Dudster Startet 9.November.2015 Link til dette innlegget Startet 9.November.2015 Heisan. Lurer på om det er noen her som har kjennskap til problemstillinger ved å ta en båt med utenbordsmotor som er ferskvannskjørt over til det store hav? Jeg har fått med meg at man bør kjøre magnesiumanoder ved ferskavannskjøring og skifte disse til zinkanoder ved saltvannskjøring for å få rett galvanisk spenningsforhold, men er det noe annet man må passe på? Er plastbåter utsatt for skader fra ferskvannsopphold for eksempel? På forhånd takk. :-) Bjørn-Axel Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 9.November.2015 Link til dette innlegget Svart 9.November.2015 Bunnsmøre Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
alfaalfa Svart 9.November.2015 Link til dette innlegget Svart 9.November.2015 Anoder - aluminiumsanoder i begge vanntyper er det mest vanlige i nyere tider... Ellers gjøre bunnen vanntett med epoxygrunnig, deretter bunnstoff Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 10.November.2015 Link til dette innlegget Svart 10.November.2015 (redigert) Var vel ikkje dette som var problemstillingen her, men er ikkje båtar i ferskvatn meir utsett for Osmose? Trur det ja. Redigert 10.November.2015 av Fjordgubbe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 11.November.2015 Link til dette innlegget Svart 11.November.2015 En kjenning gjorde det omvendte med en Lasse 15. den ble grønn i skroget den gikk fra saltvann til ferskvann! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Grand Banks jr Svart 12.November.2015 Link til dette innlegget Svart 12.November.2015 Hvis båten skal ligge i saltvann: Jeg ville rengjort godt under vannlinjen. Vasket med aceton. Deretter primet med 2-komponent primer (vanntett) ihht produsentens anvisninger. (Vanntett) Deretter bunnstoffet (så slipper du så mye groe. ) (Husk god ventilasjon og verneutstyr/ hansker/ briller. ) Slik jeg har blitt det forklart er ferskvann mer skadelig for glassfiber enn saltvann. Primer er bra uansett vanntype. Bunnstoff er for at det ikke skal gro på båten. Hvis båten bare skal ned i saltvann i kortere perioder (dagsturer) og ellers ligge på tilhenger hadde jeg nok ikke bunnsmurt den. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.