MOW Startet 11.November.2015 Link til dette innlegget Startet 11.November.2015 Kjære båtvenner Jeg er i den heldige? situasjon at jeg har kjøpt en super.snekke (i tre selvfølgelig) med en interessant motor . nemlig en Sleipner 2 sylinder 4 takt med 6-7hk (bensin) fra start 60 tallet ( båten er nok fra 64-65 og bygget i Krs S). I sommer trodde jeg den motor var ferdig for ringte FMmotor i Frederikstad og fortalte at den slo tunge lyde til høyre og venstre - lød som råden ... heftig rådebank og de sagde kort og brutalt at jeg kunne bare glemme den motor for det er ikke reservedele igjen på gamle Sleipner motorer.... Han var arrogant nok til å si at kanskje fikk han tid til å se lidt på lageret av gamle motorer en gang her på høsten....( vi var i starten av sept!) og jeg fortalte ham at jeg befandt meg i Danmark.. Så fikk jeg fatt i en motormann ( ikke norsk og ikke her lokalt) som dreiet litt rundt og brukte verdens største skftenøkkel: det var "bare" et løst svinghjul, men fortsatt "shaken" over den arrogante melding fra Østfold.... så finnes det andre leverandører av gode deler til Sleipner motorer så mottas denne info med takk :-) Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 12.November.2015 Link til dette innlegget Svart 12.November.2015 Bra det ordnet seg. Dette viser vel bare hvor håpløst vanskelig det er å stille en diagnose over telefon, eller på nettforum. . Sitér dette innlegget Link to post
Arne Hansen Svart 12.November.2015 Link til dette innlegget Svart 12.November.2015 Jeg er ganske sikker på at Sleipner valgte å kaste samtlige deler til de gamle motorene. De som kunne dette hadde pensjonert seg og Sleipner kom frem til at det hverken var bra for Sleipner eller kundene at man fortsatte å selge deler til produkter de ansatte ikke lenger kunne noe om. Omsetningen var også svært lav. Så sånn sett forstår jeg tankegangen. Så jeg tror du skal få problemer med å skaffe noe særlig med deler til de motorene nå. Sitér dette innlegget Link to post
gon Svart 12.November.2015 Link til dette innlegget Svart 12.November.2015 Jeg kjører gammel Sleipner-motor fra 1952. Så lenge den ikke ruster i stykker, varer den sikkert 63 år til. Stempelfjærer kan du få laget, og glidelagre kan du få maskinert. Magnettenning er lett å bygge om til batteritenning, og forgasseren er gjengs for mange andre motorer. Sjekker du sylinderforingene i motoren din, vil du neppe finne antydning til slitekanter. Vedlegger bruksanvisning: http://www.fm-motor.no/pdf/FM%20Sleipner%20bruksanvisning.pdf Sitér dette innlegget Link to post
MOW Svart 12.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2015 Jeg kjører gammel Sleipner-motor fra 1952. Så lenge den ikke ruster i stykker, varer den sikkert 63 år til. Stempelfjærer kan du få laget, og glidelagre kan du få maskinert. Magnettenning er lett å bygge om til batteritenning, og forgasseren er gjengs for mange andre motorer. Sjekker du sylinderforingene i motoren din, vil du neppe finne antydning til slitekanter. Vedlegger bruksanvisning: http://www.fm-motor.no/pdf/FM%20Sleipner%20bruksanvisning.pdf Ja jeg har hatt toppen av (flere ganger) og etter at jeg fikk renset litt slagg på toppen av stemplene + rundt ventilene så fikk man jo nesten tårer i øynene når man så den fine jevne overflate på sylindrene Her var ingen riper eller fordypninger - og jeg er meget sikker på at de ikke har været honet opp siden den motor ble laget. Jeg kører den ikke for hårdt ( marsjfart på omkring de 4 knop føles godt for motor og kaptein) og ja du har nok rett i at de motorer uansett ikke er så lett å slå ihjel. Takk for linket på bruksanvisningen!- jeg hadde den dog fra før og har lest den mange ganger. Da jeg sto fast med den falske rådebank så prøvde jeg å få fatt i forfatteren til den bruksanvisning, men han seiler nå på himmelens hav (sikkert i en snekke med en god Sleipner i) så det var litt vanskelig å få kontakt til ham. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 13.November.2015 Link til dette innlegget Svart 13.November.2015 Dårleg takla frå Slepner! Sitér dette innlegget Link to post
Treskolars Svart 13.November.2015 Link til dette innlegget Svart 13.November.2015 Her må jeg få protestere litt, har tatt utallige telefoner til FM men noen arrogant oppførsel har jeg aldri opplevd. Petter har vært veldig hjelpsom, men han har ikke så mye Sleipnerdeler og det kan vel ikke nektes for at det er FM som ligger hans hjerte nærmest. Han er nok av og til litt stressa, men treffer du han i en litt rolig periode kan du få deg en skikkelig goddrøs. Men la oss håpe at Sleipneren tøffer i mange år ennå, selv bruker jeg Marna og FM og den Marnaen min er ustoppelig. Kjekt å høre at andre også har gamle bensinmotorer i drift ! Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 26.November.2015 Link til dette innlegget Svart 26.November.2015 (redigert) Jeg har en del sleipner motorer i deler og kan muligens få tak i vist du trenger noe deler. Alt er mulig å få tak i, men kan ta tid. ( Evt lages ) :) Redigert 26.November.2015 av Retox_93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MOW Svart 26.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.November.2015 Jeg har en del sleipner motorer i deler og kan muligens få tak i vist du trenger noe deler. Alt er mulig å få tak i, men kan ta tid. ( Evt lages ) :) Det noterer jeg meg med glede Men akkurat nå går min 2 syl 6-7hk bensiner som en klokke og alt funker til 100% Startet den i dag (den ligger på land nå) for å få den til å trekke opp noe glykol for vinteren og den fikk en dram på toppen - startet faktisk på første slaget Det med at pumpen skulle trekke igjennom glykolen fikk jeg derimot ikke til å virke, men tømte den for kjølevann fra motorens bunnventil og helte glykol på så det i allefall ligger i bunnen av motoren ... det går nok greit for det pleier ikke å bli sprengfrost hernede i det Sydfynske øhav og worst case så får jeg gi den et ullteppe eller to over seg nå i den kaldeste tiden. Man skal jo stelle pent med sånne babyer Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 26.November.2015 Link til dette innlegget Svart 26.November.2015 Var det ikke Sleipner som hadde en forholdsvis freidig reklame engang (mener jeg å ha sett), med slagordet: "- går sikrere enn tiden selv". Jeg synes jo det vitner om stor tiltro til holdbarhet og pålitelighet. :) Det er noe nesten magisk ved å være om bord i en båt med en sideventilert bensinmotor, som nesten ikke lager lyd. Svinaktig fine maskiner. Sitér dette innlegget Link to post
MOW Svart 26.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.November.2015 Var det ikke Sleipner som hadde en forholdsvis freidig reklame engang (mener jeg å ha sett), med slagordet: "- går sikrere enn tiden selv". Jeg synes jo det vitner om stor tiltro til holdbarhet og pålitelighet. :) Det er noe nesten magisk ved å være om bord i en båt med en sideventilert bensinmotor, som nesten ikke lager lyd. Svinaktig fine maskiner. Jeps - jeg får nesten tårer i øynene når jeg hører den silkebløte gangen og ikke mindst ved lav-tenning og tomgang... Jeg hadde en del utfordringer med den tidlig i høst altså med bla. vann i bensinen og tette kjølerør og da spurte jeg en av de lokale eksperter om han kunne hjelpe meg..." KUN dieselmotorer mekket han med - bensinmotorer var noe dritt" - oversatt sitat fra den lokale "helt" som iøvrig heter Erik. Tenk han hilste på meg (først) for første gang i dag da han kjørte forbi meg mens jeg sto og tømte Snekken for alskens ting og saker før vinteren i havnen. Jeg løftet også armen halvt bare for ikke å virke langsur Jeg må innrømme at jeg selv var skeptisk til det der med bensinmotor i båt... men hvorfor skulle ikke det funke like så fint som i en bil og jeg er veldig fornøyd med lyd og gange Har dog ikke sett reklamen du refererer til Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 26.November.2015 Link til dette innlegget Svart 26.November.2015 Det var slitemotorer som ble produsert i Fredrikstad i gamle dager. Jeg fant ingen bilde av 5-7 hestern men denne 3.5 hestern ble en populær båtmotor. Bildet er fra "Boken om Sleipner". Jeg husker fra året 1965 hvor jeg dro tre dager i uken til bua nede i båthavna hvor jeg olja den splitter nye Grimstadsnekka som fatter kjøpte på AB på tre år. Den fikk innsatt en 2 syl. 7-9 hester som den gang kostet 4.500 kroner. I 1976 ble det satt punktum for produksjon av Sleipnermotorer i Fredikstad. I 1977 ble boets behandling innstillt. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
ivar Svart 26.November.2015 Link til dette innlegget Svart 26.November.2015 da spurte jeg en av de lokale eksperter om han kunne hjelpe meg..." KUN dieselmotorer mekket han med - bensinmotorer var noe dritt" - oversatt sitat fra den lokale "helt" som iøvrig heter Erik. han har kanskje hatt hatt noen traumatiske opplevelser med gamle feiljusterte bensinmotorer... Jeg vokste opp med FM bensinmotor - og det går faktisk an å slite ut en slik motor, med yrkesdrift fra morgen til kveld. Så motoren utvilket etterhvert mange luner og ble byttet til fordel for en 10hk Sabb som min far også gjorde sitt beste for å bruke opp. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.