Putle Startet 5.November.2015 Link til dette innlegget Startet 5.November.2015 Noe kan hjelpe meg med yanmar motor 2 sylinder 15 hk, salvannavkjøling. Tror det er 1980 modell? Problem er at motor stopper når jeg setter den i gir. I nøytral går den bra, ja i 3000 , men i motstand stopper motor. Ventil og dyser er bra. Noen som kan hjelpe? Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 5.November.2015 Link til dette innlegget Svart 5.November.2015 Hvordan oppstod dette ? Gradvis, eller akutt ? Har du sjekket at propellen kan svive fritt ? At det ikke er tau eller annet som har viklet seg rundt og hindrer akslingen i å kunne svive rundt? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Putle Svart 7.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2015 Hei igjen Det er vist ingen som vet noe om dette? Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 7.November.2015 Link til dette innlegget Svart 7.November.2015 Ingen flere svarer, nettopp fordi Erik sitt spørsmål må besvares først. Går akslingen rundt ? Sitér dette innlegget Link to post
Putle Svart 8.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2015 Jeg svarte Erik på det, det er ja. Den går rundt.:) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 8.November.2015 Link til dette innlegget Svart 8.November.2015 Kan det være at tomgangen må stilles ørlite opp. Har du gir og gass på en spak kan det være det som skal til. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 8.November.2015 Link til dette innlegget Svart 8.November.2015 Kva er tomgangsturtallet? Sitér dette innlegget Link to post
Putle Svart 8.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2015 Hei Ja, den går rundt, skjedde akutt. Ingenting rundt akslingen. Den er ren og fin. quote name="Erik" post="1777162" timestamp="1446729277"] Hvordan oppstod dette ? Gradvis, eller akutt ? Har du sjekket at propellen kan svive fritt ? At det ikke er tau eller annet som har viklet seg rundt og hindrer akslingen i å kunne svive rundt? Sitér dette innlegget Link to post
Putle Svart 8.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2015 Nei det er ikke tomgangsskruen? Kva er tomgangsturtallet? Sitér dette innlegget Link to post
Putle Svart 8.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2015 Nei ikke den. Jeg tror det kan være dieselpumpen eller den like fjøren som kan være knekt? quote name="hegra" post="1777839" timestamp="1446998362"] Kan det være at tomgangen må stilles ørlite opp. Har du gir og gass på en spak kan det være det som skal til. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 8.November.2015 Link til dette innlegget Svart 8.November.2015 -stopper motoren momentant eller dabber den ut, varierer turtallet før den stopper, Falskluft pga utett diesellinje kan få motoren til å stanse ved belastning. Har du bytter dieselfilter i det siste, OG bytter kobberpakningen på filteret? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 8.November.2015 Link til dette innlegget Svart 8.November.2015 (redigert) Nei det er ikke tomgangsskruen? Ja, men for pokker!! Svar da på det folk spørr om! Hvordan tror du vi kan svare om vi ikkje får vite hva symptomer din motor har? Hva er tomgangsturtallet ditt?! Redigert 8.November.2015 av bellen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Putle Svart 9.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2015 Hei Har du stått opp på feil side av senga, info står på mitt tidligere innlegg. Les det, før du begynner å krangle. Ps. Tomgangsturtallet på båten er 1000 o/m, og du vil ikke finne feilen med det. Problemet med motoren er det jeg har beskrevet på tidligere linker, som du burde ha sett. Igjen, motor fungere bra, ingen feil med dyse, stempel, stag, propell, men den stanser når jeg setter den i gir. Hadde jeg vist statusen på motoren så hadde jeg fffff ikke skrevet inn her!!!!! Skjønner duuuuuu quote name="bellen" post="1777948" timestamp="1447020866"] Ja, men for pokker!! Svar da på det folk spørr om! Hvordan tror du vi kan svare om vi ikkje får vite hva symptomer din motor har? Hva er tomgangsturtallet ditt?! Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 9.November.2015 Link til dette innlegget Svart 9.November.2015 -synes faktisk ikke du har beskrevet feil og symptom særlig godt. Men det er nå så... Skal du ha hjelp, så må du være konkret og beskrive. Hva har du gjort i forkant som gjør at du utelukker bestemte feilkilder ? -og igjen, hvordan opptrer den når den stopper? Har du sjekket drivstofflinjen? Hva med giret ditt? Sitér dette innlegget Link to post
Putle Svart 9.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2015 Hei Jeg kan nå prøve igjen, yanmar 2 sylinder 1981 model motor salvannavkjøling. Jeg har sjekket gir, wirer, aksling, propell, ventiler, dyser, dieselfilter, slanger, eksos/ eksosrør. Filter, olje, dieseltank. Det eneste jeg tror som ikke er sjekket er deiselpumpen og en fjær som skal ligge en Anna plass, den kan være knekt. Jeg er ikke Expert på motorer, det er derfor jeg spørr dere, men det er så mange så er så useriøse på sine spørsmål og svar;) Båten fungerte veldig bra i sommer, tidlig i sommer. Hadde ingen problem med motor før nå, starter den som vanlig og skulle sette den i gir, da stopper motor. Når jeg setter den i fri og ruser motor, går den som ei klokke, 3000 i o/m. Men med en gang den får motstand så stopper motor. Men når folk svarer så uspiselig på mine innlegg og kansje har de tid til å sitte på forum dagen lang fra sin sofa. Det har ikke jeg, derfor kommer mine svar seinere. Jeg er ny på forumet og har kansje ikke satt meg inn i dette, eller hvordan det fungerer. Ikke lett å finne svara på yanmarsiden, så er på over 700 sider?? -synes faktisk ikke du har beskrevet feil og symptom særlig godt. Men det er nå så... Skal du ha hjelp, så må du være konkret og beskrive. Hva har du gjort i forkant som gjør at du utelukker bestemte feilkilder ? -og igjen, hvordan opptrer den når den stopper? Har du sjekket drivstofflinjen? Hva med giret ditt? Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 9.November.2015 Link til dette innlegget Svart 9.November.2015 Er det dekompresjonshendel på denne? Et skudd i blinde, men kanskje denne på en eller annen måte har hektet seg fast i girwire slik at når du setter motoren i gir, så drar du med dekompresjonen også? Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 9.November.2015 Link til dette innlegget Svart 9.November.2015 Kan du bevege akslingen lett for hand? Sitér dette innlegget Link to post
steyr t Svart 9.November.2015 Link til dette innlegget Svart 9.November.2015 Hei jeg synes du skal prøve å tørne motoren rundt for hånd,med dekompresjon slik at den blir lett å sveive. Sett den deretter i gir,og sjekk hvordan den er å sveive nå. Det kan jo hende at din motor er i orden,men at girkassen går tungt rundt. Sitér dette innlegget Link to post
Putle Svart 9.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2015 Hei Det vet jeg ikke, må sjekke ut Er det dekompresjonshendel på denne? Et skudd i blinde, men kanskje denne på en eller annen måte har hektet seg fast i girwire slik at når du setter motoren i gir, så drar du med dekompresjonen også? Sitér dette innlegget Link to post
Putle Svart 9.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2015 Ja det kan jeg. Har ikke sjekket dieseltilførselen, kansje det er problemet Kan du bevege akslingen lett for hand? Sitér dette innlegget Link to post
Putle Svart 9.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2015 Det må jeg prøve, takk for tipset. Hei jeg synes du skal prøve å tørne motoren rundt for hånd,med dekompresjon slik at den blir lett å sveive. Sett den deretter i gir,og sjekk hvordan den er å sveive nå. Det kan jo hende at din motor er i orden,men at girkassen går tungt rundt. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 9.November.2015 Link til dette innlegget Svart 9.November.2015 Hei Har du stått opp på feil side av senga, info står på mitt tidligere innlegg. Les det, før du begynner å krangle. Ps. Tomgangsturtallet på båten er 1000 o/m, og du vil ikke finne feilen med det. Problemet med motoren er det jeg har beskrevet på tidligere linker, som du burde ha sett. Igjen, motor fungere bra, ingen feil med dyse, stempel, stag, propell, men den stanser når jeg setter den i gir. Hadde jeg vist statusen på motoren så hadde jeg fffff ikke skrevet inn her!!!!! Skjønner duuuuuu Ja, jøss. Vi spørr bare for å få en oversikt over motoren siden du ikkje skriver en døtt om den annet enn at den stopper ved belastning. Da krever vi faktisk at du svarer på det vi spørr om og ikkje bare svarer med at "det er ikke det som er problemet". Så vidt eg veit, så finnes det ikkje synske personer på dette forumet. Men du skal ikkje utelukke at du har trøbbel med drivstofftilførselen. Sjekk om du har en diesellekkasje en plass som kan suge falskluft når motoren er i gang. Sitér dette innlegget Link to post
Putle Svart 9.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2015 Oki, beklager. Det skal jeg sjekke, håper det er problemet og ikke dieselpumpen. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 9.November.2015 Link til dette innlegget Svart 9.November.2015 Du skjønner, vi er mange som kan litt, noen kan svært mye, og en god del har eller har hatt samme motor. -jeg har samme motor, men fra 2004 i en eldre seilbåt.. Sist senvinter fikk jeg motorstans på sjøen. Opp med seil og kom meg i havn. Tok tanken på land og renser den fullstendig. Ny diesel og skiftet filter. Men jeg glemte en ting: bytte kobberpakning på filteret. Blir ikke den byttet, så blir den flatere og utett. Falskluft her førte til 3 x motorstans på sjøen, før jeg kom til fornuft. Men det er bare en av mulighetene.... Men igjen, stanser den plutselig og momentant, eller dabber den ut over flere sekunder? Sitér dette innlegget Link to post
Putle Svart 10.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2015 (redigert) Ok, kansje se på kobberpakningen?? Den går fint på tomgang, med en gang jeg setter den i gir så stopper den, må da sette giret i fri med en gang så sen ikke stopper. Rart, går bra på tomgang og dårlig i gir/ motstand på motor. Takk for tipsene, skal da se på dette til helgen. Motor stanser momentant når den får motstand Du skjønner, vi er mange som kan litt, noen kan svært mye, og en god del har eller har hatt samme motor. -jeg har samme motor, men fra 2004 i en eldre seilbåt.. Sist senvinter fikk jeg motorstans på sjøen. Opp med seil og kom meg i havn. Tok tanken på land og renser den fullstendig. Ny diesel og skiftet filter. Men jeg glemte en ting: bytte kobberpakning på filteret. Blir ikke den byttet, så blir den flatere og utett. Falskluft her førte til 3 x motorstans på sjøen, før jeg kom til fornuft. Men det er bare en av mulighetene.... Men igjen, stanser den plutselig og momentant, eller dabber den ut over flere sekunder? Redigert 10.November.2015 av Putle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.