Joltus Startet 4.November.2015 Del på Facebook Startet 4.November.2015 Hvor i alle dager står bensinfilteret som er før motoren på uttern d66 07 modell? Hvis den har det da..... Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 4.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.November.2015 Ser ut for meg som at slangen går direkte ut til motor gitt.... Er dette helt vanlig? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 4.November.2015 Del på Facebook Svart 4.November.2015 Trodde dette var standard på den båten. Uttern monterte mye disse filter/vannutskiller bak i motorbrønnen, noe jeg har sett på andre båter av samme type.. Pleier jo og ha dette, hvis båten har fast tank, men det kan jo være et unntak hvis ikke du finner noe? Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 4.November.2015 Del på Facebook Svart 4.November.2015 set det på ene bildet i denne annonsen. Vet ikke om det er vanlig plass. På ene bildet av motoren.. http://www.finn.no/64428083 Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Joltus Svart 4.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.November.2015 (redigert) Mitt står definitivt ikke der. Hos meg kommer slangen ut av samme hull og går direkte til motor Kan forøvrig ikke være en ideell plassering vel? Har jo det filteret inne i motoren, men er visst ikke godt nok? Redigert 4.November.2015 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 4.November.2015 Del på Facebook Svart 4.November.2015 (redigert) Når jeg hadde D66 med 225hk Verado var bensinfilteret montert innerst i stuerommet på styrbord side bak, der hvor vanntanken er. Laaaaaangt inni der var filteret. Måtte ha gorilla-armer for å nå frem. Verado har eget vannutskillende bensinfilter i tillegg til eget filter også, så mange mener at dette holder. Mens mange mener at det er ennå sikrere med ett eksternt i tillegg....selv om Verado har alarm for vann i filteret og det kan svært enkelt tømmes ved behov. Har du Verado eller Optimax? Redigert 4.November.2015 av Gabi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.November.2015 Del på Facebook Svart 5.November.2015 (redigert) Ja det stemmer nok at en rekke Uttern-båter er levert uten forfilter/vannavskiller for bensintanken. Det er egentlig ikke bra nok for en kvalitetsprodusent, men jeg vet jo ikke årsaken. Mulig at de tenkte at av to onder (montere forfilter på en vanskelig tilgjengelig plass) så var det best å la være. Jeg har selv brukt en del tid på å lete etter forfilter på Uttern-båter, uten resultat. Redigert 5.November.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Fortego Svart 5.November.2015 Del på Facebook Svart 5.November.2015 Vil tippe det ikke var krav om filter for å få en CE godkjenning i 2007, uten at jeg vet dette. Grunnen til at alle båter(over 6 meter tror jeg) med utenbordsmotor har filter i dag er at dette er et krav for å få CE godkjenning. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Sørlandet2 Svart 5.November.2015 Del på Facebook Svart 5.November.2015 Jeg har ny Uttern D77, med Verado. Den har ikke eksternt filter. Kun vannutskiller, grovfilter, og finfilter på motoren. Holder vist lenge det. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 5.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.November.2015 (redigert) Jeg har ny Uttern D77, med Verado. Den har ikke eksternt filter. Kun vannutskiller, grovfilter, og finfilter på motoren. Holder vist lenge det. Eg har jo da kun to filter på veien. Vannutskilleren og inline fuel filter. Er det ikke godt nok med vannutskilleren på motoren? Har jo alarm og fungerer helt likt som et evt eksternt.... Redigert 5.November.2015 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 5.November.2015 Del på Facebook Svart 5.November.2015 Eg har jo da kun to filter på veien. Vannutskilleren og inline fuel filter. Er det ikke godt nok med vannutskilleren på motoren? Har jo alarm og fungerer helt likt som et evt eksternt.... Det er vel et kombinert fuelfilter/vannutsk. du har? Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 6.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2015 Sikkert. Eg har det som står inne på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 8.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Januar.2016 Fundert litt på denne. Enkleste vil være å montere den slik finn linken over viser, minst ekstra arbeid og null stress mtp for kort bensinslange. Men føler det er en litt dum plassering mtp sjøsprut osv? Og litt mtp forflytning bak mellom stb og bb... Noen tanker? Føler det vil være tryggere å ha et grovfilter også. Opplevde motorstopp i høst, tror det skyldtes vann i bensinen. Da var væsken i motorfilteret helt blank. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 8.Januar.2016 Del på Facebook Svart 8.Januar.2016 Kjøp iallefall et filterhode i rustfritt og ikke alu om det skal stå ute. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Joltus Svart 8.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Januar.2016 Selve filteret Vil ikke lage trøbbel så lenge det byttes årlig? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 9.Januar.2016 Del på Facebook Svart 9.Januar.2016 Nei det overlever nok en sesong. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Joltus Svart 28.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2017 (redigert) Har funnet en god plass å plassere grovfilter med vannutskiller. Noen som har anbefaling til filterholder med drenering samt hvilken type filter osv eg må ha på min motor? Mercury Verado 6 syl 200/275 hk..... 07 modell. Det er vel vesentlig med riktig type filter? Drenering ønsker eg for å kunne følge litt med på hvor mye vann vi snakker om. Satser på det går greit å bruke denne tråden........ Redigert 28.Mai.2017 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 28.Mai.2017 Del på Facebook Svart 28.Mai.2017 (redigert) Kan anbefale Parker Racors nye Snapp filter/vannseparator. Monterte et slikt på min nye Mercury 115 hk for 2 år siden. Bestilte det på ebay, og bestilte et par byttefilter på ebay i år. Vet ikke om noen i Norge selger det ennå (Men bl.a. Buster bruker det på nye båter fra i år av). Holderbraketten er rustfri og resten er en forseglet enhet i plast. Alt i plast byttes ut ved filterskifte, kun et par klips og hurtigkoblinger til bensinslangene som løsnes. Så det tar maks et minutt å bytte. Grei drenerinngskran under. Det følger til og med et lite plastrør slik at man ved filterbytte fyller bensinen over fra gammelt filter til nytt filter. Husk da å drenere for vann først, samt fylle fra ut-tut på gammelt filter til inn-tut på nytt filter. Filteret fås i 2 og 10 micron (også i 30 micron men det er vel uaktuelt). Det mest vanlige er vel å bruke 10 micron og da takler filteret 34 gallon pr. time, altså 130 liter i timen. I 2 micron takler filteret 152 liter i timen, men må da naturlig nok byttes oftere (i teorien iallefall). Finnes også uten dreneringskran for de som av en eller annen grunn ikke ønsker det. Altså ingenting som kan ruste/tære eller sitte fast. Det koster kanskje litt mere enn "billigfilter" på denne størrelsen men det er det verd. Redigert 28.Mai.2017 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Joltus Svart 28.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2017 (redigert) Nice Teerex. Tror eg skal gå for en slik. Går nok for en 10 micron. Har jo andre filtre på motoren også. Og har fungert helt fint uten dette. En sånn f.eks? Billgste eg fant: Edit: Svart var ikke stainless..... Bør kanskje satse på det... Redigert 28.Mai.2017 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 28.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2017 Maks 140hk sier de på noen nettsider, mens parker Racor sier selv 126l/h. Noe som holder for meg med god margin. Var jo vel så dyre de andre filterhus etc på maritim. Sendte nå en mail til de, da de forhandler Parker Racor filtre fra før. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 28.Mai.2017 Del på Facebook Svart 28.Mai.2017 (redigert) For dieselmotor gjelder vel lavere motorstørrelser enn bensin, da det er større gjennomstrømming pga. returen. Så tallet 140 hk kan kanskje stamme derifra. Forøvrig er det jo gjennomstrømmingen som betyr noe, ikke antall hk i motoren. Svart brakett er vel for mere landbaserte farkoster ja. Om selve filterhuset er hvitt eller sort når man senere skal bytte, spiller ingen rolle, det er samme innmaten. Av en eller grunn har de begge deler. Med dagens høye dollarkurs så er det nok mest praktisk å handle lokalt hvis de kan skaffe da. Komplett filterkit får du trolig aller rimeligst her på ebaylinken under, NOK 258,-. Kan til og med legge inn bud. Men relativt dyr frakt (måtte spørre om fraktkostnad) så lønner seg nok å kjøpe noen reservefilter i samme slengen: http://www.ebay.com/itm/222489526819?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT Byttefilter fant jeg billigst samme sted og kjøpte her nylig, NOK 157,-. Kan til og med legge inn bud der også. Lav pris men høy frakt så måtte kjøpe 2 for at det skulle lønne seg: http://www.ebay.com/itm/322426515294?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT Redigert 28.Mai.2017 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Joltus Svart 29.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2017 Takk for linker! Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 30.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2017 Da var filtre bestilt. Maritim kunne skaffe disse men det kom på 800 kroner kun for første filter med feste. Men skal eg ha flere så blir det sikkert å høre med de. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 2.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2017 De kom i dag de gitt! Ikke rart frakten var litt dyr. Må jo ha sendt de som lynpost! Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 2.Juni.2017 Del på Facebook Svart 2.Juni.2017 Ja det gikk rimelig kjapt. Burde ha vært mulig å få noe rimeligere frakt iallefall, for de som ikke har det så travelt. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.