Bisse Startet 12.November.2015 Link til dette innlegget Startet 12.November.2015 Har i dag ryddet i papirene ombord, og samlet alt i like permer. Ble bra. Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
MajorAndy Svart 12.November.2015 Link til dette innlegget Svart 12.November.2015 Imponerende Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 12.November.2015 Link til dette innlegget Svart 12.November.2015 Imponerende orden, men: Det blir mye permer og mye å holde orden på og ikke minst å oppdatere. Jeg har valgt å ha det på en PC. Den tar mindre plass enn en ekelt av permene dine og på den har jeg også kartplotter og ekkolodd pluss diverse nyttig (og unyttig) programvare. Jeg scanner hjemme alt jeg har av relevant materiell, eller aller helst laster det direkte ned fra nettet, og legger det inn i en datafilen O&MM med underkataloger tilsvarende permene dine. Jeg ordner alt stoffet på hjemme-PCen og oppdaterer båt-PCen etter behov. Jeg legger også inn historikk mhp. oppgraderinger, reparasjoner, dieselforbruk og periodisk vedlikehold. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 12.November.2015 Link til dette innlegget Svart 12.November.2015 Jeg lener meg mest mot Herr Pils. Det jeg trenger av instruksjoner er lagret digitalt om bord. Men alt som har med ID, forsikring, medlemskap, samsvarserklæring (har bare en), er kopiert i tre eksemplarer og finnes i perm. Sammen med en hel masse annen dritt som egentlig ikke burde været der. Så, uansett, det hender at jeg bruker lenger tid på å finne spesifikasjoner enn jeg bruker på å reparere. Spesielt er Garmin et mareritt. Sitér dette innlegget Link to post
Bisse Svart 12.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2015 Imponerende orden, men: Det blir mye permer og mye å holde orden på og ikke minst å oppdatere. Jeg har valgt å ha det på en PC. Den tar mindre plass enn en ekelt av permene dine og på den har jeg også kartplotter og ekkolodd pluss diverse nyttig (og unyttig) programvare. Jeg scanner hjemme alt jeg har av relevant materiell, eller aller helst laster det direkte ned fra nettet, og legger det inn i en datafilen O&MM med underkataloger tilsvarende permene dine. Jeg ordner alt stoffet på hjemme-PCen og oppdaterer båt-PCen etter behov. Jeg legger også inn historikk mhp. oppgraderinger, reparasjoner, dieselforbruk og periodisk vedlikehold. Enig. Skal få meg en PC ombord. Har du stasjonær eller bærbar? Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Hulda Svart 12.November.2015 Link til dette innlegget Svart 12.November.2015 Enklest med bærbar. Går på 12V via omformer. Jeg har to stk om bord. Gamle kvalitetsmaskiner. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.November.2015 Link til dette innlegget Svart 12.November.2015 (redigert) Jeg har alltid en PC, enten en 10" eller en 17" med ombord. De har ikke alle dokumenter og manualer komplett oppdatert som jeg har på den stasjonære PC'n hjemme. Men trenger jeg noe jeg ikke har med, logger jeg meg bare inn på hjemme PC'n vha. Team Viewer og finner det jeg trenger. Komplett flere hundre siders manual for motoren (papir), ligger imidlertid fast i båten. Redigert 12.November.2015 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bisse Svart 12.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2015 Det som et litt kjedelig med bærbar (om man skal ha plotter og andre funksjoner) er at den blir litt vanskelig å plassere. Hadde en laptop i den forrige båten, men fant liksom ikje en plass å ha den slik at det skulle se pent ut. Har sett installasjoner med stasjonær pc, hvor skjermen var plassert på en elegant måte. Går jo også ann å felle den inn. Med stasjonær må man jo da ha en inverter. Noen som har gjort dette? Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
NilsPils Svart 12.November.2015 Link til dette innlegget Svart 12.November.2015 (redigert) Enig. Skal få meg en PC ombord. Har du stasjonær eller bærbar? Jeg har en stasjonær ASUS EEBox gjemt under førerstet. I tillegg har jeg en separat dataskjerm montert over styrepos. og en ekkoloddmodul ("svart boks"), også under førersetet.. Jeg har også en bærbar Dell og et Samsung nettbrett, men det brukes stort sett til andre ting. Redigert 12.November.2015 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Gabi Svart 12.November.2015 Link til dette innlegget Svart 12.November.2015 (redigert) Flott papiroversikt det der! En dropbox-kontoeller lignende er veldig kjekk å ha. Da er alt tilgjengelig uansett fra mobil/pad/tafseplate/bærbar/pc etc så lenge man har tilgang til nett. Har bladd mye i Volvo repmanualer via mobilen... Skanner man viktige papirer i tillegg og laster opp til dropbox har man disse også lett tilgjengelig og også som backup. Redigert 12.November.2015 av Gabi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.November.2015 Link til dette innlegget Svart 12.November.2015 Jeg arrangerer meg slik at jeg ikke er avhengig av internet. Har en løs HD på 1 Tb der hele hjemme-PC'en er lastet ned. Denne disken er også en del av backup-systemet mitt. Jeg har også en 12 V Eee liggende. Defekt skjerm, ser etter en rimelig 12 V skjerm som jeg kan koble opp, altså samme som NilsPils. Har ikke funnet noe enda. Må opp i noen tusen for en slik skjerm. Vet ikke om jeg muligens kjører en padde i stedet. Får se, lenge til mai. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.November.2015 Link til dette innlegget Svart 12.November.2015 Fulgte mye slik med siste båt. Manualer og liknande. Kvitteringer på alt. Ble en heil sekk med boss av det. Men det meste av utstyr var utdatert så det er også bytta. Manualer finnes på nett. Kva olje og zink kosta i 1993 er ikkje verdt å dra på. Stasjonsbevis og kopi av skjøte har eg. Og mayday ! :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
JRK Svart 12.November.2015 Link til dette innlegget Svart 12.November.2015 Her blir absolutt alle dokumenter arkivert i permer hjemme. Noen brukermanualer til navigasjon og motor er ombord. Ellers har jeg fast installert PC med serviceskjema på alt utstyr ombord huskeliste og elskjema. Om noe skulle feile og det ikke kan vente til neste tur har jeg jo Internett og båtplassen til å hjelpe meg Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 12.November.2015 Link til dette innlegget Svart 12.November.2015 Her blir absolutt alle dokumenter arkivert i permer hjemme............................... Hvorfor ikke scanne dokumentene og glemme permer? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Fiks Svart 12.November.2015 Link til dette innlegget Svart 12.November.2015 Rydding av manualer og dokumenter var den første jeg gjorde etter at jeg fikk båten hjem før jeg startet med oppgradering av el. anlegget. Jeg laget permer til papirbasert dokumentasjon som ligger i båten.: og elektroniske kopier på PC hjemme. Har ikke PC ombord så jeg har funnet det mest hensiktsmessig å holde orden på dokumentasjonen på denne måten. Noe av dokumentasjonen er skannet og noe er lastet ned fra nettet. Sitér dette innlegget Link to post
Cral Svart 12.November.2015 Link til dette innlegget Svart 12.November.2015 Man kan jo kjøpe en vekselretter (fra f.eks ClasOhlson: http://www.clasohlson.com/no/Spenningsomformer-vekselretter-500-W/36-4439)da har man 500W som holder til både liten pc og en skjerm. (Og masse annet man kunne få lyst på ombord) Er et par fiskebåter på nordvest landet som bruker disse for akkuart denne bruken. Dette sammen med dropbox, så har man 3 kopier, en på hjemmepc, en i skyen og en på pcen i båten. Og den i båten kobler man jo bare opp når det er nødvendig for å synkronisere data med de to andre stedene. Det kan jo gjernes gjøres i en gjestehavn (eller hjemmehavn) med trådløst nettverk) Ellers så får man jo en 19" til 2500 på seatronics. RIktignok en tv, men den har hdmi inn. Skal man bruke skjermen til navigasjonsverktøy, så kjøp en skjerm som er lyssterk nok, en vanlig pc monitor kan fort bli litt for lyssvak. Sitér dette innlegget ~Cral Link to post
Bisse Svart 12.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2015 Noen som har bilde av pc-installasjon? Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Hulda Svart 12.November.2015 Link til dette innlegget Svart 12.November.2015 (redigert) Det kan vi vel skaffe: Plotteren er en treig Garmin 4012 som stort sett kjører radar og ekkolodd, der er den helt suveren. Tragisk sen på kart. Lap Top'en er en Toshiba fra 2005. Den gjør kartjobben '100 ganger' bedre enn Garmin. Satt opp med stasjonær mus. Slike maskiner får man mer eller mindre gratis. Den har tre USB 2 og COM-port. Det har således ingen hensikt å kjøpe seg en TV-skjerm med HDMI. Denne maskinen har også CD-spiller og port for brikke. 15 volt inn og blir fòret av batteribanken via omformer fra Clas Ohlson. Planen er at den skal erstattes med Eee som nevnt tidligere, når jeg får en skjerm. For innvendig montering er lysstyrken på skjermen ikke noe problem hos oss. Den gir plenty lys, og kan dimmes når det blir mørkt. Så har jeg en maken maskin som er for internett og holder arkivet. Harddisken er vel ikke all verden. Derfor har jeg løs HD som kobler inn på USB. Jeg har aldri vært plaget med verken snørr, sjøvann, Gammel Dansk eller andre fluider verken i datasystemet, USB eller andre komponenter. Det eneste jeg bruker internett til når vi er ute, er å plukke ned værmeldinger, nyheter og e-mail. Den siste tapper jeg ned fra min konto hos Telenor. Det er mulig at kart-PC'en blir erstattet av android nettbrett. Men da blir det en av de større. Toshiba'en er 15", og liker den størrelsen. Men som skrevet tidligere, det som myndigheter kan finne på å spørre etter er i permer, tre kopier av hver. Stort sett resten er på HD, katalogisert. Redigert 12.November.2015 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 12.November.2015 Link til dette innlegget Svart 12.November.2015 (redigert) Viknes leverer en utmerket dokumentasjon, men det blir for mye å bla i ombord. Har tatt meg bryet og scannet alt viktig materiale, samt printet det ut på noen få ark i en perm i båten. Funker utmerket. Og er lett å finne frem i. Det øvrige samt orginalene opptar en hyllemeter hjemme. Redigert 12.November.2015 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Whiskey Svart 12.November.2015 Link til dette innlegget Svart 12.November.2015 Jeg arrangerer meg slik at jeg ikke er avhengig av internet. Har en løs HD på 1 Tb der hele hjemme-PC'en er lastet ned. Denne disken er også en del av backup-systemet mitt. Jeg har også en 12 V Eee liggende. Defekt skjerm, ser etter en rimelig 12 V skjerm som jeg kan koble opp, altså samme som NilsPils. Har ikke funnet noe enda. Må opp i noen tusen for en slik skjerm. Vet ikke om jeg muligens kjører en padde i stedet. Får se, lenge til mai. Sjekk eBay, byttet akkurat skjerm på min eee pc, kostet 500, lett å bytte. Ellers er alt jeg måtte trenge på Dropbox. Manualer ligger stort sett online til nedlasting, noe er scannet. Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Whiskey Svart 12.November.2015 Link til dette innlegget Svart 12.November.2015 Scand baltic manual permen er forresten mindre verdt enn dasspapir. "ha alltid på lanterner når det er mørkt"..." fyll diesel før det er tomt" omtrent slik Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Marwin Svart 13.November.2015 Link til dette innlegget Svart 13.November.2015 (redigert) Litt sidesprang kanskje: Gikk med tanker om større båt i lengre tid, men falt for Viknes av mange årsaker: Det er rimelig lett å komme til overalt. Du kan skifte alle tanker og motor uten å skjære istykker båten. Likeledes ingen umulig oppgave å bytte dass-slanger eller dass. Rimelig greie føringsveier for nye ledninger osv. Osv. Samt at den holder seg godt i pris OG at fabrikken fortsatt eksisterer i Norge!! Samt, som sagt, god dokumenasjon og at fabrikken gjerne gir råd! Redigert 13.November.2015 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Framtia Svart 13.November.2015 Link til dette innlegget Svart 13.November.2015 har flotte permer jeg også - hjemme. Ombord har jeg alt lagret elektronisk. For å spare vekt har jeg zip'et alle filene på disken.... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Hulda Svart 13.November.2015 Link til dette innlegget Svart 13.November.2015 (redigert) OpenCPN Trimble, med overgang COM til USB og en programsnutt som styrer 'spretten' mus/cursor. Går så bra atte. En vanlig type mus-GPS burde gjøre susen, i stedet for rådyr Trimble. Og da med direkte USB. Det skal ikke rare PC'en til for å kjøre shortsen av de Garmin'ene jeg har. Og så kan vi anbefale 'pedagogisk seminar' på UiO. Ref. til en annen (elektro)-tråd :-) Dette over er beregnet på fjordgrynt. Over hjemme-PC'en har jeg seks stappfulle permer med Hulda. Det har roet seg noe ned de siste årene i og med at byggeperioden nærmer seg slutten. Redigert 13.November.2015 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 13.November.2015 Link til dette innlegget Svart 13.November.2015 (redigert) . For å spare vekt har jeg zip'et alle filene på disken.... noe som er viktig o ha om bord, ivartfall om man seiler utenfor Skandinavien Forsikringspapir ev registrering (att båten er din!) sertifikat på nautisk kompense sertifikat/konsesjon på vhf / AIS sertifikat/konsesjon på SSB ev crew-list + sikkert noe annet jeg glemt i papirformat..... Redigert 13.November.2015 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.