Jump to content

Montering av Wallas 1800 sail.

Maxi 84

Recommended Posts

Monterings anvisning jeg finner på nett syns jeg var ikke spesifike nok med tanke på hvor mye det feks kunne bygges inn. Og føler ikke særlig for prøve og feilemetoden, noe som er unødvendig når kunskapen i dette forum er så stor som den er. Det er sikkert mange som har/har hatt Wallas i båten som deler sin kunskap/ erfaring..

Vet ikke hvilken bruks/monteringsanvisning du har funnet på nett, men denne fra Wallas sine nettsider forklarer det meste, også hvor stor en ventil skal være om du bygger varmeren inn i et skap. På side 10 (svensk), nest nederste avsnitt, står det at det skal være like store luftinntak fra friskluft og inneluft (kabinluft) på 100cm2.

hver.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Dette er vel en parafinvarmer, så da er det en returslange med overskuddsparafin. Slangen må ha skikkelig fall hele veien fra brenner til tank. Derfor må du ikke montere så lavt at ikke tanken kan plasseres under brenneren.

En ting er at selve varmeren ikke blir veldig varm utenpå, men eksosslangen blir det...

Det er viktig at den får nok luft. Tenk over om luften den suger inn er frisk og god, uten lukt :)

Så lenge varmeren ikke står i et veldig fuktig miljø, så skal du ikke bekymre deg for omgivelsene.. Da kan det være viktigere å sette den en plass det ikke gir for mye støy i en salong. Dessuten er vel dette en varmer som ikke skal ha så lange strekk for varmluftslanger.

Men igjen, minner om fall på returslangen. Møtte en kar i en uthavn i sommer som hadde kjøpt ny, brukt, yamarin båt. Han hadde problemer med at wallasen ikke gav varme. Tok meg en tur ombord og fant en druknet wallas og en liter parafin i et lasterom den var montert. Tanken sto høyere enn wallasen og returslangen i en lup..

-og så må du ha riktig dimensjonert strømkabler.

Hva med å legge ut et par bilder der du vil montere den?

Redigert av Eureka (see edit history)

Takk  for utfyllende opplysninger til alle. Alle innspill motas . Det er mange med mye erfaring på dette er jeg 100% sikker på..Jeg er ikke kyndig nok på pc til å legge ut bilder. Trodde ikke eksos slangen ble varm pga brennluften som går utvendig. Eksos/brennluft er planlagt på siden av båten ca midt på pga feks eksos fra motor ikke skal suges inn. Der jeg tenkte å ha den utgår etter deres opplysniger. Pga bla retur til tank. Leste noe her inne om at eksos slange ikke måtte være for kort? Det med varmluftslangenes lengde er også en grunn til at jeg tenkte å ha den inne.. 

Redigert av Maxi 84 (see edit history)

Eksos-slangen bør ikke være kortere enn 0,7 m. Det mest vanlige er rundt 1,5 m.

Finnes ingen spesifikke data på hvor varm eksosslangen blir, bortsett fra at varmen ikke bør overstige 80 grader. Så da er vel det max-temperatur på eksosen. Eller for å si det på en annen måte: Brennbare materialer som kommer i kontakt med avgass-slangen bør tåle temperatur på 80 grader.

Varmluftslange under 1 meter er ikke nødvendig å isolere, blir ikke store varmetapet på den lengden.

Eksosutløpet bør for enkelhets skyld ikke gå ut skutesiden hvor du har fortøyningstau eller hvor du kommer til å henge fendere. -det er mange som har fått smelta fenderen på eksosen...,

-det er vel strengt tatt ikke noe problem å ha eksos/forbrenningsluft i nærheten av motoreksos. Det er lufta som skal varmes opp og blåses inn i salongen som ikke må være forurenset eller full av båtlukt...

Er enig ang drivstoff til wallas.Ble anbefalt Kamin X av sunwind da jeg fikk problemer med min nye 2400,men det var nok feil montering av returslangen ned i tank.Kjørte først på Kemetyl fritidsparafin og den sotet ikke,prøvd en kanne Kamin X og samme resultat.Skal prøve en kanne Kemetyl igjen snart og den er nok like bra.Kommer til å bytte på litt mellom Kamin X og Kemetyl men finner jeg Kemetyl billigere så bruker jeg det!

• 5 måneder senere...

Stenger du det ene utløpet vil ikke varmeren klare å bli kvitt varmen, og det bygger seg opp ved utløpet. Der sitter en overopphetingstermostat som aktiveres ved ca 120 grader. Denne bryter strømmen til pumpen, og varmeren vil også slutte å varme.

Så du må finne en måte å bruke også det andre utløpet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...