Jump to content

LiFePo4 forbruksbank i båt. Erfaringer?


GullaIce

Recommended Posts

Offpist, hvor stor batteribank har du til dette? Vi har 2x100Ah Lifepo4 fra MaksPower. Satte inn en inverter på 1500w3000w peak) og kobla på Vv berederen. Strømmen sugdes ut av batteriene som saft i et barneselskap. Vi tenkte at dette går jo ikke, men hvordan har du satt opp ditt system? Om ikke vi gjør det i denne båten kunne jeg tenkt meg å sette opp berederen med tidvis oppvarming fra Lithium kraftpakken.

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
  • 5 måneder senere...

LiFePo4 er nok et unikum av batteriteknologi inntil videre mht. til hvor snilt og robust det er.

Men hvem vet hva framtiden vil bringe.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

LiFePo4 er nok et unikum av batteriteknologi inntil videre mht. til hvor snilt og robust det er.

Men hvem vet hva framtiden vil bringe.

Vel, unikum for enkelte men tusenvis av båter bruker det allerede.

Vi har gått rundt med Lithium batterier i lommen og på hånden i de siste 10 årene.

 

Jeg tror ikke Tesla hadde startet verdens største batteri fabrikk med Lithium, om det var noe nytt og enda bedre rett rundt hjørnet.

Link to post

LiFePO4 batterier og Klasse D slukkere.

 

Brann kan oppstå i LiFePo4 batterier hvis de blir grovt mishandlet.

FFI Forsvarets forskningsinstitutt har gjort en rekke tester av Litiumbatterier, utsatt dem for varme, trykk og penetrering slik at de til slutt har tatt fyr eller eksplodert.

Som det fremgår av filmen så tåler batteriet mye misbruk før det tar fyr.

 

FFI har lagt ut en film som beskriver testingen og slukking av brann i batteriene.

 

http://www.ffi.no/no/Forskningen/Avdeling-Maritime-systemer/NFB/Sider/Batterisikkerhet.aspx

 

Etter ca. 15 minutter og 25 sekunder i filmen demonstreres effekten av brannslukkingsapparater i forskjellige klasser.

 

Ut fra filmen kommer det tydelig frem at det er kun bruk av mye vann som har effekt på brann i denne type batterier.

...

Det er jo nok av vann rundt en båt, så ideelt sett burde kanskje båter hatt en mulighet for enkelt å dumpe hele batteripakka på sjøen ved brann. Jeg som har katamaran kunne i teorien hatt de plassert mellom skrogene, og hatt en løsning som slapp dem ned i havet (ideelt sett litt utilgjengelig for barn og fulle folk..)

Link to post

Skulle jeg titte inn i krystallkula, ville jeg muligens sett at bly/syre-batterier blir utfasede dinosaurer i løpet av 30 år. Kanskje til og med forbudt, om MDG får regjere.

30 år er lang tid, jeg tror det vil skje før.

Jeg vil nesten sammenligne Bly og Lithium med overgangen fra glødepæren til LED pærer... 

Redigert av offpist (see edit history)
Link to post

Vel, unikum for enkelte men tusenvis av båter bruker det allerede.

Vi har gått rundt med Lithium batterier i lommen og på hånden i de siste 10 årene.

 

Jeg tror ikke Tesla hadde startet verdens største batteri fabrikk med Lithium, om det var noe nytt og enda bedre rett rundt hjørnet.

 

Så lenge batterier må kunne lades ved minusgrader faller vel LiFePo4 ut for bilbruk inntil videre.

Dessuten er de dyrere enn de gode gamle li-ion batteriene som Sony lanserte på forbrukermarkedet for over 25 år siden (naturligvis forbedret x antall ganger siden 1991).

Men ellers er jo LiFePo4 totalt overlegent på de fleste punkter.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg er også en av dem som er veldig nysgjerrig på LiFePo4 batterier i forbruksbanken. Men med kunnskaper som ikke strekker seg så veldig langt er det mange forhold en kommer over når en leser seg opp på temaet som gjør meg litt usikker på hva en slik installasjon følger med seg.

Min forutsetning er en forbruksbank med 2 x 142 Ah fritidsbatteri. 25 A lader fra Waeco. 2xVP TAMD63 med originale dynamoer. Som et første steg i en evt oppgradering har jeg kjøpt en Victron BMV 720 batterimåler, den får jeg brukt på eksisterende oppsett med stort utbytte.

 

Det jeg ønsker er å erstatte de to syrebatteriene med  2x100Ah LiFePo4 batterier med innebygd BMS.

 

Så til spørsmålene:

  • Bør laderen på 25 A byttes til noe større? Dersom jeg ikke har det så travelt med ladingen bør jo denne kunne benyttes videre? 
  • Jeg tror laderen leverer 13,8 v på float (vedlikeholdslading). Mener å ha lest at LiFePo4 ikke bør ha høyere enn 13,6 v float. I denne tråden er det en som sier 13,3. Bør min Waeco Perfectcharge IU2512 likevel byttes? i så fall drar det med seg 4000 kr +++
  • Hva med dynamoene? De er originale, vet ikke type/ampere. Vil de gå varme i sine forsøk på å holde tritt med LiFePo4 batterienes hunger etter ampere?
  • Dynamoene lader neppe 14,4V inn på batteriene, noe jeg har lest batteriene bør ha for å holde på levetiden. Må jeg erstatte dynamoene også, gjerne med ekstern regulator og tempsense på batteriene? I så fall blir ganske mange båtpenger og jeg kan doble investeringskostnaden det er å kjøpe 2 x100 ah LiFePo4 batterier.
  • Båten er en Princess 38 fra 2003. I tråden er det noen som kommenterer rundt dette med spenningsstyrte releer. Jeg vet ikke om jeg har det, men tror det ikke. Er det en "issue" å tenke over slik at det ikke blir noe tull med at forbruksbanken trekker fra startbanken som er bly/syre?

 

Hadde det vært så enkelt som å kjøpe 2 nye LiFePo4 batterier og la resten av installasjonen være hadde jeg ikke vært så veldig mye i tvil. Men med den usikkerheten som er knyttet til de opplistede spørsmålene blir nok sesongen 2017 gjennomført med blybatterier. Noen som vil bidra til opplysning av saken? På forhånd takk!
 

 

Mvh Patton

Redigert av Patton (see edit history)
Link to post

  • Bør laderen på 25 A byttes til noe større? Dersom jeg ikke har det så travelt med ladingen bør jo denne kunne benyttes videre? 25A er ok. 

  • Jeg tror laderen leverer 13,8 v på float (vedlikeholdslading). Mener å ha lest at LiFePo4 ikke bør ha høyere enn 13,6 v float. I denne tråden er det en som sier 13,3. Bør min Waeco Perfectcharge IU2512 likevel byttes? i så fall drar det med seg 4000 kr +++ Om Float ikke kan justeres ned vil jeg sterkt anbefale å bytte lader.

Hva med dynamoene? De er originale, vet ikke type/ampere. Vil de gå varme i sine forsøk på å holde tritt med LiFePo4 batterienes hunger etter ampere? De vil mest sansynligvis gå varm, og jeg anbefaler ekstern regulator med temp sensor på dynamoen.

Dynamoene lader neppe 14,4V inn på batteriene, noe jeg har lest batteriene bør ha for å holde på levetiden. Må jeg erstatte dynamoene også, gjerne med ekstern regulator og tempsense på batteriene? I så fall blir ganske mange båtpenger og jeg kan doble investeringskostnaden det er å kjøpe 2 x100 ah LiFePo4 batterier. Du kan bruke eksisterede dynamo, men de bør modifiseres for ekstern regulator.

Båten er en Princess 38 fra 2003. I tråden er det noen som kommenterer rundt dette med spenningsstyrte releer. Jeg vet ikke om jeg har det, men tror det ikke. Er det en "issue" å tenke over slik at det ikke blir noe tull med at forbruksbanken trekker fra startbanken som er bly/syre? Spenningstyrt rele skulle gå greit.

Link to post
  • 1 år senere...

Så nettopp et bilde av en Tesla som var tatt av Flommen i USA,  og når han som kjøpte "vraket",  (   bildet viste bare litt av taket til bilen)skulle sjekke den ut,  så funket alt, og det var strøm på pakken.  Finner jo ikke artikkelen igjen nå. :)   Men  så snart vår blyplater ikke vil lengre, så er det LiFePo4  som skal in i tupperwearen.

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
  • 2 måneder senere...

Oppgradert til 500Ah hos oss. Fungerer helt rått. Aldri tom for strøm og lader med 100A på dynamo. Nytelse å slippe bekymring med strøm med ungenes 1000 dingser som lades overalt. ??

 

Neste investeringen er solceller, så kan vi pakke vekk landstrømkabel annet enn til nødbruk og vinteropplag. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Guest Avmønstret#
Sjøbliss skrev 6 minutter siden:

 

Neste investeringen er solceller, så kan vi pakke vekk landstrømkabel annet enn til nødbruk og vinteropplag. 

 

Vi begynte med solceller og har i grunnen ikke tenkt så mye på å bytte batterier. Solcellene holder batteriene helt fine om vinteren også. Ligger som regel uten landstrøm i hjemmehavn, men plugger gjerne i hvis vi ligger i gjestehavn.. vet ikke helt hvorfor.. men i år lå vi ikke i gjestehavn i løpet av to uker og det gikk fint det også. Kald pils hele tiden. 

 

Litiumbatterier lager jo ikke strøm ;-) Så det er vel forsåvidt greit å begynne i riktig ende, lage mer strøm. 

Link to post
9 hours ago, Pinkvin said:

 

Litiumbatterier lager jo ikke strøm ;-) Så det er vel forsåvidt greit å begynne i riktig ende, lage mer strøm. 

 

Enig, men vi måtte inn med nye batterier da AGMene døde ila vinteren. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post

 

Henger meg på tråden istedenfor å starte ny. Jeg har lyst til å bytte til LiFePo4 men må innrømme at jo mere jeg leser jo flere spørsmål dukker opp. Håper noen kan hjelpe her.

Jeg har nå 4 x 100Ah AGM til forbruk og 1 x 100ah AGM til start. Har 2 x 80W solceller og Victron Mppt kontroll. Laderen er en Manson 30W (3 stage) med innstillinger for Gel, AGM, Wet og Calcium-calcium batterier. «Float Charge innstillinger er på 13,2 13,5 og 13,8V.

Er egentlig veldig fornøyd med installasjonen som den er og jeg har til gode å måtte koble til landstrøm for å lade. Grunnen til å skifte til LiFePo4 er for å spare vekt. Ved å bytte ut 4 forbruksbatterier så regner jeg med å spare litt over 100kg. Batteriene ligger under akterkabinen på en allerede litt baktung Baltic.

Det jeg lurer mest på (så langt) er.

Må jeg bytte til en annen type lader?

Hvordan lever LiFePo4 sammen med AGM (start)?

Må jeg har 2 separate ladeopplegg? Solcellene lader både start og forbruk via Mttp og innstillingene der er tilpasset AGM (tror jeg).

Jeg kan slå sammen forbruk og start bankene ved «both» strømbryteren på hovedstrøm-panelet dersom startbatteriet skulle dø. Vil jeg kunne gjøre det samme med LifePo4/AGM?

Jeg har ankervinsj på start men både baug og hekktruster på forbruk siden det er mye kapasitet der. Ville jeg måtte ha alt på startbatteriet hvis jeg bytter forbruk til LifePo4?

Kan tenke meg en LifePo4 på 300Ah. Er det nok til å erstatte 400Ah AGM? Holder med 200Ah kanskje?

 

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post

Har brukt mine 5 stk 100ah makspower batteri noken år no. Me har brukt båten heile året da me også har hatt den som heim det siste året.

Alt har fungert fint.

Lader med alt mellom 150-180 A med dynamo, og mellom 100-120A ved landstrøm lading.

Ellers er det solceller og vind som står for lading.

Utrulig flott med lifpo4 batteri. Nett kjøpt ny båt, så no blir da å montera lifpo4 bank igjen.  Når ein først har konvertert så har ein ikkje lyst på noko anna igjen. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...