Lady B Startet 9.November.2015 Link til dette innlegget Startet 9.November.2015 Holder på med montering av en Eberspächer D5W i båten. Eksosanlegget som fulgte med er av typen med lyddemper i et ekstra rør som ligger utenpå eksosrøret og er to meter langt. Ideell lengde for meg er ca. 75 cm, max. 1m. I monteringsanvisningen står det at røret kan kuttes slik at isolasjonen(yttermantelen) skal være minst 1,5 meter lang målt fra enden av eksosrøret på brennersiden. Hva skjer om jeg kutter røret på 1 meter? Er innerrøret perforert for at lyddemperen skal virke? Snakket med en servicemann hos forhandleren, han innrømte at dette visste han ikke noe om, men han sa at han hadde villet ta sjansen på å kutte. Hvis røret er perforert kan jeg vikle alu- tape rundt røret for å tette. Jeg tror nok at dette kan virke. Har noen andre her erfaring med dette? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 9.November.2015 Link til dette innlegget Svart 9.November.2015 Det ligger en demper inni ytterrøret i enden mot brenner. Husker ikkje lengde. Vær forsiktig å unngå å bøye for mykje på slike saker. Du kan løse endestykkene og trekke av ytterrør for å studere eksosanlegget og måle lengde på demper. Lengde kan ha med mottrykk ifmb forbrenning, det veit eg ikkje noko om. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Kaffelars Svart 9.November.2015 Link til dette innlegget Svart 9.November.2015 Innerrøret er perforert, mener der er noen røde merker på yttermantelen på isolasjonen som viser hvor man ikke skal kutte innom.. Ellers blir det fort over meteren, da du bør ha en svanehals opp, før du går ned til eksosgjennomføringen for å inngå at det kommer vann inn utenfra. Alutape(eller annen tape) er IKKE noe godt råd hverken her eller på varmluftslangene(på luftvariantene), da limen vil smelte, ryke, lukte og gasse.. Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 10.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2015 Innerrøret er perforert, mener der er noen røde merker på yttermantelen på isolasjonen som viser hvor man ikke skal kutte innom.. Ellers blir det fort over meteren, da du bør ha en svanehals opp, før du går ned til eksosgjennomføringen for å inngå at det kommer vann inn utenfra. Alutape(eller annen tape) er IKKE noe godt råd hverken her eller på varmluftslangene(på luftvariantene), da limen vil smelte, ryke, lukte og gasse.. Frykter litt for dette med limet, ja... Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 10.November.2015 Link til dette innlegget Svart 10.November.2015 (redigert) Dersom det er en "Westaflex" ø 28 mm isolert eksosslange med lyddemper (std i sett levert fra Eberspächer Norge) slutter lyddemperen ca 80 cm målt fra enden av den frie stålslangen merket heater . Klem forsiktig på ytterslangen så kjenner du enden på lyddemperen. Du bør nok ha ca 50 cm slange etter denne. Vanligvis så får du mere støy og høyere temp. ved utløpet jo kortere slangen er, men for varmerens drift gjør ikke dette så mye. Redigert 10.November.2015 av I.M.S. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.November.2015 Link til dette innlegget Svart 10.November.2015 Inner røret er IKKJE perforert. Hvordan kan dere tru det når feks ytterrøret er endebeslått med noe tynt blikk i utett utførelse. Eksosanlegget er beregnet for bruk inni båt altså. Inni demperen er det eit anna rør, innerrøret er ikkje "heil ved". Vær forsiktig med bøy. Eg måtte bytte aldeles ny eksos fordi eg bøyde for mykje i enden med demperen og fikk lekkasje i en type keramisk støp mellom innerrør og demper. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
I.M.S. Svart 11.November.2015 Link til dette innlegget Svart 11.November.2015 På tidligere utførelse av isolert eksosslange var lyddemper og slanger "limt" sammen med en eksospasta som var ganske skjør og hadde lett for å briste ved mekanisk påkjenning. For noen år siden, husker ikke eksakt når, ble dette endret til en polymermasse som har mye bedre mekaniske egenskaper. Dette er lett å se dersom "dekselet" i enden mot varmeren fjernes. Er tetningsmassen gråhvit, gammel type, sort, ny type. Det anbefales å kontrollere innfestingen i lyddemperen av og til for å forsikre seg om at det ikke er lekkasje av eksos inn i båten. Løsgjør slangen fra varmeren, hold fast i lyddemperen og trekk/vri forsiktig i eksosslangen. Er den løs, bytt hele enheten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.