Jump to content

hoppende turteller tmd31a

Furu

Recommended Posts

Skal ikke banne på det,men orginalt så har nok disse motorene et tachometer som står og måler på svinghjulet.Jeg fikk samme problemet som du beskriver tidligere i sommer.Da var det en dårlig kontakt der som hovedkabelstokken kobles inn på motoren.

Da jeg kjøpte båten,så var det bare den ene turtelleren som virket,den andre var helt død.I det tilfellet var det giveren som var gåen og måtte byttes...Kostet vel ca 3000.- mener jeg og huske...

Går ann og ohme de,men ohming har jeg aldri skjønt noe av,så der kan jeg ikke hjelpe deg :clap:

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Iht bildet ditt så ser det ut for at du har en to-polet dynamo med to ekstra tilkoblinger i tillegg til ladeuttak for pluss og minus. Det er derfor stor sansynlighte for at de sktra tilkoblingene er henholdsvis ladelampeuttak(D+/61) og turtelleruttak(W).

Problemet du beskriver kan være slitte kull-børster på slepering til rotoren i dynamoen.

- Løsne dynamo og huk av dens drivreim fra motoren.

- Slå på motorens tenning slik at ladelampen lyser.

- Snurr på dynamoens reimhjul og samtidig registrer om ladelampen blinker, eller er ustabil.

Hvis den blinker eller er ustabil så mister børstene kontakt med rotorens sleperinger, og det er stor sjanse for at børstene er nedslitte og må skiftes !

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

• 4 uker senere...

ladelampe blinker ikkje når ej snurrer på dynamo hjul. hoved kabel til boks på motor topp er fast. noe annet ej kan se på ?? når motor gikk tidligere i dag så blinket også temp. lampe lyset sammen med ladelampe og tur teller

Redigert av Furu (see edit history)

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Siden turteller hopper, temp og ladelys blinker så tror jeg heller det kan være dårlig kontakt til batteri minus (jording) til instrumentpanelet. Det er en av de svarte ledningene som du har fire av på den ene kontakten på dynamo. Men det er lettere å strekke en ledning rett fra et sikkert batteri minuspunkt, og til minus på baksiden på et av instrumentene. Der vil du se at alle instrumentene er koblet sammen med samme minusledning. Med den nye prøvekabelen ser du fort om alle feil forsvinner. Gjør de det så kan du prøve og finne feilen på originalkabelen etterpå. 

hmm ok. har uansett byttet klemmer og gjort rent dynamo børster og kabler. skal straks starte opp igjen og se. så etter oppstart: etter 10 min begynte det på igjen. men denne gang kun svake blink fra ladelampe og små turteller hopp. får vel begynne å grave i kabler bak panelet..

Redigert av Furu (see edit history)

Siden du nå har strammet reimene ville jeg prøvd om det nå fungerer. Ikke nødvendig å koble noe prøvekabel hvis det allerede er ok. Vær litt obs på varsellampene. Hvis pæreholderene har glidd litt ut av panelet smitter lyset fra en lampe over på nabolampen slik at det for eksempel kan se ut som det lyser svakt i templyset. Det kan bare være strølys fra ladelampa og ikke lys i selve pæra til tempen.

har lagt til merke hoppende turteller i det siste. er ikkje turteller koblet direkte til dynamo ? lading er stabil under gange. motor er fra de siste tmd31a som kom ut , 89-90. alt ser fast ut. ingenting løst..

bilde

Utifra bildet over så mistenker jeg at du bruker en to-polet dynamo på en en-polet motor. Isåfall må den grove minuskabelen fra dynamoen være tilkoblet motorblokka (evt. direkte på minus batteripol), og bildet over viser muligens en slik tilkobling.

Det kan være at du har dårlig kontakt i forbindelsen til blokka.

Følg den grove minuskabelen fra dynamoen og se om det er den du har bilde av, evt. en annen tilkobling til motorblokk.

Skru løs og rens godt tilkoblingen slik at du er sikker på at du har skikkelig kontakt med motorblokka.

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Siden du nå har strammet reimene ville jeg prøvd om det nå fungerer. Ikke nødvendig å koble noe prøvekabel hvis det allerede er ok. Vær litt obs på varsellampene. Hvis pæreholderene har glidd litt ut av panelet smitter lyset fra en lampe over på nabolampen slik at det for eksempel kan se ut som det lyser svakt i templyset. Det kan bare være strølys fra ladelampa og ikke lys i selve pæra til tempen.

er ikke strølys, instrument lys er av og panelet er ikke under sterkt lys. har en knekt kontakt på en oljetrykk giver såg ej. etter 10 min gange så begynner lade lampe og blinke svakt, litt etterpå hopper turteller ca 500rpm på tomgang. og olje lampa lyser litt etterpå.

Dynamo må ha god kontakt til batteri minus ja, og det er vel den tykkeste av de sorte. Ikke stol på at jordingen er god nok bare via dynamoens festebolter. Og selve motorblokka skal også være tilkoblet batteri minus. Samme dynamo er vist som både en polt og to polt i skjemaene til VP, men det er nok en polt hos deg.

Og hjelper ikke dette, eller strammere reimer, så kan du jo prøve en testkabel fra en av de doble svarte ledningene som går til instrumentlys og direkte til batteri minus. De sorte doble kablene er felles jording til alle instrumentene samt jording til lys i instrumentene. Da går du forbi mulige bruddsteder på jording mellom motor og instrumentpanel. Sjelden det er brudd mellom instrumentene.

Furu : er ikke strølys, instrument lys er av og panelet er ikke under sterkt lys

Det er de 4 varsellampene jeg tenkte på. Hvis en av de lyser så smitter det over på nabolampen hvis ikke de 4 pærene er helt på plass. Derfor kan det se ut at det lyser svakt i nabolampene også selv om det bare er en pære som er tent.

Redigert av hegra (see edit history)

Du har en to-polet dynamo og oljetrykkssensor er to-polet, men så har du denne kabelen som er koblet til motorgods (ref.bildet)!

Er det et to-polet system, gjort om til en-polet, eller er det et en-polet forsøkt gjort om til to-polet?

Finn ut om du i utgangspunktet har en-polet eller to-polet system !

Hvor er hoved minuskabel fra batteri koblet?

Er den koblet til egen isolert terminal på startmotor, eller er den koblet til motorgods? Om den er koblet til isolert terminal på startmotor; Er det da en egen tjukk kabel derifra til motorblokk?(ref. ditt innlegg #21)

Hva med de øvrige sensorer og stopp-solenoid. Er det to-kablers sensorer, eller er der enkelte med bare en kabel?

??

Bjørn

Er ikke ombord no, men mener å huske følgende; minus fra start batteri går rett til start motor og minus fra dynamo går inn på start batteriet. (Halve forbruk går faktisk på start batteri for tiden mens andre batteri bank lades i havn etter behov!)

Minus er koblet til start motor rett på starter som igjen ligg på hoved motor blokk, uten skille på jord her. Sensorer er vel to kablede. Men skal dobbelt sjekke i morga.

Blir det da ett to polet system ?

mateco

Postet I dag 22:29

Du har en to-polet dynamo og oljetrykkssensor er to-polet, men så har du denne kabelen som er koblet til motorgods (ref.bildet)!

Er det et to-polet system, gjort om til en-polet, eller er det et en-polet forsøkt gjort om til to-polet?

Mateco , dette er en standard løsning til VP 31 og 41. Har samme selv og de aller aller fleste er nok en polet, også min. Men som sagt er den lett å gjøre om til to-polet noe som fremgår i VP sine skjemaer. Som en polet er det viktig som du påpekte at den er godt tilkoblet minus for den er ikke som mange andre som får batteri - gjennom festeboltene til dynamo, da minus kontakten kan være isolert fra dynamo selv om den er brukt som en polet.

Furu : det løste seg når minus var koblet til instrument lys og lys var på under gange!

hjertelig takk !!!

ka blir da neste steg ?

Nå ble jeg litt usikker. Mener du at du koblet en testkabel mellom minus til instrumentlysene og rett til minus på batteri slik som foreslått ? Det skal ikke være nødvendig at lyset skal stå på.

Men, virker det med en slik testkabel så skulle du helst funnet bruddet på den originale minuskabelen. Det er koblingsskjema på VP sine hjemmesider. Det er for så vidt ingen ting i veien for å bare la testkabelen forbli den nye jordingen, men det er ikke kjekt å vite at den originale ligger der med dårlig kontakt et sted.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...