Jump to content

AIS, anbefalinger?

springar

Recommended Posts

Hei!

etter en god tur langs norskekysten i vintermørke, snø og dårlig sikt av andre grunner står det for meg som der er et stykke elektronisk navigasjon/sikkerhets utstyr som jeg virkelig synest ville være verdt å investere i : AIS!

Å seile leia på lyktene er en fryd (hvor mye tid og kunnskap er ikke lagt ned i merkinga langs kysten som vi har den!) selv uten kartplotter, men klumpen i magen ville ikke gi seg etter at hurtigruta la om kursen når hu nesten var forbi... jeg trodde jeg var godt til styrbord i leia og synlig med radar i gang!! kartplotter er fint.. no har alle det, men tenk så rolig magen ville vert om en viste at de store båtene så en? hører gjerne ka folket sier om dette, hvilke systemer som er bra ka som e  bare salgsobjekter... AIS som funker for småbåter!!! for fiskeflåten blir dette obligatorisk no, la dette være en god anledning til å gjøre AIS billig og tilgjengelig for alle som ferdes på sjøen!

...... Men AIS er vel ok, kan se skip (eller båt) rundt odden ifh til radar. Men med radar, så ser man skip, småbåter, staker osv i leia man ligger i. Med AIS, eller mAIS, så ser man kun hva som er rapportert via AIS, ikke hva som virkrlig ligger i leia. En annen ting er at man kan se sterke byger osv i radarbildet. Hadde radar i forrige båten, og også i båten vi henter om et par uker. Kjekt med AIS, men radar for oss, det er førstevalget, da ser vi alt rundt oss i farleden.

Redigert av Dykker (see edit history)

Ser maritim har tilbud på VHF mAIS. Hva er egentlig det.. ? mAIS altså..

mAIS er vel en mottaker som henter AIS-data fra Internett? Det er ikke så egna dersom du ikke alltid har Internett-dekning, og posisjonene har dessuten opptil flere minutters forsinkelse.

Med en AIS transciever sender du egne posisjonsdata, og mottar andre båters posisjonsdata direkte på din AIS så fort de er sendt - og du har samme rekkevidde som VHFen din. Er AISen kopla til kartplotteren din (og det vil du nok helst ha), ser du de andre fartøyene der.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Ser maritim har tilbud på VHF mAIS. Hva er egentlig det.. ? mAIS altså..

Maritim har vel tilbud på en VHF m/AIS, dvs en VHF med AIS-funksjonalitet. Som det står i teksten: "HX2100E Stasjonær DSC VHF 25 Watt stasjonær VHF med innbygget AIS dual kanal mottaker". Det betyr at hvis du kjøper den så trenger du ikke en dedikert AIS-mottaker (receiver), men hvis du også vil sende ut AIS-informasjon til de rundt deg trenger du en AIS transceiver (transmitter/receiver) som både sender og mottar.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Med AIS transponder kan du raskt se navn og mmsi på båtene og ikke "bare" et objekt. Jeg har flere gang kalt opp båter direkte som jeg har været tett på for å avklare hvordan vi skal forholde os til hverandre. Da vi begge ser hverandres navn, kurs og fart er der sjeldent tvil om hvem vi er og hvor vi er i forhold til hverandre. En stor fordel når der er flere båter i nærheten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...