Jump to content

hoppende turteller tmd31a

Furu

Recommended Posts

Nå ble jeg litt usikker. Mener du at du koblet en testkabel mellom minus til instrumentlysene og rett til minus på batteri slik som foreslått ? Det skal ikke være nødvendig at lyset skal stå på.

Men, virker det med en slik testkabel så skulle du helst funnet bruddet på den originale minuskabelen. Det er koblingsskjema på VP sine hjemmesider. Det er for så vidt ingen ting i veien for å bare la testkabelen forbli den nye jordingen, men det er ikke kjekt å vite at den originale ligger der med dårlig kontakt et sted.

Ja fra batteri minus til instrument panel lys, men det ga seg kun når instrument lys var på slått.

Hadde jo vært greit å funnet bruddet ja..

Redigert av Furu (see edit history)

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Finnes tre diagram i bruksanvisningen til penta. Det ene 12v med pre heater (som ej ikke har) og to pol oil pressure checker. Det tredje viser 24 v.

Det siste er for md31a altså uten "t" , her er ikkje pre heater tegnet inn men oil pressure checker har bare en pol.. ? ( som bildet viser)

Det er to kabler til oil pressure checker sensor på min motor, regnet bare med att den ene kontakten hadde løsnet og knekt under frost væsle bytte.. Blir veldig usikker her. Korrekt olje trykk vises jo på instrument panel

Det er diagrammet hvor ingenting er koblet til blokka, men går til batteri minus som er det to polte anlegget. Oljetrykkgiver er den samme i alle diagrammer, og er koblet likt i alle diagrammer. Det kan være slik fordi da har man bare en type giver å forholde seg til, på samme måte som en og samme type dynamo kan brukes i begge system. Altså en forenkling av delelogistikken hos VP.

Ser at givere til tempmåler og tempalarm er ulike i de to systemene.

Det som undrer meg er at instrumentbelysning må være påslått for at turteller skal slutte å hoppe og varsellamper slutte å blinke. Så selv med denne testkabelen montert skal det ikke være nødvendig at lyset til instrumenter er på. Eller er det noe jeg misforstår ?

er korrekt det med instrument lys ja. skal eg ta fram et multimeter og måle ? forslag?! forrige eier hadde tidligere gitt litt sporadisk turtall og problemet hadde vistnok forsvunnet. men det hjelper lite nå.

Den filmsnutten sa mer enn tusen ord. Like forbasket er i hvert fall jeg lenger unna løsningen enn før. Testkabelen med ekstra jording har ingen betydning ser det ut til, og de andre instrumentene er stabile enten instrumentbelysning er av eller på. Hadde jording vært dårlig tror jeg de andre instrumentene også hadde fusket.

Jeg har jo hørt at noen har byttet kretskortet med varsellampene merket med nr. 4 på diagrammet. Ser at instrumentbelysning henter strømmen fra dette kortet så det kan jo være at det skjer en påvirkning.

Du skriver at forbruksbatteri lades bare av batterilader. Har du koblet dette fra motoren , og hvordan er ladefordelingen når forbruksbatteri er tilkoblet, skillerele, skilledioder eller bryter(e) ? Neppe noen sammenheng dette, men plutselig får noen en ide at det kan være sammenheng likevel selv om ikke jeg ser den.

ja, forbruks batteri bank 2 er separert fra batteri bank 1 (var tidligere koblet sammen, men har ikke gjort det enda siden det ble satt inn nye brytere og sikringer i sommer) har ikke det store strøm forbruket ombord så det har gått greit til nå. håper min batteri tegning er forståelig ! tegningen mangler nmea kablingen mellom plotter,ais og vhf men det spiller vel liten rolle.

bilde

Ser ut som det bare er brytere og ikke noen avansert ladefordeling mellom batteriene så feilen er neppe der. Virker som at strømmen blir tvunget til å gå et sted den ikke skal gå. Det kan skyldes at forbindelsen er dårlig der strømmen egentlig skal gå, og at den blir tvunget til å gå via kretskortet, men kortet blir avlastet når instrumentbelysning settes på. Jeg ser også at oljetrykkmåler og voltmeter gjør et lite dropp i det du slår på instrumentbelysning. Det kan være et tegn på at driftsstrømmen til instrumentene ikke er helt på topp. Mål spenningen på instrumentenes + og - innganger og se om spenningen dropper i takt med blinkingen. De analoge målerne er tregere i reaksjonen enn multimeteret så det kan være derfor de ikke reagerer på det korte strømavbruddet. Mål også signalinngangen (w) på turteller. Der er det vel vekselstrøm så jeg aner ikke verdien, men det skal vel være stabilt. Med målingene finner du ut om det er driftsstrømmen eller signalstrømmen som forårsaker hoppingen. 

Du kan jo også ta testkabelen igjen å prøve å gi turteller direkte kontakt både på + og minus på baksiden av turteller. Men vær forsiktig, det er fort gjort å kortslutte.

Kortet har en del dioder så det kan vel være at feilen er i selve kortet også, men det er jo dumt å kjøpe nytt uten å være sikker.

Redigert av hegra (see edit history)

Det står det er en del gammel kabelsalat bak panelet. Det kan vel være ting som er tilkoblet som ikke er hører hjemme der. Du skriver at du ikke bruker forbruksbatteriene noe særlig for tiden. Har du koblet noe av dette utstyret over på startbatteri ?

Høres nesten ut som en skjennepreken, men det er ikke meningen :smiley:  Bare tenk deg godt om, for det er fort gjort å gjøre tabber når det er to adskilte batterier, som viser seg å ikke være så adskilte likevel når man begynner å nøste i koblinger man har gjort.

Det skulle vært kjekt å vite om det er bare instrumentbelysning som gir innvirkning. Har du noe annet tilkoblet startbatteri som du kan slå på, bare for å sjekke om feilen da også forsvinner slik den gjør med instrument lyset på.

En annen grei måte å lete etter feil på er å ta ut alle sikringer bortsett fra de som hører til motoren. Er feilen da borte når du starter setter du en og en sikring på igjen. Når feilen da dukker opp igjen vet du hvilken krets som forårsaker feilen og er noe nærmere svaret. Men om metoden duger mot denne feilen er heller uvisst.

Den rytmiske blinkingen kan virke som noe som prøver å slå seg på, men automatsikringer kan vel kanskje gi lignende oppførsel hvis de er i grenseland på belastning.Sikringen i motorboksen(den hvite flate) er vel en automatsikring så kan være den som tuller litt.

Tittet litt på disse VP diagrammene igjen. Hvis du skal måle på baksiden av turteller så finner du neppe kabel og kabelpunkt merket med G i diagrammet. Den kabelen og kontakten er bare på turtellere som har giver på svinghjul og som bruker to kabler til giver.

Du har sikkert bare den som er merket med W siden den tar signalet fra dynamo, og det skal ganske sikkert bare være en.

Fant også nå skjemaet som det stod 24 volt på som jeg mener må være en trykkfeil. Det burde stått to-polet 12 volt. Det må da være det, siden ingen minusledere er koblet til blokka, men tilbake til batteri minuspol. Og diagrammet viser bare ett batteri, mens et 24 volt anlegg nødvendigvis må ha to 12 volt batteri i serie. Ikke helt til å stole på disse diagrammene nei. :nonod:

dynamo målinger på w;

700 rpm ; 7,0 vdc

1100rpm ; 7,1 / 7,2 vdc

når turteller hopper er w nede i 2,1 / 3,6volt ! har ej da kommer noe nærmere en løsning? har ikke målt på instrument panel enda. er sånt uvær her i dag

Du måler nok riktig.

Du måler DC fordi du  bruker enten minus eller pluss som referanse mot W signalet som er AC-signal. Dermed får du ca. halve spenningen i DC. Hvis du har frekvensmåling på multimeteret ditt så kan du også lese hvor mange pulser turteller får i sekundet.

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Det står det er en del gammel kabelsalat bak panelet. Det kan vel være ting som er tilkoblet som ikke er hører hjemme der. Du skriver at du ikke bruker forbruksbatteriene noe særlig for tiden. Har du koblet noe av dette utstyret over på startbatteri ?

Høres nesten ut som en skjennepreken, men det er ikke meningen :smiley: Bare tenk deg godt om, for det er fort gjort å gjøre tabber når det er to adskilte batterier, som viser seg å ikke være så adskilte likevel når man begynner å nøste i koblinger man har gjort.

Det skulle vært kjekt å vite om det er bare instrumentbelysning som gir innvirkning. Har du noe annet tilkoblet startbatteri som du kan slå på, bare for å sjekke om feilen da også forsvinner slik den gjør med instrument lyset på.

En annen grei måte å lete etter feil på er å ta ut alle sikringer bortsett fra de som hører til motoren. Er feilen da borte når du starter setter du en og en sikring på igjen. Når feilen da dukker opp igjen vet du hvilken krets som forårsaker feilen og er noe nærmere svaret. Men om metoden duger mot denne feilen er heller uvisst.

Den rytmiske blinkingen kan virke som noe som prøver å slå seg på, men automatsikringer kan vel kanskje gi lignende oppførsel hvis de er i grenseland på belastning.Sikringen i motorboksen(den hvite flate) er vel en automatsikring så kan være den som tuller litt.

Tittet litt på disse VP diagrammene igjen. Hvis du skal måle på baksiden av turteller så finner du neppe kabel og kabelpunkt merket med G i diagrammet. Den kabelen og kontakten er bare på turtellere som har giver på svinghjul og som bruker to kabler til giver.

Du har sikkert bare den som er merket med W siden den tar signalet fra dynamo, og det skal ganske sikkert bare være en.

Fant også nå skjemaet som det stod 24 volt på som jeg mener må være en trykkfeil. Det burde stått to-polet 12 volt. Det må da være det, siden ingen minusledere er koblet til blokka, men tilbake til batteri minuspol. Og diagrammet viser bare ett batteri, mens et 24 volt anlegg nødvendigvis må ha to 12 volt batteri i serie. Ikke helt til å stole på disse diagrammene nei. :nonod:

Joda som det fremgår av mitt batteri oppsett skjema er noe forbruk koblet til på startbatteriet. Med den andre batteri banken er helt atskilt fra start batteri banken. Er eget nytt sikringspanel kobelt til forbruksbatteri bank nr 2. Ingenting av det går gjennom gammel kabel salat. Prøvde å starte opp med avslått forbruks linje på start batteri og avskrudd forbruks batteri bank 2 men ingen forskjell. Prøvde også å skru på en og en kurs.

Men da blir vel problemet her dynamo siden den varierer slik ?klarer å skifte børster selv mens andre ting blir jo verre med, kan jo kontakte ett dynamo/starter firma i nærheten kanskje.

Var faktisk litt mindre hopping i dag, måtte holde den oppe i 1500/2000 omdreininger før det slo inn, men uansett så er jo problemet der..

Litt synd du ikke fikk målt driftsstrømmen til instrumentene. Jeg vil tro den ligger rundt 14 volt, men dropper til rundt 12,5 volt (batterispenning) idet det blinker, som vil indikere at ladingen opphører i samme øyeblikk. Dropper det mer så tenker jeg på denne automatsikringen som i så fall bryter med batteri også. Den automatsikringen lar seg vel byttes ut med en helt vanlig flatsikring med samme amperstyrke bare for å teste. En vanlig flatsikring slår seg ikke av og på, men det er en feil jeg ikke har noe særlig tro på.

Det er vel kanskje noe galt med dynamoen ja, så det er jo greit å få den sjekket. Jeg har bare en del sur erfaring med at feilen ikke alltid er der man tror, og hvorfor er alt ok når du slår på instrumentbelysning? Og hvordan reagerer dynamo (W uttaket) hvis den delvis mister kontakt med + og -. Jeg vet ikke, men et eller annet skjer nok. Prøv å måle på B+ på dynamo også, kontakten med de røde kablene.

B+ , er det kabelen som er ved siden for w ?! Så minus igjen og b+?!

Er en en større kabel "sukkerbit" som sitter i turteller, kikket på det men det var så mange forskjellige kabler på den og den satt slik fast, aner ikke hvilken som er pluss eller minus.. Skal på båten i morgen igjen og kan jo sjekke litt til. Kan se litt på den sikringen, noken som veit kor stor sikringen er ? Står ikke noe særlig på den..

I første innlegg la du ut bilde av dynamo. Det er den kontakten med to-tre røde kabler på som er B+. På andre siden ser du tilsvarende med sorte kabler. Det er B-. Løsne gummihettene og mål spenningen mellom disse, både med instrumentbelysning på og av. Ikke løsne selve kablene. Er det stabilt rundt 14 volt hele tiden enten instrumentbelysning er av eller på, skulle du målt spenning på + og - inngang bak på turteller for å se om det blir samme stabile spenning der.

Jeg vet nesten ikke hva som må gjøres, uansett måleresultat, men hvis du kommer med resultatene er det sikkert noen kloke hoder som kan bidra. :thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...