Herman Startet 12.November.2015 Link til dette innlegget Startet 12.November.2015 Skummel gassulykke på norsk langturbåt. Standard trykk på en aga propanflaske er 7-9 bar, hva trykket i en butanflaske er, vet jeg ikke. Men det er vel ikke overraskende om det ligger i det samme område. Hvor har han lagt igjen vettet sitt når han tror han kan koble opp en gassflaske til komfyren direkte uten bruk av flaskeregulator? Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Hulda Svart 12.November.2015 Link til dette innlegget Svart 12.November.2015 Gassen blir jo bare komprimert til den er flytende. Man bør vel ikke skylde på marokanere. Men heller på seg selv som ikke har lest bruksanvisning og satt seg inn i funksjonen til eget utstyr. Hadde jeg gjort en slik blemme som det, ville jeg ikke publisert den. Så feig er jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 12.November.2015 Link til dette innlegget Svart 12.November.2015 (redigert) jeg gjetter at det ble brukt regulator, men som hadde helt feil trykk ut. Redigert 12.November.2015 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
mons Svart 12.November.2015 Link til dette innlegget Svart 12.November.2015 (redigert) Gassen som selges i varmere himmelstrøk inneholder gjerne oppimot 70 % butan slik at den ikke skal være så eksplosiv og måtte lagres under så høyt trykk som propan. Kondenseringstrykket Trykket da gassen blir til flytende veske) blir da ca 3 bar, og det er ikke mulig å oppnå høyere trykk så lenge det er litt gass i flaska - da går den over til veskeform og tar mye mindre plass. 3 bar er fortsatt ti ganger mer enn de 30 millibarene utstyret normalt skal ha.. Jeg bruker propanbrennere til tining av stålkonstruksjoner (bygningskraner) på vinteren, og da har jeg direkte utløp fra flaska - helt uten trykkregulering - solgt av gassleverandør. Spørs bare hvor mye varme du vil ha. Trykk på Butan; http://energilink.tu.no/leksikon/butan.aspx Trykk på propan Hva er trykket i en propanflaske? Gasstrykk endrer seg med omgivelsestemperaturen. Hvis temperaturen stiger, vil trykket i flasken også stige. Eksempelvis vil en omgivelsestemperatur på 20°C utgjøre et trykk på ca 8 Bar i flasken, mens -10°C vil resultere i et trykk på ca 3 Bar. Her er en graf som viser hvordan Propanens trykk påvirkes av temperaturen. Redigert 12.November.2015 av mons (see edit history) Sitér dette innlegget Mons Link to post
Herman Svart 13.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2015 (redigert) jeg gjetter at det ble brukt regulator, men som hadde helt feil trykk ut. "Vi er vant med gassbeholdere som har en trykkreguleringsmekanisme. Det hadde ikke beholderen Ugland kjøpte i Marokko". Redigert 13.November.2015 av Herman (see edit history) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Framtia Svart 13.November.2015 Link til dette innlegget Svart 13.November.2015 (redigert) det ser da vitterlig ut som en trykkregulator det som er avbildet i artikkelen?. https://www.seilas.no/ep_bilder/766/97412-aebe529c143b2749c3fa209ccb4c3842.jpeg Redigert 13.November.2015 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Roger jo Svart 13.November.2015 Link til dette innlegget Svart 13.November.2015 (redigert) ja det er en industriflaske og det kan se ut som det er en regulator som en kan regulere trykket på, så da må en ha litt peil. Trykket på propan ved 40 grader er ca. 13 bar butan noe mindre. I en pressemedling fra Tryg fortelles det at det hver uke brant i snitt opp fem fritidsbåter i Norge i fjor. I 2012 ble det registrert 265 branner om bord på fritidsbåter i Norge, viser tall fra FNO. Dette utgjorde verdier for over 40 millioner kroner. Kanskje på tide å finne ut hvorfor brannene oppstår. Redigert 13.November.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Big Horn Svart 13.November.2015 Link til dette innlegget Svart 13.November.2015 Sørover der folk mer eller mindre konsikvent bruker gass til matlagning, varmtvann og annen varme er det stort sett kun industriflasker som er gjengs. Så og si alt utstyr til husoldning er beregnet på 30 millibar, og regulatorer får man over disk. For det første er det vel ikke trykkregulator på flaskene i Norge heller, de sitter festet på slangen, men har en litt annen utforming en den på bildet. For det andre er det et mysterium hvordan han fikk koblet slangen på gassflasken uten regulator. På flasken er det lings 3/4" gjenger...... Tror nok jeg også hadde følt meg for dum til å legge ut en slik "advarsel" i media.... Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 13.November.2015 Link til dette innlegget Svart 13.November.2015 Sørover der folk mer eller mindre konsikvent bruker gass til matlagning, varmtvann og annen varme er det stort sett kun industriflasker som er gjengs. Så og si alt utstyr til husoldning er beregnet på 30 millibar, og regulatorer får man over disk. For det første er det vel ikke trykkregulator på flaskene i Norge heller, de sitter festet på slangen, men har en litt annen utforming en den på bildet. For det andre er det et mysterium hvordan han fikk koblet slangen på gassflasken uten regulator.dia.... Lavtrykks regulator 30mBar er det trykker vi har i Norge ,Sverige og Danmark på gassutstyr i Tyskland og England er det stort sett 50mBar Høytrykks regulator som rår. Så ved kjøp av Gassutstyr utenom Skandinavia sjekk trykket det er beregnet til. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
tobixen Svart 18.November.2015 Link til dette innlegget Svart 18.November.2015 Kanskje på tide å finne ut hvorfor brannene oppstår. Absolutt, men jeg tror ikke det er én enkeltårsak som skiller seg ut, jeg tror feil på gassanlegget står for en svært marginal andel av brannene, og "gassanlegg beregnet på lavt trykk koblet rett på gassflaske med høyt trykk" tror jeg utgjør en svært så insignifikant andel av brannene (i allefall innenriks). Jeg har allikevel lagt inn informasjon om dette på båtwikien, under gass og brann. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.