Morten A Startet 9.November.2015 Link til dette innlegget Startet 9.November.2015 Har kjøpt meg en Halco 29 med to styreposisjoner. Pumpen inne i båten fungerer greit men er litt tung og har en liten lekkasje ifølge selger. Ute er pumpen nesten ny men er svært hakkete og tung. Føler og at under kjøring i fart er det akkurat som den ikke tar og en må på en måte ratte dobbelt så mye for å få båten til å svinge. Har prøvd å lufte med å tørne rattet flere ganger fra side til side. Det er ingen synlige lekkasjer fra pumpe el styresylinder og det er nok olje på begge pumper. Noen som har en ide? Sitér dette innlegget Link to post
harry92 Svart 10.November.2015 Link til dette innlegget Svart 10.November.2015 kan det være for lite olje på ? er det riktig olje som blir brukt ? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 10.November.2015 Link til dette innlegget Svart 10.November.2015 Det er ganske sikkert luft i systemet. Tett først lekkasjen fra den pumpen som lekker. Så kan du lufte hele systemet. Du må ha med en hjelper. Sitér dette innlegget Link to post
Snekkefart Svart 10.November.2015 Link til dette innlegget Svart 10.November.2015 Kan også være problemer med tilbakeslagsventiler i pumpa inne. Beveger rattet seg inne når du bruker rattet ute? Hvis ikke er det sikkert luft i systemet du ikke har fått ut. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 10.November.2015 Link til dette innlegget Svart 10.November.2015 Du har allerede fått gode råd her, så jeg bare supplerer: Siden du allerede har luftet tror jeg ville funnet ut hvilke pumper som er montert ombord hos deg. Halco hadde ofte (ikke alltid)Wagner sine pumper. Spørsmålet er hva den som er skiftet er for fabrikat og om den i så fall kan brukes sammen med den andre? Hva sier selger til dette problemet, er det helt nytt, eller? Sitér dette innlegget Link to post
Morten A Svart 10.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2015 Takk for svar! Det er nok olje på begge pumpene. Olje som er brukt er ATF Dexron 2. Har ikke fått sjekket hvilke merke pumpene er og ev om de er forskjellige. Rattet inne beveger seg ikke når rattet ute brukes. Det som er litt rart er at rattet inne hakker ikke og virker normalt, dog litt tyngre enn det jeg er vant med fra andre båter jeg har hatt. Får dykke litt dypere ned i materien ang andre lekkasjer, produsent osv. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 10.November.2015 Link til dette innlegget Svart 10.November.2015 Wagner var mye brukt som pumpe i Halco, det er to stykker i min båt. Wagner sier at det ikke skal brukes automat olje på disse pumpene. Det skal brukes hydraulikkolje. Mener det gjelder flere pumper. Dersom du også har Wagner, har jeg en PDF fil med veiledning fra Wagner for oljetype og lufting. Denne kan du få kopi av om du er interessert. Sitér dette innlegget Link to post
Morten A Svart 10.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2015 (redigert) Hadde vært supert, Nemo! Skal prøve å finne ut hvilket merke pumpene er imorgen, får ikke gjort det idag... Redigert 10.November.2015 av Morten A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kayb Svart 10.November.2015 Link til dette innlegget Svart 10.November.2015 Nemo kan ikke du legge ut dokumentene i arkivet? Kjenner igjen symtomene men har ikke gjort noe med problemet, blir en vårpuss reperasjon Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 11.November.2015 Link til dette innlegget Svart 11.November.2015 Hei Kayb. Har forsøkt å legge dokumentene i arkivet som zip fil, men får det ikke til å virke. Sitér dette innlegget Link to post
Morten A Svart 11.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2015 Det var Tennfjord pumpe ute. Den inne må jeg demontere dashboardet for å komme til, hadde ikke tid til det idag. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 11.November.2015 Link til dette innlegget Svart 11.November.2015 Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 11.November.2015 Link til dette innlegget Svart 11.November.2015 Tok et bilde av første side. Ikke helt bra, men lesbart? Det er 3 sider til. En med deleoversikt og en med tegning av pumpen. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 17.November.2015 Link til dette innlegget Svart 17.November.2015 Hei. Var det Tennfjord pumpe inne og? I så fall finner du dokumentasjon i dokumentarkivet på BP. Sitér dette innlegget Link to post
Morten A Svart 17.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2015 Har ikke kommet meg ned i båten enda men takk for tips! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.