Jump to content

RS Bill har kjørt i fjellet i stor fart under testkjøring.

mons

Recommended Posts

Jeg har aldri sett avvik på mitt satelittkompass/kartplotter i dette området.

Regner med at RS Bill har slikt ombord ? ( GLONASS mottaker i tillegg ? )

Her ble en misforståelse, da det snakkes om kartdataene/grunnlaget, og ikke hvor nøyaktige tall du har på gps posisjonen. En god gps med korreksjonsdata og 10Hz oppdatering kan jo hjelpe til høyhastighetsnavigering, men bør ikke stoles blindt på..

For en diskusjon! En bør ikke komme her å henge ut de frivilliges insats pga en slik hendelse. Om en da ikke har konkret kjennskap til saken og vet hva som har hendt!  I marinen og MTB kulturen fikk man kjeft av sjefene om det ikke hadde vært grunnberøring eller grunstøting i løpet av en kontigent! da hadde de vært for passive.. Det er nok å sette det litt på spissen men både forsvaret og RS bør ha vært i de fleste områder langs vår langstrakte kyst..

Uhell kan skje selv den beste Severin Suveren!!  Kan hende meg en dag også at jeg går på..  De fleste som ferdes en del på sjøen har vel opplevd noen tabber og gjort noen ukloke valg!

Hvilken marine og hvilken MTB kultur er det du snakker om, den greske? Den gang jeg var på MTB ble skipssjefer som tørrla båten, sendt rett på land. Ja det ble mye myter og historier rundt dem, gjerne et snev av heltedyrkelse for dems djervhet, men tørrskodde ble dem. Appropo djervhet, skipssjefen på KNM Djerv ble en av de tørrskodde.

Mitt spørsmål er i all enkelhet om det er slik (faktisk er slik) på det aktuelle stedet, ikke om det (teorietisk) kan være det! Hvis det ikke er det, +/- noen meter i det hele tatt, eller bare noen få meter, så er vel ikke kartplotterne ubrukelige på det aktuelle stedet?

Det vet du ikke før du kommer dit.

Men er du ikke kjent og det er mørkt bør du navigere som om det er +/- 50 m.

Jeg hørte ikke om noen skipsjefer som ble satt på land når jeg var på MTB. Vet om 4 grunnberøringer der sjefen ikke ble satt på land. Men det ga ikke status å gå på land. Ene var litt hårete, trangt sund med vinkel,10 grader styrbord ror i 30 knop. Rormann måtte tenke selv i den situasjon, da det for for tight til å gi styrekommandoer. Vi måtte selvfølgelig teste etterpå at det var mulig å gjøre riktig.

Det vet du ikke før du kommer dit.

Men er du ikke kjent og det er mørkt bør du navigere som om det er +/- 50 m.

Jo, alt det er greit og faktisk oppfattet for en del innlegg siden, men spørsmålet er fortsatt hva som er tifelle på det aktuelle stedet, og jeg tenker også på at det vel er godt båtvante lokalkjente som var ombord? Jeg regner også med at kartplotterne stod på (?) og lurer da på hva skjermen viste mht båtens posisjon på kartet. Prøv å holde deg til hva jeg faktisk skriver utifra en rent praktisk tilnærming og ikke la det bli en intellektuell kamp for å vise teoretiske kunnskaper for den seieren kan du innkassere når du måtte føle for det!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Sendes til Sverige

«Bill» blir nå sendt til verftet i Sverige for å bli vurdert. Den kan være så ødelagt at verftet og forsikringsselskap kommer til at den ikke kan la seg reparere og må vrakes.

- Enn så lenge vil redningsskøyta i Kristiansand ha et utvidet område mot Mandal, sier Pedersen.

- Er det aktuelt at den forrige redningsskøyta som var i Mandal, «Hvaler», kommer tilbake mens «Bill» er vekke?

- Det er nok noe som vil bli vurdert, sier Pedersen.

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Sendes til Sverige

Nå er RS "Bill" lastet ombord på lekter, og vi er på vei, hun skal få seg en liten sightseeingtur opp sørlandskysten til Kragerø før vi går videre til Sverige til uka. 

bilde

bilde

Det er åpenbart store skader, men syns ikke skadene så altfor ille ut, til såpass hard smell å være har de vært heldige, men som det er nevnt kan det være mye skader man ikke umiddelbart ser, så blir spennende å se resultatet av kontrollen på verftet.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

• 1 måned senere...

Bill kommer tilbake til våren. De vurderer om de skal reparere eller bytte skroget.

Utdrag fra FVN

Kjørte på land

Det var på kvelden 11. november i fjor at «Bill» dundret på land ved Sjøbodvik vest for Mandal sentrum. De to om bord fikk lettere skader.

Skadene på båten var derimot betydelige og «Bill» måtte fraktes tilbake til verftet i Sverige.

- Vi har brukt tiden siden da sammen med forsikringsselskap og verft til å vurdere skadene. Konklusjonen er at «Bill» kan settes i stand igjen og sendes tilbake til Mandal, sier Pedersen.

Ingen konklusjon

Det er Veritas som jobber med å finne årsaken til ulykken. Ifølge Pedersen har det ikke kommet noen konklusjon om dette var en menneskelig eller teknisk svikt.

- Noen konklusjon vil ikke komme på noen uker, sier Pedersen.

Mons

• 2 måneder senere...

Nå melder Fedrelandsvennen at konklusjonen er kommet.

De visste ikke at de hadde så høy fart, hvor de var i forhold til land og klarte ikke å gjøre unnamanøver når de oppdaget hvor de var.

Redningsselskapet kommer til å legge om rutiner mm etter dette.

Hendelsen skyldes menneskelig svikt, men får ikke konsekvenser for de involverte.

Mons

Redningsselskapet kommer til å legge om rutiner mm etter dette.

Veldig bra de tar lærdom, trening er viktig, men realiteten er vel at svært få frivillige i RS har mulighet til å få nok mengdetrening til at så høy fart i uoversiktlig farvann er forsvarlig.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Uten tvil terrorloven. :wink:

Hvem vet, kanskje var de på vei til Syria, drevet av en  sterk overbevisning om at de gjør det rette.

Den religiøse dimensjonen må antas å være svært sterk faktor, for å forsvarer at man kan kjøre med den høye farten.

Du bryter ialle fall ikke Janteloven eller noe sterkt beslektet med denne lano 2

Uten tvil terrorloven. :wink:

Hvem vet, kanskje var de på vei til Syria, drevet av en  sterk overbevisning om at de gjør det rette.

Den religiøse dimensjonen må antas å være svært sterk faktor, for å forsvarer at man kan kjøre med den høye farten.

Synes du skal spare deg for slike "idiotiske" kommentarer lano2.

Har du ikke noe godt eller fornuftig å si i saken, la det heller være.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Hvilke lover tenker du de har brutt?

Om ikke Lov så ihvertfall sentral forskrift -Forskrift om forebygging av sammenstøt på sjøen (Sjøveisreglene)

Man kan vel anta, siden de holdt stor fart og faktisk gikk på land, at minst et par paragrafer ikke i tilstrekkelig grad er overholdt, feks;

Regel 5. Utkikk Ethvert fartøy skal alltid holde ordentlig utkikk ved syn og hørsel så vel som ved alle tilgjengelige midler som er brukbare under de rådende omstendigheter og forhold for å kunne foreta en fullstendig vurdering av situasjonen og faren for sammenstøt

Regel 6. Sikker fart

Ethvert fartøy skal alltid gå med sikker fart slik at det kan manøvrere riktig og effektivt for å unngå sammenstøt og kan stoppes på en distanse som passer til de rådende omstendigheter og forhold. (...)

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Ingen tvil om at de ikke i tilstrekkelig grad har vært tilstrekkelig aktsomme siden det gikk som det gikk, men mitt spørsmål var rettet direkte til lano2 og hans "flåseri" for det er faktisk ikke ulovlig å forulykke som sådan og ingen lov er brutt her så vidt jeg vet. Jeg velger å tro at det ikke var promille involvert og/eller at de forulykket med vilje.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...