Jump to content

Utenbordsmotor, erstatte impellerpumpen med elektrisk?

sebba2

Recommended Posts

Hei ;) Har kommet på noe litt kult tror jeg. Jeg har planer om å bygge om undervannshuset og lage til en el. pumpe som går på strøm rett fra motoren. Tenker at selve pumpen er over vannlinja på drevet (påhenger) og har to slanger der en går til å pumpe vann og en går til der du kobler på fra impelleren. Høres dette intr. ut? Tenker dette pga at jeg er elendig lei av impellere som går til ###. Tenker at pumpa må ha alarm om den stopper.Tusen takk :giggle:

-Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Bare en tanke: er det ikke ufattelige mengder med vann som en slik imoeller drar frem?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Dette vinner du nok ingen patentpris på! Det er en grunn til at det er Impeller på utenbordsmotorer! Dette er komponenter som er enkle og solide og er nødt til å fungere! en forbrenningsmotor uten kjøling varer ikke mange minuttene før havari er faktum! hvilken pumpe skal du bruke? hvor skal du plassere den og hvor i kjølekretsen har du tenkt å koble deg på?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Er ikke helt sikker på om poenget er noe stort, men har litt lyst til å prøve det før jeg "hiver" den gamle 4hken. 

Tenkte at det skulle være en alarm på den nye pumpa om den ryker uansett, så da vinner jeg på det for en merker ikke på sekundet at en gammel påhenger plutselig slutter å kjøle tho! 

-Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Vet ikke hvor mye strøm den lager, men det er jo 12v. Dette er ikke fordi at impelleren er gåen, men at jeg vil prøve på noe nytt.

Den motoren lager nok 12 volt ja. Mest sannsynlig vekselstrøm.

Pumpa di vil nok ogso ha 12 volt, men den vil ha likestrøm. Den El. motoren i pumpa (ja, motor det ogso) vil mest sannsynlig gå litt eine veien, og so litt andre veien, snu dreieretning to ganger for kvar omdreining av påhengeren. MAO, du har ein vibrator som ikkje pumper.

Det går an å komma forbi, men so er der ein risiko for at pumpa vil ha meir strøm enn motoren kan levere.

En impeller må mest sannsynlig være den enkleste og mest driftsikre måten å få kjøling på en påhenger så hvis du plages med at de ødelegges ofte bør du se på impellerhuset og om det er skader der. Har du lite å gjøre og vil ha et varslingssystem kan du jo evt. gå for en temperaturstyrt alarm som sier i fra når motoren blir for varm.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...