Jump to content

Avgift ved kjøp av brukt VHF

cosmic

Recommended Posts

Det er vel ikke nødvendig å registrere den håndholdte / melde eierskifte ? Det er vel bare å få lagt inn samme MMSI-nummer som er på den stasjonære ? Eller for å si det på en annen måte - det er MMSI-nummeret som "skifter eier" hva Telenor Maritim Radio angår, ikke selve den fysiske radioen ? Eller er jeg helt på jordet nå ?

Skaffer du en håndholdt ved siden av den fastmonterte trengs den ikke å registreres - så fremt du da selvsagt har den fastmonterte registrert - da legger du som du skriver bare inn det MMSI nummeret, med en endring.

Du setter inn ett 8 - åtte - tall foran første 2 tallet. Da ser vi at det er en håndhold det ev sendes DSC i fra.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Heldigvis så vet jeg hvordan MSSI nummeret på VHF modellene jeg bruker slettes så jeg trenger ikke å melde noe eierskifte når jeg selger VHF, men det hadde jeg vel ikke gjort uansett siden jeg har skjemaskrekk. 

Da er du selvsagt også klar over at om det ikke er ett gyldig MMSI nr innprogrammert så er det heller ikke noen funksjon på Distresskanppen.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Guest Avmønstret#

Lisensabonnementet koster 495,- pr år for fritidsfartøyer. 

Eierskifte koster 495,- 

Navneendring koster 280,- 

Om du kjøper ny VHF får du regninga for neste sesong til våren, dvs fritt frem til da. Er det ikke slik det funker, da ?

Stemmer dette? Det er ikke såå mange år siden jeg kjøpte båt med installert VHF, tre år kanskje.... Mener å huske at vi fylte ut omregistreiringspapirer i sammen så fikk jeg papirer fra Telenor Maritim at jeg var konsesjonsholder. Men kan ikke huske at jeg betalte så mye. Skal legge til at jeg ikke hadde VHF lappen da så jeg betalte vel da kun for konsesjon.

Kanskje man slipper unna noen avgifter når man ikke har VHF lappen og kun skal ha konsesjonen for apparatet i båten eller noe...? Og det er jo ikke dumt for da kan man heller bruke pengene på å ta lappen.. ;-) 

Guest Avmønstret#

Uansett, er temmelig sikker på at jeg ikke fikk en regning på til sammen 1270,- fordi det stod en VHF i båten jeg kjøpte. 

Er jo ikke det minste rart om det står mange ikke registrerte VHFer i bruktbåter om det faktisk er prisen en må betale. 

-----

Vekk med faste avgifter og inn med tellerskritt/betaling for bruk. La oss betale for bruken i stedet for eierskapet for å få VHF i flest mulig fritidsbåter. 

Guest Avmønstret#

. Det har vært forsøk på å få fjernet denne "luksusskatten" for fritidsbåter på noe som burde være en selvfølge i enhver båt som benyttes utenfor synsvidde av hjemstedet, men det har vært lite gehør for det i det politiske miljøet, tydeligvis. Sorterer dette under Solvik-Olsen, eller et annet departement ?

VHF-avgiften er en slags helt meningsløs "bomavgift" for båteiere,

Her ser jeg at snyltegjengen er på gang. Kaller noe for luksusavgift, bomavgift og vil at felleskapet skal betale for det.. 

Dette skal selvsagt du og jeg betale for å bruke! Hvorfor i alle verden skal denne regninga sendes til folk flest?

Snylting på felleskapet, nei takk!

------

Heller privatisering av hele ordningen og 100% brukerfinansiert. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...