Rolf med Uttern Startet 12.November.2015 Del på Facebook Startet 12.November.2015 Septikken fryser sund båten, Er det noen som vet hvordan en kommer seg til septikktanken? Slanger er trekt ut av tanken, så det er helt KRISE... Jeg har tatt kontrakt med importør, forhandler, men ingen kan hjelpe meg. Forstå dem som kan?! Er det noen der ute som kanskje har spreng-tegning av båten? All hjelp er "kostbar" nå Båten er en 2009 mod. Finner ikke tanken under stolene heller. Ser nesten ut som om at jeg må ta hull i båten en plass. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 12.November.2015 Del på Facebook Svart 12.November.2015 Ganske utrolig om ingen vet hvor den ligger. Ville kontaktet verftet direkte jeg da. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 12.November.2015 Del på Facebook Svart 12.November.2015 Har ikke kjenskap til din båt. Står båten på land? Hvis så, se hvor utløpet er under båten. Ved det får du en indikasjon på plasseringen. Tipper den er bak i båten. Mulig under luker i stuerom. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
ElGapitan Svart 12.November.2015 Del på Facebook Svart 12.November.2015 Ser ut som det er toalett fremme i båten, er det en bunngjennomføring som må åpnes? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.November.2015 Del på Facebook Svart 12.November.2015 Går det virkelig an å ha en båt og ikke vite hvor en så stor komponent som en septiktank befinner seg? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Stjernen ! Svart 12.November.2015 Del på Facebook Svart 12.November.2015 Er det slik det ser ut hos deg ? Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 12.November.2015 Del på Facebook Svart 12.November.2015 Min første tanke, hvis det haster: slå ned en 'god slump' frostveske i dassen.... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Rolf med Uttern Svart 12.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.November.2015 Takk for svar så langt Men jeg vet hvor komponenten (tanken) ligger, men jeg får ikke tilgang uten å måtte gå løs på skroget eller ta vekk dørken. Slangen er som sagt av ved tanken, og jeg vet også at det finnes skrulokk oppe på tanken. Det var det da, og finne måten og komme til tanken uten og ødelegge for mye jeg plages med. Jeg har vært i kontakt med produsenten. som mot all fornuft har flyttet produksjonen fra Sverige til Polen!!! Og der er det jo enkelt og få noe svar fra... Det bilde over er rett WC, men det skal jeg bytte ut til elektrisk toalett som pumper rett ut i sjø. Anbefaler - etter at det jeg nå opplever ingen til og kjøpe uttern, selv om det er fantastiske båter. Lite hjelp og få når en har tekniske spørsmål. "Sørlandet2"; finns det virkelig et utløp bak på denne båttypen som står i forbindelse med septiktanken, som tømmes mens den er i fart eller noe? Båten står på land. Har prøvd og få tak i sprengtegninger eller manualer uten og lykkes. Jeg kan få manualer, men det er kun generelt at man skal bruke vest og kjøre forsiktig osv osv... Ha en fin kveld alle :smiley: Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 13.November.2015 Del på Facebook Svart 13.November.2015 Ta noen bilder av hvordan dørk osv ser ut rundt der, så får du sikkert noen tips her om hvordan du bør gjøre det. Sitér dette innlegget Link to post
leopard Svart 13.November.2015 Del på Facebook Svart 13.November.2015 Det er en tømme pumpe på den, mener den sitter ved siden av lensepumpa. Altså under dørken der du går ut av cabin. Er noen år siden jeg hadde en slik enn men tror det var der den satt. Anbefaler deg å ringe Båtholm i Halden de vet. Sitér dette innlegget Link to post
Rolf med Uttern Svart 13.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.November.2015 Flott! Jeg ringer Båtholm i dag. Skal undersøke litt nermere den pumpen i brønnen ved lensepumpen. Litt trangt i det hullet Skal på hytta i helgen, så da får jeg undersøkt detajene rundt dette. Skal også ta noen bilder og evt. legge ut her om problemløsningen er mere logisk en det jeg har IQ til.. Ha en skikkelig fin Helg! Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 13.November.2015 Del på Facebook Svart 13.November.2015 Ja, som nevnt er det mulig å tømme "over bord". Yttaskjærs. Fint å sette seg litt inn i båtens system. Du har to skråg-gjennomføringer under båten. Vann inn til toalett, og utløp for kloakk. Begge med stengekraner. Viktig å hvite hvor de er, hvis en slange skulle sprenge lekk. Men hva er egentlig ditt problem? Fint med med bilder og mer informasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Rolf med Uttern Svart 13.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.November.2015 Kjenner til alt med gjennomføringer under båten, men det var ikke problemet. Nå har jeg imidlertid snakket med Båtholm i dag, kjempegod kundeservice Og de kunne fortelle meg at det er kun to veier jeg kan komme til uten og demontere dørken. Wast Water inntaket i båtsiden, og selveste "kloakkrøret" inn til tanken fra cabinen. Så min løsning er og stikk inn en slange fra utsiden inn i WastWater inntaket og suge ut avfallsvannet derfra. Case closed. Takk til alle, og ha en fin helg... Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Rolf Svart 14.November.2015 Del på Facebook Svart 14.November.2015 Mener stengekranen ser du i luken rett foran deg når du sitter på toa. Mener det var slik på D68 Sitér dette innlegget Link to post
Rolf med Uttern Svart 16.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.November.2015 (redigert) https://baatplassen.no/bildearkiv/61/61611/1447681621.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/61/61611/1447681608.jpg Her er bilder jeg fikk fra importøren. Nå vet jeg, og håper disse kan være til hjelp for andre som kanskje lurer på dette. Det en bildet er mal på hvor hullet skal tas for og komme inn til tanken. (Noe dårlig kvalitet på bildene - lastet fra en pdf) Du har rett at stengekranen sitter der du beskriver, men jeg må inn til tanken, enten via slangene, eller sage opp dørken. PS! Jeg tar tilbake det jeg nevnte litt oppe i siden, og omformulerer; Kjøp Uttern, det blir bra - har nå fått hjelp :wink: Redigert 16.November.2015 av Rolf med Uttern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.