Jump to content

Bruktkjøp Steyr 236

S/S Lucky

Recommended Posts

Synes kanskje prisen er litt stiv? Bra motorer, men folk betaler mer for Volvo og Yanmar = kjente merker (men sikkert ikke noe bedre)

Kan jo tenkes den har hatt et litt hardere liv som motor i en arbeidsbåt? men til god pris hadde jeg slått til, du kan vel få solgt drevet for 15-20 000kr også.

En KAD 43 fra  2000 tallet selges vel for 100-120 000kr?

Kjempemotor! Kan fult ut hamle opp med Volvo og Yanmar, ingen tvil om det. Litt usikker på prisen, kanskje lit høg for ein motor som er minst 10 år gamal? Men timetalet var lågt. Alt avheng og av bruken. At den er brukt i yrkesbåt kan slå begge vegar. Du finn knapt ein meir driftsikker motor enn denne. Men for nokre år siden fekk dei glødepluggar frå ein underlevrandør som ikkje heldt mål, og eindel motorar havarete. Dette er forlengst rydda opp i idag. Eg har og mest tru på dei med lågt turtal, men dette gjeld ikkje berre dette merke.

Heisann, takk for mange gode tilbakemeldinger.

Ser ut som jeg kan få hele pakka for 100

Da begynner det vel å bli mer spiselig??

Høres bra ut! Du trenger vel en adapterplate og en ZF kasse i tillegg og muligens støpe om vanger for å tilpasse labber. Du vil med denne motoren klare max 23 knop og marsje fint på 18-19. Motoren passer fint i en Baltic og du trenger ikke å tenke på å forlenge aksel og alt det medfører.

Heisann

Ja, jeg må ha demperplate og zf kasse. Sjekket dette hos Univa, og dette skal gå greit. Laber må bygges opp litt.

Ang. Fart

Er klar over at Balticen legger seg inn i planingsterkeseln rundt 18 knop, slipper vannet.

80 talls båtene med gammel rorløsning har som regel maksfart med 290 yanmar på ca 24-25 knop. Så ikke så mye ekstra å hente, utenom evt lavere turtall på motor.

Tenker det ordner seg - fritid kan ikke måles i penger :) - En annen liten detalje er å tenke på hvordan tankopplegget ditt er. Steyr har en bra gjennomstrømning på diesel på returen. Returen vil normalt fordele seg på begge tankene men viser seg raskt å fylle opp den ene fremfor den andre (sikker pga motstand i slanger). Jeg måtte velge å kjøre både tur og retur fra samme tank for ikke å få ubalanse eller at returen fylte opp den tanken jeg ikke brukte. Etter jeg hadde kjørt endel diesel  kjørte jeg manuelt over kranene og benyttet den andre tanken. Vet ikke hvilken filterløsning du har på forfilter men ville vurdert å bytte dette til et med relativt stor kapasitet. Det fine med Steyr når det gjelder fuel er at den er 100% selvluftende. Hvis du har byttet filter eller har luft i systemet er det bare å sette på "tenningen" (Vri nøkkel til posisjon rett før start) så vil fuelpumpe fylle hele systemet raskt, du hører når all knatringa fra luft opphører og kan starte deretter

Tenker det ordner seg - fritid kan ikke måles i penger :) - En annen liten detalje er å tenke på hvordan tankopplegget ditt er. Steyr har en bra gjennomstrømning på diesel på returen. Returen vil normalt fordele seg på begge tankene men viser seg raskt å fylle opp den ene fremfor den andre (sikker pga motstand i slanger). Jeg måtte velge å kjøre både tur og retur fra samme tank for ikke å få ubalanse eller at returen fylte opp den tanken jeg ikke brukte. Etter jeg hadde kjørt endel diesel  kjørte jeg manuelt over kranene og benyttet den andre tanken. Vet ikke hvilken filterløsning du har på forfilter men ville vurdert å bytte dette til et med relativt stor kapasitet. Det fine med Steyr når det gjelder fuel er at den er 100% selvluftende. Hvis du har byttet filter eller har luft i systemet er det bare å sette på "tenningen" (Vri nøkkel til posisjon rett før start) så vil fuelpumpe fylle hele systemet raskt, du hører når all knatringa fra luft opphører og kan starte deretter

Selvluftende er vel et krav om motoren skal være godkjendt til mobbåter.  ellers så sjekk at blokka er i orden. En monoblokk er ikke billig om den må skiftes

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Hei, Dante!

Så sant, så sant - penger er ikke alt, og plutselig er en "dau"  :lol:

Takk for tips på returdieselen - kjekt å vite.

I år monterte jeg inn Racor 500 filter, så dette bør vel være godkjent?

Hei, Morten!

Høres logisk ut med at dette er et krav. Har ikke fått kikket på motor - avklare/sjekke ut litt først.

Er det noe spesielt rundt denne blokken som bør sjekkes ut? Oljelekkasjer?

He, he pratet med "høvdingen" selv så han vet nok hva han prater om i og med at han har montert inn 256 i en Baltic tidligere.

Men jeg vet jo at her på forumet er det mange vel så dyktige og kunnskapsrike folk  :thumbsup:

Grunnen er at jeg fikk ett tilbud fra dem på 256 med ZF63A gir.

Men når jeg spurte om gir på 236 så sa han ZF45A... ble litt usikker om det blir litt snaut -for høy slitasje?

Ellers har jeg som sagt stor tro på UNIVA

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...