sebba2 Startet 4.November.2015 Link til dette innlegget Startet 4.November.2015 Hei ;) Har kommet på noe litt kult tror jeg. Jeg har planer om å bygge om undervannshuset og lage til en el. pumpe som går på strøm rett fra motoren. Tenker at selve pumpen er over vannlinja på drevet (påhenger) og har to slanger der en går til å pumpe vann og en går til der du kobler på fra impelleren. Høres dette intr. ut? Tenker dette pga at jeg er elendig lei av impellere som går til ###. Tenker at pumpa må ha alarm om den stopper.Tusen takk Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Jon-Kåre Svart 4.November.2015 Link til dette innlegget Svart 4.November.2015 Bare en tanke: er det ikke ufattelige mengder med vann som en slik imoeller drar frem? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
sebba2 Svart 4.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2015 Jo, men jeg må skaffe en pumpe som pumper like mye. Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Jon-Kåre Svart 4.November.2015 Link til dette innlegget Svart 4.November.2015 Men den oumpen må vel drive en impeller? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
sebba2 Svart 4.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2015 På en måte, men den skal ikke drives fra motorkraft. I tilegg er det lettere å finne ut raskt om den ryker. Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
-morten- Svart 5.November.2015 Link til dette innlegget Svart 5.November.2015 Dette vinner du nok ingen patentpris på! Det er en grunn til at det er Impeller på utenbordsmotorer! Dette er komponenter som er enkle og solide og er nødt til å fungere! en forbrenningsmotor uten kjøling varer ikke mange minuttene før havari er faktum! hvilken pumpe skal du bruke? hvor skal du plassere den og hvor i kjølekretsen har du tenkt å koble deg på? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Lazyjack Svart 5.November.2015 Link til dette innlegget Svart 5.November.2015 Hva er poenget? Impelleren i en påhenger peier jo å holde i flere tiår! Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 5.November.2015 Link til dette innlegget Svart 5.November.2015 Ser heller ikke poenget.. Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 5.November.2015 Link til dette innlegget Svart 5.November.2015 Hva om impeller på den elektriske går istykker? Da er du vel like langt... Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
sebba2 Svart 5.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2015 Er ikke helt sikker på om poenget er noe stort, men har litt lyst til å prøve det før jeg "hiver" den gamle 4hken. Tenkte at det skulle være en alarm på den nye pumpa om den ryker uansett, så da vinner jeg på det for en merker ikke på sekundet at en gammel påhenger plutselig slutter å kjøle tho! Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
boble65 Svart 5.November.2015 Link til dette innlegget Svart 5.November.2015 (redigert) Hva skal du drive denne pumpen med ? Rart ingen har kommet på dette før da..... men for all del ☺lag deg en pumpe du ☺ edit. Ser nå at du skal ha strøm fra motoren. Hvor mye strøm produserer en 4hk..? Redigert 5.November.2015 av boble65 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 5.November.2015 Link til dette innlegget Svart 5.November.2015 Ps: hvorfor ikke bare sette inn ny impeller i 4hk din☺ enkelt og greit. Sitér dette innlegget Link to post
sebba2 Svart 5.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2015 Vet ikke hvor mye strøm den lager, men det er jo 12v. Dette er ikke fordi at impelleren er gåen, men at jeg vil prøve på noe nytt. Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Dinamo Svart 5.November.2015 Link til dette innlegget Svart 5.November.2015 Vet ikke hvor mye strøm den lager, men det er jo 12v. Dette er ikke fordi at impelleren er gåen, men at jeg vil prøve på noe nytt. Den motoren lager nok 12 volt ja. Mest sannsynlig vekselstrøm. Pumpa di vil nok ogso ha 12 volt, men den vil ha likestrøm. Den El. motoren i pumpa (ja, motor det ogso) vil mest sannsynlig gå litt eine veien, og so litt andre veien, snu dreieretning to ganger for kvar omdreining av påhengeren. MAO, du har ein vibrator som ikkje pumper. Det går an å komma forbi, men so er der ein risiko for at pumpa vil ha meir strøm enn motoren kan levere. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 5.November.2015 Link til dette innlegget Svart 5.November.2015 (redigert) Prøve noe nytt ? Selg 4 Hestern og bruk penga som du skulle brukt på pumpe og penga du får for 4Hestern og kjøp deg en 5hester ? har liksom ingen gode forslag til dette.. går impeller så ofte i stykker på 4hk da? Redigert 5.November.2015 av boble65 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 5.November.2015 Link til dette innlegget Svart 5.November.2015 En impeller vil jo følge turtallet også, el pumpe vil jo gi fast mengde, for mye på tomgang og i værste fall for lite på max fart. Mye plunder for ingenting Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 8.November.2015 Link til dette innlegget Svart 8.November.2015 Det burde gå fint om du har sterk nok pumpe, men må ha med eit 12V batteri, samt ikkje belage deg på lading frå motoren, da den ikkje levera nok til lading (maks 5A etter likeretter trur eg). Må gjerne dele motoren først, og feste ein slangenippel opp i blokka der kjølerøret går opp. Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Nevermind Svart 8.November.2015 Link til dette innlegget Svart 8.November.2015 En impeller må mest sannsynlig være den enkleste og mest driftsikre måten å få kjøling på en påhenger så hvis du plages med at de ødelegges ofte bør du se på impellerhuset og om det er skader der. Har du lite å gjøre og vil ha et varslingssystem kan du jo evt. gå for en temperaturstyrt alarm som sier i fra når motoren blir for varm. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.