Jump to content

Yanmar 2 sylinder 15 HK, stopper når den settes i gir

Putle

Recommended Posts

Vet du om motoren går på begge cylinderne?.     Du kan lett sjekke ved å åpne dieselrøret på dysa samtidig som motoren går , motoren skal da merkbart forandre lyd og antagelig også turtall, da du jo bare har to cylindere.  På denne måten kan en sjekke en og en cylinder,at den går.  Hold en fille rundt røret når du åpner slik at det ikke spruter. (Denne metoden må IKKE prøves på moderne cr-diesler)

Guest Avmønstret#

Hvis mulig ville jeg prøvd å få sett på akslingen når jeg satt den i gear. Stopper motoren fordi den stopper pga belastning, eller "møter den veggen" pga gearkassa/akslingen ikke vil gå rundt? 

Er jo sveiv på motoren din så du kan jo også prøve å sveive og kjenne etter om det er bråstopp når du setter den i gear, bare for å ikke herje for mye på. Åpne dekompresjonen på toppene og sveiv, sett den i gear. Er det unaturlig hard bråstopp så er det vel noe "etter motoren" (gear/aksling) som er problemet. 

-----

Kjenner at jeg har mest tro på dieseltilføringen... luft eller skit som tetter en plass. Og da er det "bare" jobben igjen. Ville jaktet med lykt og lupe etter dieseldrypp først for å evt. avdekke luft. Byttet begge dieselfiltrene, gått over koblinger/klemmer og tatt en prøve av dieselen som du setter til utfelling på ei flaske for å se om det er noe dritt der. 

Men først sjekke hvor stoppen er. 

Enig med deg Pinkvin om aksling også kan være en kilde her. Savner beskrivelsen av hvordan motoren stopper. Bråstopp: skjev aksling som klemmer mot cutlesslager og gir høy motstand ?

Men først og fremst holder jeg en knapp på diesellinjen...

Hvor mange motorstans er opplevd, TS? Gjentar feilen seg mange ganger på rad, 3, 5 , 10 ganger? Eller mere?

Oppfører den seg helt normalt ved umiddelbar oppstart igjen? Ingen fusk eller vibrasjon?

• 3 uker senere...

Putlle, det ser ut til at du har skrevet inn mye i tråden som ikke synes for oss andre.

Påstanden om at du ikke svarer tidlig i tråden er korrekt sett fra vårt ståsted (datamaskin).

Se gjennom denne tråden på en annen datamaskin eller bruk en annen nettleser.

Du kan evt. nullstille leserbufferet i internett-leseren.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...