mons Startet 11.November.2015 Link til dette innlegget Startet 11.November.2015 (redigert) RS Bill som er bemannet av frivillige fra Mandal har kjørt i fjellet rett vest for Mandal under testkjøring. Liten personskade, men skøyta ser ut for å være vrak der den står nesten tørt. Det var mørkt, og skøyta gikk ihht ais i marsjfart vestover i leia innenfor Hille Fedrelandsvennen http://www.fvn.no/lokalt/mandal/Redningskoyta-har-kjort-pa-land-2918612.html Lindesnes avis.. http://www.l-a.no/nyheter/To-skadet-etter-RS-Bill-grunnstoting-389192.html Redigert 11.November.2015 av mons (see edit history) Sitér dette innlegget Mons Link to post
Worry II Svart 11.November.2015 Link til dette innlegget Svart 11.November.2015 Auda ! Her skal vi ikke spekulere før fakta kommer fram. Trist sak ! Håper det gikk bra med alle ombord ! Sitér dette innlegget Link to post
kdtran Svart 12.November.2015 Link til dette innlegget Svart 12.November.2015 Njaaa, når en ser hvor langt det er mellom de to siste posisjonsmarkørene kan det nesten se ut som om marinetraffic har mistet kontakt med båten en periode og derfor har tegnet en rett linje. Blir spennende å høre hva som faktisk har skjedd, og godt at det gikk bra med mannskapet! (Men forferdelig trist for korpset å miste en så flott båt..) Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 12.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2015 Nå er båten på land. Det har vært stiv kuling og regn i området, men utfra bildene og vindretningen ser det ut for at arbeidet har kunnet foregå på flatt hav. Har nok vært friskt på tilbakeveien når de ikke lå i le av fastlandet. Sitér dette innlegget Mons Link to post
mons Svart 12.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2015 Sitér dette innlegget Mons Link to post
mons Svart 12.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2015 Det var testkjøring, og foreløpig kan vel ikke tekniske problemer helt avskrives som årsak. Når man går innaskjærs i 24 knop i mørke er det nok med et sekund uoppmerksomhet før det går galt uansett hvor mange instrumenter man har (kanskje for mange). Har man først kommet ut av kurs må man oppdage det, konkludere, bestemme seg for manøver og utføre den. Da går det fort mot land når man flytter seg 12 m pr sek. Det kan være mange årsaker til en liten uoppmerksomhet, men det er trist at det får slike følger. Det har vært flere debatter her på nettsiden hvor det å kjøre med lys lett blir kategorisert som idiotisk. I denne leia med lite lys å manøvrere etter ville det kanskje vært ok å slå på bauglysene og se verden rundt seg istedenfor å stole helt på at man oppfatter og beregner riktig i forhold til opplysningene man får fra radar og kart. Radaren kan ofte forstyrres, men vet noen om det er noen plottere som har kollisjonsalarm, og som dermed kan gi beskjed hvis du har kurs mot en grunne eller et fjell innenfor en viss avstand i forhold til fart? Ettersom vi er mange som har og skal gå på grunn må vi nok innse at oppmerksomheten ikke alltid er god nok blant (alle av) oss båtfolk.. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Joerg Becker Svart 12.November.2015 Link til dette innlegget Svart 12.November.2015 Tja. Snille ord mot RS, men riktignok er det vel noe massiv feil mot ordentlig sjømannskap som man ser her (enda).Og det nettopp når det var "hard hard hard natt" og særlig ved prøvekjøring,noe som også du og jeg ville få som svar hvis vi ville fortelle det samme.Den eneste tekniske feil som jeg kunne akseptere er hvis hele båtens styring har sviktet, både bratt og uten sjanse for å stoppe båten manuell.Alt annet passer bare ikke for profesjonelle, synes jeg.Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Lars H. Svart 12.November.2015 Link til dette innlegget Svart 12.November.2015 men vet noen om det er noen plottere som har kollisjonsalarm, og som dermed kan gi beskjed hvis du har kurs mot en grunne eller et fjell innenfor en viss avstand i forhold til fart? Den muligheten har jeg på min gamle Interphase 11CVS+ kartplotter med C-map kart, men jeg bruker den ikke. Jeg går tross alt ikke over 7,5knop. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mulligan Svart 12.November.2015 Link til dette innlegget Svart 12.November.2015 Interessant å se hvor mye et hi-tech sandwichskrog tåler. Send den tilbake til Hunnebostrand og gi dem et par dager, så er den like fin. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 12.November.2015 Link til dette innlegget Svart 12.November.2015 Rask og sikker navigering i mørket og i høy fart er essensielt for RS. Navigatørene skal og må kunne dette. Derav mye trening. På skarpe oppdrag teller hvert sekund. En mengde marinebåter, fly & helikoptere har jo havarert under trening opp gjennom årene så dette er noe som skjer av og til ( og som det høstes lærdom av, uansett årsak) Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 12.November.2015 Link til dette innlegget Svart 12.November.2015 Slår på autopilot og glemmer utkikken...? Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 12.November.2015 Link til dette innlegget Svart 12.November.2015 Å bruke betegnelsen "grunnstøting" på dette synes for meg å være et stort understatement - den står timelig "high and dry". Bilder fra avisen avisen Lindesnes Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
lano2 Svart 12.November.2015 Link til dette innlegget Svart 12.November.2015 Neida Rolf, det er litt vann nederst til høyre !! Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 12.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2015 78 meter mellom staken og Rottsteinen. En del lys på land og ikke lys på staken. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Mulligan Svart 12.November.2015 Link til dette innlegget Svart 12.November.2015 Folk sier mye rart: – Grunnstøtingen skjedde midt i skipsleia – på det aller trangeste stedet, sier sier mangeårig skipper på Redningsskøytene i Mandal, Nils Reidar Kristensen. http://www.nrk.no/sorlandet/_-i-natt-matte-vi-redde-oss-selv-1.12649695 Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.November.2015 Link til dette innlegget Svart 12.November.2015 Shit happens. Eit øyeblikk feilvurdering er nok. I forhold til utseilte mil og ikkje alltid bare solskinspatruljer, så er disse frivillig bemanna skøytene fantastisk skadefrie. Og faktisk bemanna av mennesker. Og de gjennomgår masse kurs og personlighetsvurderinger. Som garantert noen her hadde feila på. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Mulligan Svart 12.November.2015 Link til dette innlegget Svart 12.November.2015 Sensasjonsjournalistikk. Nå også i Båtliv: http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=2226381&cat=5865 Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 12.November.2015 Link til dette innlegget Svart 12.November.2015 De to siste innleggene forklarer hvor stor risiko det er for at noe kan gå galt, når man kjører fort i mørket, men så gjør man det likevel ??? Jeg håper ikke kontigenten i Redningsselskapet stiger, og samtidig håper jeg Ægir er i nærheten den dagen jeg trenger hjelp. Jeg er ikke alene her nede som mener dette, så jeg mener det er på høy tid å sette fokus på frivillig redningsarbeid. RS-skøytene bemannet av frivillige mannskaper utfører mange tusen oppdrag hvert år og tilbakelegger titusenvis av nautiske mil, mye av dette i mørke og usiktbart vær. Ulykker og uhell er svært sjeldne. Sjøredningstjenesten i mange europeiske land med barske kystforhold, deriblant England, Nederland, Sverige), er basert 100% på frivillighet. De som har hatt behov for assistanse fra f.eks. RNLI eller Sweden Rescue vil uten tvil kunne underskrive på at de har opplevd profesjonaliet og dyktighet. Det samme tror jeg i all hovedsak gjelder RS. Som båtfører på RS-skøyte bemannet med frivillige gjennom 10 år har jeg tilgode å møte noen som ikke har vært fornøyd med den service og hjelp de har fått. De unntakene jeg har opplevd har vært knyttet til situasjoner hvor vi har måttet prioritere mellom flere hjelpetrengende og da må nødvendigvis de med mindre alvorlige problemer finne seg i å vente noe. Vi kurser oss og trener regelmessig sammen med de fast bemannede skøytene og streber hele tiden etter å bli enda bedre. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 12.November.2015 Link til dette innlegget Svart 12.November.2015 RS må kunne trene under realistiske forhold. Da vil det av og til gå galt. Jeg ville ikke hatt tillit til RS hvis de bare trente i dagslys og i pent vær. Jeg forstår ikke de som kritiserer RS når de gjør jobben sin. Synd med båten, skulle tro den kunne repareres. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 12.November.2015 Link til dette innlegget Svart 12.November.2015 Det kan vel ikke ha vært snakk om trening? Om de trenger trening i nattnavigasjon var dette en merkelig måte å gjøre det på Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
volfro Svart 12.November.2015 Link til dette innlegget Svart 12.November.2015 Kunne nok gått mye værre om de hadde truffet noen meter lenger mot sb. Får være glad det ikke ble alvorlige skader på mannskapet. Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 12.November.2015 Link til dette innlegget Svart 12.November.2015 Hvor var navigatøren ? Seile i leia med alle hjelpemidler som RS Bill har (flere kartplottere, radar med kartoverlay, FLIR kamera (infrarødt nattkamera) lys i baugen, søkelyskastere osv osv osv Han som styrte har fått kallenavnet Billy the kid allerede ! Gleder meg til å høre (bort)-forklaringen..... Kanskje på tide å avslutte hele prosjektet med frivillig mannskap som råkjører på vår bekostning ? Utfordring: hvem klarer å nevne en profesjon, frivillig- eller yrkesbasert, som aldri har hatt uhell eller ulykker? Pils på alle som klarer det! Sitér dette innlegget Link to post
HerJo Svart 12.November.2015 Link til dette innlegget Svart 12.November.2015 Det kan vel ikke ha vært snakk om trening? Om de trenger trening i nattnavigasjon var dette en merkelig måte å gjøre det på Tja, i min grønne ungdom tjenestegjorde jeg som gnist på MTB. 26 MTB Skvadron var en skoleskvadron der fremtidige sjefsspirer fikk nødvendig trening. I dette inngikk bla. nattseilaser i trange farvann (husker vi raste gjennom Bårdsundet med det gikk - stod på bro og så ikke et skvatt, men det gjorde heldigvis de som skulle se noe..) med slukkede lanterner i stor fart og gjerne klint opp til land hvis det lot seg gjøre uten vaske bort flytebrygger, båter og det som verre var underveis. Det var trening, og det var nødvendig og det var slik det ble gjort. To ganger var jeg med når skuta ble kjørt på grunn under slike nattøvelser, den ene gangen såpass at vi ikke kom oss av uten hjelp. Det var utenfor Stord ett eller annet sted like etter at selveste skvadronsjefen hadde kjørt sin MTB på et skjær så ettertrykkelig at hele skuta stod tørt. Ble mye leven av det... Uansett; RS sitt personell - frivillig eller betalt (de som er ansatt i betalte stillinger i RS er vel også frivillige forresten? Ingen som satt en pistol i tinningen på dem og kommanderte dem til å jobbe i RS vil jeg tro...) er avhengig av noen av de samme egenskapene som MTB-mannskapet; å ta seg frem kjapt og effektivt under alle forhold. Når det er sagt er det vel like greit å vente på fakta i forhold til hva som skjedde og hvorfor. De driver jo ikke å raser på land i tide og utide disse folkene i motsetning til enkelte av oss fritidsskippere som ofte betjener materiell langt utover både evne og vett og som er rimelig avhengig av disse båtene og mannskapet når uhellet er ute. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 13.November.2015 Link til dette innlegget Svart 13.November.2015 Så lenge man kjører en RS-båt, så gjelder ikke god sjømannskap ? Det er viktigere å utsette seg selv og alle andre for faren det er å kjøre 24 knop i mørke, i en smal led ? Evt går det galt, kan vi jo bare kalle det for "testkjøring" .... , sende båten på reperasjon og fortsette galmannskjøringen ? Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 13.November.2015 Link til dette innlegget Svart 13.November.2015 lano 2 Om du ikke var ombord, eller har meget god kjennskap til hva som hendte, så ..... hold igjen litt. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.