til dette innlegget Svart 3.November.2015 Heisann, takk for mange gode tilbakemeldinger. Ser ut som jeg kan få hele pakka for 100 Da begynner det vel å bli mer spiselig?? Høres bra ut! Du trenger vel en adapterplate og en ZF kasse i tillegg og muligens støpe om vanger for å tilpasse labber. Du vil med denne motoren klare max 23 knop og marsje fint på 18-19. Motoren passer fint i en Baltic og du trenger ikke å tenke på å forlenge aksel og alt det medfører. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 3.November.2015 Link til dette innlegget Svart 3.November.2015 18 knop på marsj er forsåvidt greit, men det er egentlig 3 knop for lite. Disse båtene går så mye finere i vannet i 21 til 23 knop. Men da bør man vel helst opp i 260 - 270 HK. Sitér dette innlegget Link to post
S/S Lucky Svart 3.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2015 Heisann Ja, jeg må ha demperplate og zf kasse. Sjekket dette hos Univa, og dette skal gå greit. Laber må bygges opp litt. Ang. Fart Er klar over at Balticen legger seg inn i planingsterkeseln rundt 18 knop, slipper vannet. 80 talls båtene med gammel rorløsning har som regel maksfart med 290 yanmar på ca 24-25 knop. Så ikke så mye ekstra å hente, utenom evt lavere turtall på motor. Sitér dette innlegget Link to post
S/S Lucky Svart 3.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2015 Har endelig fått bedre halvdel ordentlig på glid også ?? Ellers takk for mange konstruktive tilbakemeldinger, mye penger å bruke for en enkel sjel fra Heistad ? Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 3.November.2015 Link til dette innlegget Svart 3.November.2015 Tenker det ordner seg - fritid kan ikke måles i penger :) - En annen liten detalje er å tenke på hvordan tankopplegget ditt er. Steyr har en bra gjennomstrømning på diesel på returen. Returen vil normalt fordele seg på begge tankene men viser seg raskt å fylle opp den ene fremfor den andre (sikker pga motstand i slanger). Jeg måtte velge å kjøre både tur og retur fra samme tank for ikke å få ubalanse eller at returen fylte opp den tanken jeg ikke brukte. Etter jeg hadde kjørt endel diesel kjørte jeg manuelt over kranene og benyttet den andre tanken. Vet ikke hvilken filterløsning du har på forfilter men ville vurdert å bytte dette til et med relativt stor kapasitet. Det fine med Steyr når det gjelder fuel er at den er 100% selvluftende. Hvis du har byttet filter eller har luft i systemet er det bare å sette på "tenningen" (Vri nøkkel til posisjon rett før start) så vil fuelpumpe fylle hele systemet raskt, du hører når all knatringa fra luft opphører og kan starte deretter Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 4.November.2015 Link til dette innlegget Svart 4.November.2015 Tenker det ordner seg - fritid kan ikke måles i penger :) - En annen liten detalje er å tenke på hvordan tankopplegget ditt er. Steyr har en bra gjennomstrømning på diesel på returen. Returen vil normalt fordele seg på begge tankene men viser seg raskt å fylle opp den ene fremfor den andre (sikker pga motstand i slanger). Jeg måtte velge å kjøre både tur og retur fra samme tank for ikke å få ubalanse eller at returen fylte opp den tanken jeg ikke brukte. Etter jeg hadde kjørt endel diesel kjørte jeg manuelt over kranene og benyttet den andre tanken. Vet ikke hvilken filterløsning du har på forfilter men ville vurdert å bytte dette til et med relativt stor kapasitet. Det fine med Steyr når det gjelder fuel er at den er 100% selvluftende. Hvis du har byttet filter eller har luft i systemet er det bare å sette på "tenningen" (Vri nøkkel til posisjon rett før start) så vil fuelpumpe fylle hele systemet raskt, du hører når all knatringa fra luft opphører og kan starte deretter Selvluftende er vel et krav om motoren skal være godkjendt til mobbåter. ellers så sjekk at blokka er i orden. En monoblokk er ikke billig om den må skiftes Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
S/S Lucky Svart 4.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2015 Hei, Dante! Så sant, så sant - penger er ikke alt, og plutselig er en "dau" Takk for tips på returdieselen - kjekt å vite. I år monterte jeg inn Racor 500 filter, så dette bør vel være godkjent? Hei, Morten! Høres logisk ut med at dette er et krav. Har ikke fått kikket på motor - avklare/sjekke ut litt først. Er det noe spesielt rundt denne blokken som bør sjekkes ut? Oljelekkasjer? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 4.November.2015 Link til dette innlegget Svart 4.November.2015 Mener fødepumpen leverer rundt 200 liter/t og spec på det du oppgir har 227l/t.så det filteret burde kunne gå. Har ført arbeidsbåter med flere slike motorer så det har blitt en del gangtimer. Sitér dette innlegget Link to post
krone Svart 4.November.2015 Link til dette innlegget Svart 4.November.2015 Og trenger du girkasse har du denne: http://www.finn.no/finn/boat/parts/object?finnkode=64752331 Sitér dette innlegget Link to post
S/S Lucky Svart 4.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2015 Ja, utifra det jeg har fått opplyst fra Univa er dette rett type kasse. Univa nevnte også at en kunne bruke ZF45A kasse? Stemmer det? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 4.November.2015 Link til dette innlegget Svart 4.November.2015 Hvorfor tviler du på hva importøren Univa svarte deg? Ja antar du har snakket med en på teknisk og ikke kantinehjelpen... Sitér dette innlegget Link to post
S/S Lucky Svart 4.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2015 He, he pratet med "høvdingen" selv så han vet nok hva han prater om i og med at han har montert inn 256 i en Baltic tidligere. Men jeg vet jo at her på forumet er det mange vel så dyktige og kunnskapsrike folk Grunnen er at jeg fikk ett tilbud fra dem på 256 med ZF63A gir. Men når jeg spurte om gir på 236 så sa han ZF45A... ble litt usikker om det blir litt snaut -for høy slitasje? Ellers har jeg som sagt stor tro på UNIVA Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 4.November.2015 Link til dette innlegget Svart 4.November.2015 Jeg hadde ZF45 uten problemer - skal visstnok holde plenty. Be Univa om å skaffe den nye demperplata som ikke skrangler i fri. Jeg tror ikke de leverer den "gamle" typen lenger, men just in case! Sitér dette innlegget Link to post
S/S Lucky Svart 4.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2015 Hei, Dante! Flotters, da kan jeg bruke ZF45A kasse Skal også dobbeltsjekke at jeg for den nye demperplaten. Hvis dette går veien må jeg vel nesten lage en liten prosjekttråd på inn og utmontering av ny motor...som takk for råd og tips så langt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.