Jump to content

RS Bill har kjørt i fjellet i stor fart under testkjøring.

mons

Recommended Posts

Men hvis dette var et "treningstokt", slik det har vært antydet - det er jo det man har simulatorer til. Her er det ledelsen i RS som ev. er litt bortreist, og ikke mannskapet på båten.

Nå har de vel gått ut å skrevet en testkjøring, og ikke ett treningstokt.

Selvsagt finnes det simulatorer, men ikke lett å bruke de om man skal ut å teste skuta etter en eller annen form for reparasjon/nymontert utstyr etc etc, da må man faktisk teste ut dette må sjøen i sitt rette element.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Det kan vel ikke ha vært snakk om trening? Om de trenger trening i nattnavigasjon var dette en merkelig måte å gjøre det på

Jeg forventer at mannskapet bruker all tid på sjøen til enten trening eller utrykning. Skal man bli god må det trenes. Mye. Jeg synes det er bedre med noen hendelser som dette og at mannskapene faktisk vet hva de gjør. Jeg hadde vært bekymret for beredskapen hvis de negative i denne tråden hadde fått bestemme.

Trist å lese de negative kommentarene av usaklig karakter her inne. Kjenner Baatplassen som et sted uten slike elementer til stede. La oss prøve å holde det slik.

RS personell har ingenting annet enn min fulle respekt. Har selv ikke greid å leve mine snart 44 år uten noen tabber, og skulle likt å se den personen som har gjort det. 

Jeg har ofte truffet de frivillige båtene både fra Mandal og Kristiansand på sjøen. Bortsett fra fiskere er det stort sett de vi treffer utenom sommer og hummersesongen.

De er ute i allslags vær og kjører i alle krinkelkroker for å gjøre seg kjent til det en dag er alvor.

Med mannskaper som går frivillig vakt hvert 12 døgn og 3 i båten blir det ca 72 mannskaper i tillegg til en del reserver på disse to skøytene.

Disse mannskapene skal trenes jevnlig i allslags situasjoner, og noen starter med relativt lite erfaring.

Simulatortrening gir ikke samme følelse som når sjøen river i båten, og mengden trening ville tilsi simulatorer i "hver bygd" hvis de ikke skulle bruke båtene til dette.

Når man øver og tester som frivillig er det vel neppe klare skiller på hva man gjør. Man prøver båten, øver navigasjon og styrekunnskaper, blir kjent i allslags vær og viser seg på sjøen for reklame og servicens skyld. Kanskje viktigst av alt er at man øver samspillet med laget sitt. Bra!

I de tre større leteaksjonene jeg har deltatt sammen med skøytene hittil i år har de gjort oppgaven sin på en forbilledlig måte, og jeg er glad de er på sjøen.

I denne aktuelle hendelsen er det ikke vanskelig i ettertid å si at det gikk litt fort eller ukontrollert, men noen slike hendelser vil skje når du har så mange forskjellige folk som skal ha så ekstremt mange båttimer hvert år. Jeg er sikker på at de trekker masse lærdom av denne hendelsen.

Mons

Bra skrevet mons, spesielt den delen om :

men noen slike hendelser vil skje når du har så mange forskjellige folk som skal ha så ekstremt mange båttimer hvert år.

Er ikke redningsarbeid litt for viktig å sette bort til fartskåte frivillige mannskap ?

Bør ikke RS arbeid være for profesjonelle ?

Edit: Vi som betaler 1000 kr årlig. Fortjener vi ikke å bli reddet av profesjonelle ?

Redigert av lano2 (see edit history)

Bra skrevet mons, spesielt den delen om :

men noen slike hendelser vil skje når du har så mange forskjellige folk som skal ha så ekstremt mange båttimer hvert år.

Er ikke redningsarbeid litt for viktig å sette bort til fartskåte frivillige mannskap ?

Bør ikke RS arbeid være for profesjonelle ?

Edit: Vi som betaler 1000 kr årlig. Fortjener vi ikke å bli reddet av profesjonelle ?

Tror nesten du bare troller. Men siden du tar utfordringen: nevn hvilke profesjonelle instanser som ikke opplever det samme av og til da? Det er ingen sammenheng mellom "Degree of Performance" og hvorvidt aktiviteten er basert på frivillige eller yrkes (profesjonelle som du kaller det).

Hvordan kan du påstå at de er "fartskåte"? Jeg heller vel til å tro at mannskapene naturlig nok har en forkjærlighet for kyst- og båtliv, men tror ikke "fartskåthet" er grunnen til å kjøre båt i 30knop...

Jo, men dette skjedde ikke om natta, som flere her skriver. Synes det er viktig å presisere !

"Havariet ble meldt til politiet klokken 19.44"

Mørket kommer vel klokken 16.30 her denne uka ? 19.44 er fortsatt tidlig kveld for meg..

Men nå var det vel egentlig ikke natt-navigasjon jeg mente , men navigasjon i mørke

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

I følge kartet (Transas CE) er det 85 m. mellom staken og land. Kartet er ZOC B så vidt jeg kan se. +/- 50 m.

Det tar kartplotterne ut av spill.

Hva mener du her? At kartplotteren ikke fungerer i dette sundet? Hvis du referer til +-50 meter så stemmer ikke det. Når jeg har gått opp og ned sørlandet har jeg gått nær land, og makrøren har aldri vært over 10 meter feil. Dette er en av grunnene til å trene, de må vite hvor nøyaktig kartplotteren er i ulike deler av skjærgården. Jeg har også baktrunn i MTB, her hadde vi gått i 30 knop under samme forhold (uten kartplotter). Jeg har ikke gått noe i 24 knop med kartplotter i mørke. Har enten vært kjent, eller memorert kurser og referansepunkter. Med seilbåt i 7 knop er det lett å gå på plotter, har ikke funnet noen god rutine med skjærgårdsjeepen, jeg er ikke komfortabel med nesa i skjermen i mørket i plan når det er trangt. 

Neida, jeg forstod bare plutselig at en fin RS-dress og en flott RS-båt ikke er nok til å kalle seg selv for en profesjonell redningsmann.  :smiley:

Jeg har nok med å redde meg selv på sjøen i dårlig vær. :yesnod:

Dette innlegget gir ett hint om det.

Liker forøvrig den siste setningen din der - Jeg har nok med å redde meg selv på sjøen i dårlig vær - god å vite for de som er i nærheten, for da bør de ikke forvente hjelp av deg. Først meg selv, så meg selv osv osv.

Herved takker jeg for meg i denne saken.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

I følge kartet (Transas CE) er det 85 m. mellom staken og land. Kartet er ZOC B så vidt jeg kan se. +/- 50 m.

Det tar kartplotterne ut av spill. De har 3 stk.

Når du sier at det tar kartplotterne ut av spill så snakker du om akkurat på det konkrete stedet? Har vel også opplevd +/- en del meter, dog aldri 50 meter, men kjenner ikke det aktuelle stedet. Jeg ser egentlig frem til at noen kan, eventuelt, kan vise til at dette IKKE var dårlig sjømannskap/sjansespill eller hva enkelte liker å feie under teppet som; shit happens, kan skje den beste og slike kommentarer.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

For en diskusjon! En bør ikke komme her å henge ut de frivilliges insats pga en slik hendelse. Om en da ikke har konkret kjennskap til saken og vet hva som har hendt!  I marinen og MTB kulturen fikk man kjeft av sjefene om det ikke hadde vært grunnberøring eller grunstøting i løpet av en kontigent! da hadde de vært for passive.. Det er nok å sette det litt på spissen men både forsvaret og RS bør ha vært i de fleste områder langs vår langstrakte kyst..

Uhell kan skje selv den beste Severin Suveren!!  Kan hende meg en dag også at jeg går på..  De fleste som ferdes en del på sjøen har vel opplevd noen tabber og gjort noen ukloke valg!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Hva mener du her? At kartplotteren ikke fungerer i dette sundet? Hvis du referer til +-50 meter så stemmer ikke det. 

Når du sier at det tar kartplotterne ut av spill så snakker du om akkurat på det konkrete stedet? Har vel også opplevd +/- en del meter, dog aldri 50 meter, 

Det er et internasjonalt system for å klassifisere ENC. De deles inn i Zones Of Confidence.

De fleste kart langs norskekysten er ZOC B eller C. Noen få steder ZOC A.

ZOC sier noe om nøyaktighet horisontalt og vertikalt og dekning.

Området øst for Tjøme er et godt eksempel på ZOC C. Både Transas og CMap sier fra i slike områder.

At et kart er ZOC B betyr ikke at det overalt er +/- 50 m, men det kan være det.

Det er et internasjonalt system for å klassifisere ENC. De deles inn i Zones Of Confidence.

De fleste kart langs norskekysten er ZOC B eller C. Noen få steder ZOC A.

ZOC sier noe om nøyaktighet horisontalt og vertikalt og dekning.

Området øst for Tjøme er et godt eksempel på ZOC C. Både Transas og CMap sier fra i slike områder.

At et kart er ZOC B betyr ikke at det overalt er +/- 50 m, men det kan være det.

Mitt spørsmål er i all enkelhet om det er slik (faktisk er slik) på det aktuelle stedet, ikke om det (teorietisk) kan være det! Hvis det ikke er det, +/- noen meter i det hele tatt, eller bare noen få meter, så er vel ikke kartplotterne ubrukelige på det aktuelle stedet?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...