hebbelille Startet 7.November.2015 Link til dette innlegget Startet 7.November.2015 Hei. Har skrevet lit frem og tilbake i en annen tråd om dette. For min del så gjelder dette en Volvo Penta 5,0 V8 bensin. som jeg da ønsker å få koblet opp mot en pc jeg har fast montert i båten. Jeg ønsker i grunn å bruke pc'n til å hente ut motor data, og som instrument panel, å har sett lit frem og tilbake og i den andre tråden har jeg fått en del info fra blant annet DieselDahl, han har komet med mye bra info og linker til kabler man kan bruke. Min motor har en ECU som har modell nr 16237009 = MEFI 3 denne har ikke CAN-BUS. å kan da ikke snakke med NMEA2K systemer. så løsningen ble da denne pakken her https://www.obd2allinone.com/mefiscan.asp får å kunne få ut den infoen jeg vil ha. etter en del mere googling, så fant jeg denne http://fox-marine.com/index.php?route=product/product&path=81&product_id=55 å denne ser ut til at man kan koble til seriell porten til ECU'n og at denne konverterer dataen til et språk som gjør at den akn snakke med NMEA2K systemer og vist jeg da også kobler til denne http://www.maretron.com/products/usb100.php har jeg vel det jeg trenger får å koble alt til pc'n da mangler jeg bare en software som kan kjøre et slags instrument panel. og da her jeg komet over dette http://www.maretron.com/products/N2KView.php Jeg vet ikke om dette vil fungere men om noen har synspunkter på hvordan jeg kan løse dette opp mot pc'n uten å kjøpe ny plotter eller komplett NMEA2K skjerm og system. skal også ha et kartprogram på pc'n noen anbefalinger der? (pc'n får også en USB GPS antenne) Sitér dette innlegget Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC Link to post
Audiquattro Svart 8.November.2015 Link til dette innlegget Svart 8.November.2015 Har du sjekket ut hva slags motordata du klarer å hente ut via diagnoseporten? Kost vs nytte-effekten er muligens et stykke ned på proriteringslisten i denne typen prosjekter? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 8.November.2015 Link til dette innlegget Svart 8.November.2015 (redigert) Slik ser skjermbildene ut med det scanner programmet: Redigert 8.November.2015 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hebbelille Svart 9.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2015 DieselDahl: kan du velge hva den skal vise av verdier på det første bilde? Er det noen som har erfaringer med det N2KView vessel monitoring and control software til pc? på demo utgaven som eg lasta ned så er det jo en satt opp får en stor skute. Regner med man kan tilpasse dette etter hvordan båt man har osv.. Eller er det noen som har prøvd andre slike program og har erfaringer med det, så tar jeg i mor info med stor takk. Sitér dette innlegget Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC Link to post
DieselDahl Svart 9.November.2015 Link til dette innlegget Svart 9.November.2015 Nei, det er et fast oppsett som viser: Rpm Raw coolant sensor Actual IAC pos Knock retard Throtle pos InjA pulse Ign voltage Raw map scaled TPS sensor voltage Spark advance 2 atm map sensor Bilde nr2 viser en liste over alle verdier som leses, her må man scrolle for å få fram alt, endel verdier er faste parametere som motorvolum, tenningsrekkefølge, hvilke sensorer som står aktive, hvilke funksjoner som står open- eller closed loop, samt evt feilkoder/alarmer/statuser. Man får opp antall sekunder motoren har gått på de ulike turtall. Antall bomstarter, hvor ofte den har detektert tenningsbank osv. Bilde tre viser ignition map, altså vises hvor på kartet ECU'en er til en hver tid. Manifoldtrykk (i %) på X-aksen og turtall på Y-aksen, verdien i tabellen viser aktuell spark advance, tilsvarende bilde for fuel map. Det finnes også et bilde med kurver over de viktigste parameterne fra et recorded run. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.