Kjellg Startet 9.November.2015 Link til dette innlegget Startet 9.November.2015 Hva mener dere om følgende scenario: 2 helt like båter fra samme anerkjente leverandør og samme utstyrsnivå timetall etc. Den ene er satt i markedet dagen før krav om CE merking kom 16/6 1998 mens den andre er dagen etter. Båt 1 er ikke CE merket mens båt 2 er det. Vil de være noen differanse i markedsprisen på disse båtene? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 9.November.2015 Link til dette innlegget Svart 9.November.2015 Nei, IMHO. Etter så lang tid er ikke CE-merking noe som driver prisen opp. Båtens vedlikeholdsnivå og stand er mye viktigere enn et CE-merke. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Jori Svart 9.November.2015 Link til dette innlegget Svart 9.November.2015 Ikke enig. Skal de importeres betyr CE-merking masse og er en dyr kostnad. Er de i landet eller EU, er saken annerledes, da betyr tilstand mest, da merkingen vil være underordnet siden den allerede er i orden. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 9.November.2015 Link til dette innlegget Svart 9.November.2015 Import var ikke nevnt i scenariet som ble beskrevet, så da tok jeg ikke hensyn til import da jeg skrev kommentaren min. ;-) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Team Colibri Svart 9.November.2015 Link til dette innlegget Svart 9.November.2015 Jeg tviler ikke på at det vil være en forskjell i pris, men det er en forskjell jeg personlig ikke er villig til å betale for. Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Allegro27 Svart 9.November.2015 Link til dette innlegget Svart 9.November.2015 Jeg er enig med Popeye70, kan ikke tenke meg at det vil være noen prisforskjell. (Men nå er ikke det CE-merke verdt metallplata det er skrevet på for min del) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 10.November.2015 Link til dette innlegget Svart 10.November.2015 Det ser jeg gjerne at du begrunner. Kanskje jeg har noe å lære. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 10.November.2015 Link til dette innlegget Svart 10.November.2015 Heilt samd med Popeye 70 her! Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 10.November.2015 Link til dette innlegget Svart 10.November.2015 Hvis man imorterer en båt som er lagd før kravet til ce merking kom får man da dette kravet? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Knude Svart 10.November.2015 Link til dette innlegget Svart 10.November.2015 Jeg mener også at det ikke har noen praktisk betydning for prisen. Spørsmålet til trådstarter er jo båt fra samme leverandør/ produsent rett før eller rett etter...... Derimot burde det kanskje bety noe da det jo ikke bare er et skilt eller ikke. CE merket fartøy har en garanti for at alle komponenter ombord er dokumentert egnet for bruk i båt.Diesel slanger tåler diesel osv. Laminat spesifikasjon er etter en standard som sier noe om styrke og struktur. Båten har en brukerhåndbok som igjen gir bruker og reparasjonsverksted nyttig informasjon om alle systemer ombord. El tegninger- fargekode på gelcoat- type polyester- iso-standarder den er bygget etter (samsvar erklæring) Bruksanvisning og beskrivelse for alle komponenter / utstyr som er montert.osv...... Tror det er ganske mange som ikke har oppfattet betydningen av en CE merking Knude Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Popeye70 Svart 10.November.2015 Link til dette innlegget Svart 10.November.2015 Jeg mener også at det ikke har noen praktisk betydning for prisen. Spørsmålet til trådstarter er jo båt fra samme leverandør/ produsent rett før eller rett etter...... Derimot burde det kanskje bety noe da det jo ikke bare er et skilt eller ikke. CE merket fartøy har en garanti for at alle komponenter ombord er dokumentert egnet for bruk i båt.Diesel slanger tåler diesel osv. Laminat spesifikasjon er etter en standard som sier noe om styrke og struktur. Båten har en brukerhåndbok som igjen gir bruker og reparasjonsverksted nyttig informasjon om alle systemer ombord. El tegninger- fargekode på gelcoat- type polyester- iso-standarder den er bygget etter (samsvar erklæring) Bruksanvisning og beskrivelse for alle komponenter / utstyr som er montert.osv...... Tror det er ganske mange som ikke har oppfattet betydningen av en CE merking Knude Du har rett i at det ligger mye i CE-merkingen, Knude, men her var det spesifikke eksempelet siste båt uten CE og første båt med CE. Jeg tror ikke de rekker å legge om produksjonslinjen bokstavelig talt over natten, så de to båtene er for alle praktiske formål identiske (med unntak av CE-merket). Produsenten har visst om innføringen av CE-godkjenningen en stund og har høyst sannsynlig tilpasset produksjonen allerede før siste båt uten CE-merking forlot samlebåndet. Og nesten 20 år senere tipper jeg den best utstyrte og best vedlikeholdte av de to går for mest penger, CE-merking eller ei... Men det er meg, da. Mange er sikkert uenige, og det er helt lov. ;-) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Jori Svart 10.November.2015 Link til dette innlegget Svart 10.November.2015 Hvis man imorterer en båt som er lagd før kravet til ce merking kom får man da dette kravet? Ja, alle båter uansett alder skal etter ett vist år ha CE-merking inn i EU og Norge. Husker ikke året dette ble bestemt. Har ikke produsenten CE-merket må man gjøre dets elv her i Norge, kommer fort på mellom 20-40.000,- med godkjent inspektør og all ombygging som skal til. I tillegg vil de fleste motorer eldre en ca. 2005 feile på miljøkravet (utslippet), så de må også byttes. Her kan man klare seg om motorprodusent har dokumentert utslipp, men få gjorde det før de ble pålagt det. Sjekket opp dette for 5-6 år siden, men glemt de eksakte årstallene nå, finnes i tråder i forumet her. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 10.November.2015 Link til dette innlegget Svart 10.November.2015 I denne forbindelse kan det kanskje være av interesse å vite at Sjøfartsdirektoratet nå har en ny forskrift ute på høring. Den er meget omfattende og kan sikkert gi overraskelser for noen og enhver ....Høringsfristen er 4. januar og det er fritt frem for alle å komme med innsigelser og høringsuttalelser. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.