Furu Svart 6.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2015 (redigert) Ok. Skal prøve å få målt. Men det med å måle turteller.. Hvilke kabler skal måles ? Trenger litt hjelp her Redigert 6.Desember.2015 av Furu (see edit history) Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Hulda Svart 6.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2015 Antar at W er signalet fra dynamoen. Så da blir det vel å måle mellom W og G. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 6.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2015 G stopper i pluggen (ikke kablet videre), så da må det vel bli mellom W (grå kabel) og minus. Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 6.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2015 (redigert) Ok. Er begge to grønne ? Eller grå blir det kanskje Redigert 6.Desember.2015 av Furu (see edit history) Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
hegra Svart 6.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2015 (redigert) Driftsstrømmen måles mellom de to som er merket med + og -. Her skal det være ca 12,5 volt når bare tenning er på, men øke til ca 14 volt når motor er i gang. Kabel merket med G tviler jeg på du har. Den tror jeg bare er på motorer som har giver til turteller fra svinghjul, så ikke bli overasket om du ikke finner den. Du har vel giversignalet fra W på¨dynamo og derfor bare W kabelen. For å måle W må du da måle mellom W og den som er merket med minus (-) Da får du trolig det samme resultat som du målte tidligere på dynamo, men for all del, mål bak på turteller også. Og gjerne med instrumentbelysning både av og på. Ja, der var Zach inne på det samme ja før meg. Fargene står på skjema merket med GR. Disse bokstavene finner du igjen i forklaringen til skjemaet og antar at de er grå. Redigert 6.Desember.2015 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 7.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2015 (redigert) på den kvite sikringen så står det 230vac og 28vdc , og ej har bare 12v sikringer å teste med ombord, vil det fungere?! joda det fungere med 12v sikring. volt og amper er vel 2 forskjellige ting. uansett så er problemet med hoppende turteller det samme. tar straks flere målinger her.. Redigert 7.Desember.2015 av Furu (see edit history) Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Furu Svart 7.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2015 I første innlegg la du ut bilde av dynamo. Det er den kontakten med to-tre røde kabler på som er B+. På andre siden ser du tilsvarende med sorte kabler. Det er B-. Løsne gummihettene og mål spenningen mellom disse, både med instrumentbelysning på og av. Ikke løsne selve kablene. Er det stabilt rundt 14 volt hele tiden enten instrumentbelysning er av eller på, skulle du målt spenning på + og - inngang bak på turteller for å se om det blir samme stabile spenning der. Jeg vet nesten ikke hva som må gjøres, uansett måleresultat, men hvis du kommer med resultatene er det sikkert noen kloke hoder som kan bidra. b+ og b— ligger stabilt på 14,4vdc totalt uavhengig om instrument lys er på eller av, også om turteller hopper eller ikkje. Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Furu Svart 7.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2015 turteller målinger; slik ser da turteller kontakten ut (uten lys til instrumentet som har egen kontakt) grå/svart er to farget kabel rød/blå er også en to farget kabel 2blå og røde og 2 svarte gir 14,2 v lys på gir 13,8 / 13,9 1 grå og 2 svarte ingen strøm 1 grå og 2 blå/røde ingen strøm så begynner det å bli rart her; 2 svarte og grå/svart gir 7,1 / 7,2 1 grå /svart og blå og rød gir 7,1 / 7,2 når lys er på så er det vandring ned til 1,8 v og 2 / 3 volt på disse to med grå/svart som felles kontakt! er det her problemet ligger?? Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Furu Svart 7.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2015 den grå/svarte går da videre ned til koblings boks på motor topp hvor den endrer farge til grå så ser det ut til att den går til w på dynamo Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Furu Svart 7.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2015 turteller målinger; grå/svart er to farget kabel rød/blå er også en to farget kabel 2blå og røde og 2 svarte gir 14,2 v lys på gir 13,8 / 13,9 1 grå og 2 svarte ingen strøm 1 grå og 2 blå/røde ingen strøm så begynner det å bli rart her; 2 svarte og grå/svart gir 7,1 / 7,2 1 grå /svart og blå og rød gir 7,1 / 7,2 når lys er på så er det vandring ned til 1,8 v og 2 / 3 volt på disse to med grå/svart som felles kontakt! er det her problemet ligger?? skrivefeil, vandring er kun når lys er av! altså ingen vandring med lys på!!! Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Joerg Becker Svart 7.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2015 Da stemmer en del ikke.Du viser at spenningen på dashbordet er stabil.Eneste forskjellen den viser er ca. 0,1V (på pekeren) så snart du starter belysningen.Multimeteren din vises totalt tap av spenning på YouTube nr. 2: Og ellers vises dem 15,6V, dvs. mer enn 1V over dashbord.Hvor måler du der?Videre:Turtall blir generert med vekselstrømsignalet som sendes ut på W.W er en kontakt som leverer vekselspenning fra stator, "før" vekselspenningen møtes diodene.Siden det er tydelig at turtallsignalet forsvinner burde man lete etter minst en feil på dynamoen. Har du prøvd å måle ladespenning B+/B- etter å trekke av D+ mens motoren går?(D+ er den tynne brune 2,5mm² som sitter på flatkontakt nederst på midten.)Stopper ladespenningen, eller går ned, da er det sannsynlig noe feil på diodebroen. Stopper ladingen ikke, men pulser videre, da kunne du lage en kabelbro mellom B+ og D+ (gjerne med 4 - 5W lyspære i mellom).Slutter pulsingen nå da har du temmelig sikker noe feil rett på regulator.Forresten, feil på diodebro gjøres best synlig med oscilloskop.Multimetere pleier ikke å være rask nok for å vise spenningsspissene på AC.Lykke til! Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Zach Svart 7.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2015 Jeg stiller spørsmålstegn om du har riktig skjema: Du skriver at du fant 1 stk grå/svart kabel, 1 stk grå kabel, 2 stk blå/rød kabel og 2 stk svart kabel på turtelleren. Dette stemmer dårlig med skjema som du har lagt ut. Kanskje bare fargene på kablene som ikke stemmer, men likevel - blir jo bare mer forvirrende hvis du ikke finner kablene som du har på skjema. Jeg har elektroskjema på Samtliga utföranden i 31/32/41/42/43/44/300 serien, og der ser jeg at kablene du har funnet på turtelleren er: Grå kabel = W; grå/svart går til kontaktpunkt 12 på plugg, men er ikke koblet videre (avsluttes der); blå/rød kabel = pluss 12V (fra batteriet via tenningsnøkkel); svart kabel = minus 12V. Jeg er slett ikke sikker på om "samtlige utføranden" er samtlige. Du har jo lagt ut et annet skjema, men fargene stemmer ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 7.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2015 får 12,8 vdc etter å ha tatt av D+ Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Furu Svart 7.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2015 Jeg stiller spørsmålstegn om du har riktig skjema: Du skriver at du fant 1 stk grå/svart kabel, 1 stk grå kabel, 2 stk blå/rød kabel og 2 stk svart kabel på turtelleren. Dette stemmer dårlig med skjema som du har lagt ut. Kanskje bare fargene på kablene som ikke stemmer, men likevel - blir jo bare mer forvirrende hvis du ikke finner kablene som du har på skjema. Jeg har elektroskjema på Samtliga utföranden i 31/32/41/42/43/44/300 serien, og der ser jeg at kablene du har funnet på turtelleren er: Grå kabel = W; grå/svart går til kontaktpunkt 12 på plugg, men er ikke koblet videre (avsluttes der); blå/rød kabel = pluss 12V (fra batteriet via tenningsnøkkel); svart kabel = minus 12V. Jeg er slett ikke sikker på om "samtlige utføranden" er samtlige. Du har jo lagt ut et annet skjema, men fargene stemmer ikke. den grå/svarte går til nmr 13 på plugg! 12 er grønn/gul, nmr 14 er blå/kvit! Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Zach Svart 7.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2015 (redigert) Ok, rette feiltrykk: Grå/svart er nr 13 på plugg og gjelder W. Så riktig som du skriver. Men fargene på skjema stemmer ikke med de fargene du har på turtelleren. Redigert 7.Desember.2015 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 7.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2015 får 12,8 vdc etter å ha tatt av D+ Da leser du trolig batterispenning = ingen lading. Siden du har regulert lading med spenning på D+ regner jeg med at det er diodebroen som er skadet. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Furu Svart 7.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2015 Så også att mitt utlakte skjema ikkje stemte, har ikke orginal skjema/bok for motoren, bare noe ej fant på volvopenta.no etter et motor søk i data basen. Får vel finne et lokalt firma og levere inn dynamoen min til sjekk. Synest bare det var litt rart att når instrument lys var på så var det stabilt. Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
hegra Svart 7.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2015 Furu : Synest bare det var litt rart att når instrument lys var på så var det stabilt. Samme jeg også tenkte på. Men kan hende det lille strømtrekket er akkurat nok til at feilen i dynamo forsvinner for ei stund. Det var en av grunnene til at jeg ba deg teste med noe annet som belastet startbatteriet. Ikke bare instrumentbelysning. Hvis det blir stabilt da også, så er jo ikke instrumentbelysning heller direkte tilknyttet denne oppførselen. Joda, tror også etter hvert at dette må være noe med dynamoen, men håpet i det lengste at det bare var en bagatell. Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 16.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2015 da var ny (indisk!) 70a dynamo kommet på plass, og alt ser bra ut. takk til alle som bidro med forslag. Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Zach Svart 16.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2015 Så bra at du fikk dette på stell! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2015 Og takk for at du kom tilbake med hvordan du løste problemet. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.