Formula Startet 23.Mai.2005 Del på Facebook Startet 23.Mai.2005 Jeg har anskaffet båt som har teakdørk både ute og inne. Skikkelig lekkert, men hvordan skal jeg vedlikeholde dette på en best mulig måte. Owatrol D1 + D2. Er det et godt tips? https://baatplassen.no/bildearkiv/6/6193/DSCN3408.JPG Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 23.Mai.2005 Del på Facebook Svart 23.Mai.2005 Jeg sverger til Edelolje, Owatrol er produsent. Danner sjikt som ser ut som lakk til slutt, enkelt vedlikehold. Sitér dette innlegget Link to post
Formula Svart 23.Mai.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2005 Den har jeg ikke hørt om. Hva slags forbehandling bør jeg gjøre før jeg fører den på? Bruker man den inne også? Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 23.Mai.2005 Del på Facebook Svart 23.Mai.2005 Alle fargehandler, byggerier (som fører malingsprodukter) etc fører dette. Forbehandling er den samme som for alle olje/lakk produkter. Den brukes såvel inne som ute. Fordelen med denne er at når enkelte partier begynner å bli slitt, er det enkelt og greit å ta fint pussepapir, dyppe den i olje, pusse, tørke av for deretter å olje 2-4 strøk. Jeg for min del har i år tynnet ut første strøk (3 strøk, vått i vått) litt med white spirit, dette for at olja skal trekke enda bedre ned i veden (jeg har helteak). Jeg bruker også denne olja på mahogny og eik. Sitér dette innlegget Link to post
MS Victoria Svart 23.Mai.2005 Del på Facebook Svart 23.Mai.2005 I fjor kjøpte jeg International "teak cleaner" og tilhørende "teak oil". Dekket inne i båten var blitt nokså mørkt og følte at mye skitt lå nede i lagene med olje. Smørte på cleaner, skrubbet litt med kost og skylte av med vann. Etter behandling med olje, ble dekket jammen som nytt. Kan anbefales. Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 23.Mai.2005 Del på Facebook Svart 23.Mai.2005 I fjor kjøpte jeg International "teak cleaner" og tilhørende "teak oil". Etter behandling med olje, ble dekket jammen som nytt. Kan anbefales. <{POST_SNAPBACK}> De to produktene er meget bra produkter ! Problemet er imidlertid at dersom man er ute etter mer vedlikeholdsfritt teakdekk, ute som inne, må prosessen gjentaes hyppig (årlig), dersom man skal beholde det gode resultat. For meg som har 5 besetningsmedlemmer i tillegg til rederinne og bikkje, er det avgjørende å ha dekker som er enkle å vaske, ute som inne med tanke på all sand etc., som draes inn i båten i løpet av en sommer. Ved å lage hinne i form av "lakksjikt", forenkler man renholdet vesentlig. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 24.Mai.2005 Del på Facebook Svart 24.Mai.2005 Jeg har båt under bygging som får mye utvendig teakdekk. Jeg trodde det var vanlig å ikke behandle teak utvendig, bortsett fra spyling og vask med vann. Har forstått det slik at dersom en begynner med oljing, så må det gjentaes til stadighet for at det skal holde seg pent og uten skjolder(?). Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
giver Svart 24.Mai.2005 Del på Facebook Svart 24.Mai.2005 Hei Jeg gjør rent med grønnsåpevann flere ganger i sesongen. En gang i året bruker jeg teakrens med oxalsyre for å ta grønnalge og annen skit som har kommet inn i treverket. Dekket blir da lyst og fint å gå på. Blir ikke glatt når det er vått. Dørken er lakkert, men her må jeg gjøre noe mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 24.Mai.2005 Del på Facebook Svart 24.Mai.2005 Fordelen med denne er at når enkelte partier begynner å bli slitt, er det enkelt og greit å ta fint pussepapir, dyppe den i olje, pusse, tørke av for deretter å olje 2-4 strøk. Jeg for min del har i år tynnet ut første strøk (3 strøk, vått i vått) litt med white spirit, dette for at olja skal trekke enda bedre ned i veden (jeg har helteak). Edelolje har mye for seg. Jeg bruker det på alle sitebenker ute. På gulvet har jeg ikke turt pga. at jeg tror det kan bli glatt når våt. Noen erfaring med dette? Videre, når jeg renser/vasker teaken etter sliping og før påføring av edelolje opplever jeg at natene i Sika smitter av og missfarger omliggende teak. Hvordan unngår man dette. Er den omtalte International teak cleaner bedre her? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Jon-Kåre Svart 24.Mai.2005 Del på Facebook Svart 24.Mai.2005 (redigert) Jeg for min del har i år tynnet ut første strøk (3 strøk, vått i vått) litt med white spirit, dette for at olja skal trekke enda bedre ned i veden (jeg har helteak). Hadde ikke det riktige hvert å bruke vanlig owatrol olje her. Edelolje og owatrol i 50/50blanding Redigert 24.Mai.2005 av jonkare (see edit history) Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
NW390 Svart 24.Mai.2005 Del på Facebook Svart 24.Mai.2005 Dersom en ønsker å beholde teaken "ubehandlet" med med den gyldne fargen som den har når den kommer fersk, er min erfaring at Hoeveling sine produkter (Golden Teak Produkts) er meget gode og enkle og jobbe med. Ourust-verftene sverger gjerne til dette produktet (dersom man på absolutt skal behandle teaken, da...). Dette består av en Teak Cleaner og en Teak Brightener som påføres i samme arbeidsomgang. Man må benytte mye vann for å spyle både før, under og etter denne behandlingen. Når dette er gjort, er teaken ren og fin. Når dette har fått tørket påføres en Teak Sealer som ser ut som en tynn beis. En får en farge som ligger tett opptil teakens egen farge (jeg har sammenlignet med ubehandlet teak). Teak kan imidlertid variere en del i fargen, så det er ikke sikkert den enkelte synes at det stemmer med det vedkommende forventer. Fordelen med dette produktet - i motsetning til oljebaserte produkter - er at dekket ikke blir skjoldet etter regnskyll. Man må gjenta behandlingen hvert år, ellers ser dekket ut som det har "flekktyfus". Det tar fire timer for meg, og jeg har teak på dollbord, baugspyd, badeplattform ++ (relativt mye). Dersom det er særlig trafikkutsatte steder, bør det oppfriskes ila sesongen. Snappy har et tilsvarende produkt, men det synes å være mer agressivt og fargen blir noe mer gul en det jeg ønsker. Mvh NW390 Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 24.Mai.2005 Del på Facebook Svart 24.Mai.2005 Edelolje har mye for seg. Jeg bruker det på alle sitebenker ute. På gulvet har jeg ikke turt pga. at jeg tror det kan bli glatt når våt. Noen erfaring med dette? Videre, når jeg renser/vasker teaken etter sliping og før påføring av edelolje opplever jeg at natene i Sika smitter av og missfarger omliggende teak. Hvordan unngår man dette. Er den omtalte International teak cleaner bedre her? <{POST_SNAPBACK}> Teak er en meget fet tresort. At den skal ta til seg farge, er for meg uforstående, har ikke hørt noe om dette tidligere. Det jeg imidlertid har hørt om er at visse "årringer" i teaken blir mørkere etterhvert. Jeg har også undersøkt tidligere om tec7 eller andre lignende produkter kan smitte av, og har fått til svar at det ikke er mulig..... Jeg har gode sko, opplever ikke det som så veldig glatt på dørkene. I vinter med snø oppå derimot, var å sette helsa på spill, men det er det jo stort sett med alle båter da..... Jeg for min del har i år tynnet ut første strøk (3 strøk, vått i vått) litt med white spirit, dette for at olja skal trekke enda bedre ned i veden (jeg har helteak). Hadde ikke det riktige hvert å bruke vanlig owatrol olje her. Edelolje og owatrol i 50/50blanding <{POST_SNAPBACK}> Godt mulig. Jeg har ikke forsøkt. Men det høres jo litt rart ut i mine ører å blande olje med olje ? Det som er viktig er å ha en væske som er penetrerende, whitespirit er det. Også Am.terpentin/vegetabilsk terpentin. Jeg forholder meg kun til hva produsent anbefaler, nemlig white spirit..... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.