Jump to content

Slitasje på ZF 220 gir med havari?

Ludde

Recommended Posts

Etter å ha snakket med verksted så skal det ikke være noen forskjell eller være mer belastning på giret om det går i revers ang lyden som flere har.

Har studert endel på utenlandske forum og det er mange som har denne lyden, og noen sier det ikke er unormalt med litt lyd i giret. Blir litt rådvill jo mer jeg leser?

Noen som har prøvd med tilsetninger som Qmi eller tilsvarende

På den ene bilen sank drivstoff forbruket merkbart, og fikk markert mykere gange. På den andre merket jeg ikke noe.

På girkassene i båten har jeg ikke merket noe - men vet ikke hva jeg skulle merke heller.

På motorene i båten merket jeg at det løsnet opp mye skitt, og oljefilteret hadde mer i seg enn vanlig. Samtidig løsnet det opp avleiringer som bidro til lekkasje frie motor, de begynte å svette litt olje samtidig. Hadde da oppi QMI for utvidelse av pakninger med 3 prosent. Utover det har jeg ikke merket noe spesielt i den ene eller andre retningen.

Etter å ha snakket med verksted så skal det ikke være noen forskjell eller være mer belastning på giret om det går i revers ang lyden som flere har.

Har studert endel på utenlandske forum og det er mange som har denne lyden, og noen sier det ikke er unormalt med litt lyd i giret. Blir litt rådvill jo mer jeg leser

Enkelte hever at lyden bare er starten på at tennene sliter igjennom herdingen på tennene på drevene, og at havari kommer før eller siden,noe både Ebonita og jeg er eksempler på. Snakket med en takstmann i dag, og han hevder at når denne prosessen ført har kommet i gang er det bare en slutt på det dessverre. :headbang: Hvor lang tid det tar er derimot helt individuelt, og dette kan gå over flere år.

Ellers snakket jeg med LA-SA i dag, og de fyller konsekvent SAE 30 på denne type gir, så det er nok løsningen tror jeg,

Redigert av Ludde (see edit history)

Hilsen Ludde

På giret står det SAE 30 singelgrade motorolje.

ZF sier også at det kan brukes denne oljen: Engine oil Viscosity grades: SAE 5W-40 / 10W-40 / 15W-40,

En olje som er mer viskositets stabil må vel være en fordel forhold til innkobling og smøring i ulike temperaturer... ? 

Har prøvd med snake camera og sett på tennene i mine gir idag, ser kun et drev inn via tappepluggen, ser bra men jeg vet ikke hvilket drev som er mest utsatt.

Jeg snur dreieretning og fyller multigrade motorolje.på mine nå, så det blir spennende om det blir endring i lydbilde til våren 

Blir spennende å høre om det hjelper Elise.

Det er nok vanskelig å se med et inspesjonskamera gjennom peilehullet, da det utsatte drevet sitter over utgangen av hullet. Så på kassen min, som ligger i atomer på benken, og ser at det er ikke lett å få til. Dersom du har anledning ligger kassen min hos KGK foreløpig, så du kan få et godt overblikk over hvordan kassen er bygget opp og hvilke drev som er utsatt.

Jeg har kommet til at jeg bestiller ny girkasse, da det totalt sett blir en bedre løsning senere, enn å sette inn noe gammelt jeg vet lite om. Heldigvis er det 10 ukers leveringstid, så man kan spare litt underveis, og kona mi synes at det er en super julepresang til hverandre i år

Hilsen Ludde

Det er bra at kona ønsker seg ny girkasse til jul da  :giggle: ....

Var en tur på Mets i Amsterdam denne uken, prøvde å få noe fornuftig ut av en kar på standen til ZF der, jeg viste han bilder fra drevet ditt. Han kunne ikke skjønne at dette kunne skje, så dette er nok et sært tilfelle.. 

Er ikke så sikker på at det er et sært tilfelle dessverre. Akkurat samme sak med Ebonita her på forumet, og det ligger en del informasjon omkring problematikken på nett. I tillegg skrives det om det på utenlandske forum.

Utfordringen ligger nok i at oljekjølerne tetter seg med årene, slik at oljen blir for varm og mister egenskaper, og at det er noe med konstruksjonen av båt som gjør at det rammer BB side først/mest, ikke vet jeg

Hilsen Ludde

• 4 uker senere...

En liten oppdatering her.

Har da vært i Västerås og kjøpt en brukt kasse med garanti, som ligger og venter på å bli satt inn. Fikk beskjed om å rense oljekjølerne både på olje og sjøvannsiden. De mente at det var for høy oljetemperatur som gjorde at slike ting skjedde, og at det var avgjørende å få renset spesielt saltvannsiden slik at ikke temperaturen ble for høy i kassa.

Hadde kontakt med en hyggelig mann hos http://www.mmsab.se/som heter Peter, og han har det meste av brukte VP-deler dette til de fleste motorer.I tillegg fortalte han at han hadde kjøpt varelageret av VP deler samt QL produkter, propeller osv. etter konkursen hos Nord West, slik at han har et lager fullt av dette til halv pris.

Hilsen Ludde

En liten oppdatering her.

Har da vært i Västerås og kjøpt en brukt kasse med garanti, som ligger og venter på å bli satt inn. Fikk beskjed om å rense oljekjølerne både på olje og sjøvannsiden. De mente at det var for høy oljetemperatur som gjorde at slike ting skjedde, og at det var avgjørende å få renset spesielt saltvannsiden slik at ikke temperaturen ble for høy i kassa.

Hadde kontakt med en hyggelig mann hos http://www.mmsab.se/ som heter Peter, og han har det meste av brukte VP-deler til de fleste motorer.I tillegg fortalte han at han hadde kjøpt varelageret av VP deler samt QL produkter, propeller osv. etter konkursen hos Nord West, slik at han har et lager fullt av dette til halv pris.

Redigert av Ludde (see edit history)

Hilsen Ludde

Ludde: Ja det var ju passeligt att Du hittade en brugt gear. Hoppas bara att inte den har halvvägs till skadade kuggar...

Att ZF säger att dom inte har hört talas om sådana skador är nog inte så mycket värt. Att säga något annat från deras sida vore väl att beteckna som tjänstefel.

Själv blir jag alltmer övertygad att denna växel var underdimensionerad i förhållande till TAMD63P-motorn. Om denna hypotes är riktig så är nog enda alternativet att inte köra för långa stunder på hög effekt.

Elise: Kunne kanskje vært lurt med tempmålning på giret..

Det är väl bara att sticka ner handen och känna på växlarna efter en stunds körning med hög effekt. Eller ännu bättre skaffa Dig en optisk tempmätare och avläs temperaturen. Jämför SB och BB så får Du lite referens.

Mina växlar blir normalt inte mer än handvarma (30-40grader) men så kör jag ju mest på lågvarv.

:yesnod: :yesnod: :yesnod:

Jada Ebonita, jeg tror jeg var heldig med dette, for når vi ser på valutakurser om dagen er den norske krona svært svak, og alle produkter fra utlandet koster en formue.

Kassa skal være i bra stand og er gjennomgått og servet, så dette blir nok bra.

Tror ikke det blir noen montering av temperaturmåler ombord hos meg, da dette er et sjeldent problem som sannsynligvis kombinerer flere uheldige ting, som temperatur, oljetype, kjøremønster osv.

Rene kjølekanaler og ny Singelgrade 30 olje hvert år tror jeg skal gjøre susen

Hilsen Ludde

• 3 måneder senere...

Jeg tok en litt lettvint løsning i vinter, skiftet propeller fra side til side, skiftet om wirer ved spaker. Skiftet olje til 15-40 motorolje.

Har testet litt i påsken, lyden er så godt som borte, må lete etter det som er igjen av lyden med øra på stilk :-)

Det som ikke er bra er at båten er ikke noe fin å manøvrere, har dårlig effekt når jeg kjører en motor forover og en bakover for å vri båten.

Dette skyldes nok manglende padle effekt på propeller, så thrustere har vær greie å ha i påsken.

Har nå skiftet gire fra side til side og må da på land igjen for å flytte propeller tilbake.

Ludde/Elise:

Ja grejen är väl att låta propellrarna sitta som dom gjort från början dvs högergående på SB sida och vänstergående på BB sida.

Det är bara växlarna som skall byta sida. Då kommer ju BB växel som är den som 'gått baklänges' när båten går framåt istället sitta på SB sida och 'gå framlänges' när båten går framåt. Istället kommer då det före detta SB backslaget att få göra det tunga jobbet på BB sida i framtiden.

Jobbet tar väl en dag eller två...

På det sättet bibehålles reglagens funktion, båten får oförändrade manöveregenskaper och man kan ju hoppas att oludet är borta - om man bortser från om man backar med hög effekt på SB motor.

Lyckas denna operation så skulle Du ju kunna bespara dig att köpa en ny växel....

Dina fortsatta erfarenheter emotses med spänning.

Redigert av ebonita (see edit history)
  • 2 år senere...
  • 2 måneder senere...

Hei. Virker som det er mange i denne tråden som har god peiling på girkasser, så legger inn ett lite spørsmål her. Trådstarter kan bare slette dersom det ikke passer:

Min ZF IRM 220a lager stygge lyder når den settes i gir. Har stått i 5 år og ble testet  i dag. Noen som har formeninger om hva jeg burde gjøre?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...