Jump to content

Edit History

Kaptein Klein

Kaptein Klein


Rettelser, presiseringer

Jeg har en Mitsubishi 115 A dynamo, som er standard på nyere VP-motorer, og en 2P4S 600Ah Winston LFP-Bank. Jeg bruker REC BMS. For å kontrollere dynamoen, har jeg installert en modifisert Sea Lithium VRC 100. Denne enheten kan konfigureres så den styrer ladestrøm og -spenning akkurat slik jeg ønsker det: 14,0 V absorption, 30 min. absorption, og hold (float) på 13,3V ( dette utgjør første "forsvarslinje" for beskyttelse av batteribanken). Ladestrøm er begrenset til 80A for å unngå overoppheting av dynamo.

 

I tillegg har jeg fått VRC 100 modifisert (etter dialog med Nordkyn design) slik at dersom BMS sender et signal om at cellespenning overstiger 3,65V, går dynamo da over i hold (annen forsvarslinje). Utover det har jeg Tyco bistabile reléer som BMS vil sørge for slår inn ved cellespenning over 3,75V (tredje forsvarslinje), og stopper all lading. I tillegg har jeg satt på en bryter i cockpit, som gjør at jeg kan tvinge dynamo til hold når jeg måtte ønske det. Dette er nyttig  hvis jeg går for motor tilbake til havn, og ikke ønsker smekkfulle batterier, men f.eks ønsker å etterlate dem med en SOC på 70-80%.

 

VRC 100 var litt plundrete å konfigurere, og jeg endte opp med å ha en ekstra dedikert og følsom (1 mv/A) shunt, men med den fungerer VRC 100 utmerket. Jeg kunne dermed bruke en fullstendig funksjonerende og god dynamo som jeg slapp å modifisere til ekstern regulering. Ladekapasitet er, sammen med 2*100W solceller, mer enn tilstrekkelig, og ser derfor ikke noe behov for å oppgradere til en større dynamo. Har en inverter/lader (Victron Multiplus 1600/12/70, også koblet til REC) som driver vannkoker, mikrobølgeovn, Nespresso og varmtvannsbereder. Har ikke brukt landstrøm siden systemet ble ferdig driftssatt (inkl. 3,5 ukers seilferie i sommer). Solcellene (horisontalt montert på hyttetaket under storseilbommen) gir typisk 800-1000 Wh per dag i pent vær om sommeren.

 

Har ellers overflod av strøm nå. Som eksempel: Lå to døgn i uthavn. På dag 2 spurte nabobåten pent om det var greit at han kjørte motor for å lade. Jeg foreslo da at han kunne lade fra oss, og jeg fikk en 230 V strømledning som jeg koblet til ett av mine uttak. Han hadde til å begynne med en ladestrøm på ca 70A, og etter ca. 1,5 time var han (og jeg) godt fornøyde. Da vi dro dagen etter var min SOC fortsatt over 50%. Selv hadde jeg da brukt strøm til ordinært forbruk pluss VV, vannkoking og Nespresso. Ser nå utifra mitt forbruk mv. at en kapasitet på 400 Ah ville vært tilstrekkelig.

 

Har forøvrig egne AGM-batteri/banker til start og thruster, adskilt via mosfet batteriisolator.

 

Jeg bestilte batterier fra EV-power, da tilbudet fra norsk tilbyder lå ca.77% over prisen til EV-power (frakt/fortollingskostnader ikke medregnet). 

Kaptein Klein

Kaptein Klein


Rettelser, presiseringer

Jeg har en Mitsubishi 115 A dynamo, som er standard på nyere VP-motorer, og en 2P4S 600Ah Winston LFP-Bank. Jeg bruker REC BMS. For å kontrollere dynamoen, har jeg installert en modifisert Sea Lithium VRC 100. Denne enheten kan konfigureres så den styrer ladestrøm og -spenning akkurat slik jeg ønsker det: 14,0 V absorption, 30 min. absorption, og hold (float) på 13,3V ( dette utgjør første "forsvarslinje" for beskyttelse av batteribanken). Ladestrøm er begrenset til 80A for å unngå overoppheting av dynamo.

 

I tillegg har jeg fått VRC 100 modifisert (etter dialog med Nordkyn design) slik at dersom BMS sender et signal om at cellespenning overstiger 3,65V, går dynamo da over i hold (annen forsvarslinje). Utover det har jeg Tyco bistabile reléer som BMS vil sørge for slår inn ved cellespenning over 3,75V (tredje forsvarslinje), og stopper all lading. I tillegg har jeg satt på en bryter i cockpit, som gjør at jeg kan tvinge dynamo til hold når jeg måtte ønske det. Dette er nyttig  hvis jeg går for motor tilbake til havn, og ikke ønsker smekkfulle batterier, men f.eks ønsker å etterlate dem med en SOC på 70-80%.

 

VRC 100 var litt plundrete å konfigurere, og jeg endte opp med å ha en ekstra dedikert og følsom (1 mv/A) shunt, men med den fungerer VRC 100 utmerket. Jeg kunne dermed bruke en fullstendig funksjonerende og god dynamo som jeg slapp å modifisere til ekstern regulering. Ladekapasitet er, sammen med 2*100W solceller, mer enn tilstrekkelig, og ser derfor ikke noe behov for å oppgradere til en større dynamo. Har en inverter/lader (Victron Multiplus 1600/12/70, også koblet til REC) som driver vannkoker, mikrobølgeovn, Nespresso og varmtvannsbereder. Har ikke brukt landstrøm siden systemet ble ferdig driftssatt (inkl. 3,5 ukers seilferie i sommer). Solcellene (horisontalt montert på hyttetaket under storseilbommen) gir typisk 800-1000 Wh per dag i pent vær om sommeren.

 

Har ellers overflod av strøm nå. Som eksempel: Lå to døgn i uthavn. På dag 2 spurte nabobåten pent om det var greit at han kjørte motor for å lade. Jeg foreslo da at han kunne lade fra oss, og jeg fikk en 230 V strømledning som jeg koblet til ett av mine uttak. Han hadde til å begynne med en ladestrøm på ca 70A, og etter ca. 1,5 time var han (og jeg) godt fornøyde. Da vi dro dagen etter var min SOC fortsatt over 50%. Selv hadde jeg da brukt strøm til ordinært forbruk pluss VV, vannkoking og Nespresso. Ser nå utifra mitt forbruk mv. at en kapasitet på 400 Ah ville vært tilstrekkelig.

 

Har forøvrig egne AGM-batteri/banker til start og thruster, adskilt via mosfet batteriisolator.

 

Jeg bestilte batterier fra EV-power, da tilbudet fra norsk tilbyder lå ca.95% over prisen til EV-power (frakt/fortollingskostnader ikke medregnet). Kunne vanskelig forsvare denne prisdifferansen for å oppnå norske forbrukerrettigheter på et nokså "enkelt" produkt.

Kaptein Klein

Kaptein Klein

Jeg har en Mitsubishi 115 A dynamo, som er standard på nyere VP-motorer, og en 2P4S 600Ah Winston LFP-Bank. Jeg bruker REC BMS. For å kontrollere dynamoen, har jeg installert en modifisert Sea Lithium VRC 100. Denne enheten kan konfigureres så den styrer ladestrøm og -spenning akkurat slik jeg ønsker det: 14,0 V absorption, 30 min. absorption, og hold (float) på 13,3V ( dette utgjør første "forsvarslinje" for batteribanken). Ladestrøm er begrenset til 80A for å unngå overoppheting av dynamo.

 

I tillegg har jeg fått VRC 100  modifisert slik at dersom BMS sender et signal om at hvis cellespenning overstiger 3,65V går den da over i hold (annen forsvarslinje). Utover det har jeg Tyco bistabile reléer som BMS vil sørge for slår inn ved cellespenning over 3,75V (tredje forsvarslinje). I tillegg har jeg satt på en bryter i cockpit, som gjør at jeg kan tvinge dynamo til hold når jeg måtte ønske det. Dette er nyttig  hvis jeg går for motor tilbake til havn, og ikke ønsker smekkfulle batterier, men f.eks ønsker å etterlate dem med en SOC på 70-80%.

 

VRC 100 var litt plundrete å konfigurere, og jeg endte opp med å ha en ekstra dedikert og sensitiv shunt, men med den fungerer den utmerket. Jeg kunne dermed bruke en fullstendig funksjonerende og god dynamo som jeg slapp å modifisere til ekstern regulering. Ladekapasitet er, sammen med 2*100W solceller, mer enn tilstrekkelig. Har en inverter/lader (Victron Multiplus 1600/12/70, også koblet til REC) som driver vannkoker, mikrobølgeovn, Nespresso og varmtvannsbereder. Har ikke brukt landstrøm siden systemet ble ferdig driftssatt (inkl. 3,5 ukers seilferie i sommer). Solcellene (horisontalt montert på hyttetaket under storseilbommen) gir typisk 800-1000 Wh per dag i pent vær om sommeren.

 

Har ellers overflod av strøm nå. Som eksempel: Lå to døgn i uthavn. På dag 2 spurte nabobåten pent om det var greit at han kjørte motor for å lade. Jeg foreslo da at han kunne lade fra oss, og jeg fikk en 230 V strømledning som jeg koblet til ett av mine uttak. Han hadde til å begynne med en ladestrøm på ca 70A, og etter ca. 1,5 time var han (og jeg) godt fornøyde. Da vi dro dagen etter var min SOC fortsatt over 50%. Selv hadde jeg da brukt strøm til ordinært forbruk pluss VV, vannkoking og Nespresso. Ser nå utifra mitt forbruk mv. at en kapasitet på 400 Ah ville vært tilstrekkelig.

 

Har forøvrig egne AGM-batteri/banker til start og thruster, adskilt via mosfet batteriisolator. 

 

Jeg bestilte batterier fra EV-power, da tilbudet fra norsk tilbyder lå ca.95% over prisen til EV-power (frakt/fortollingskostnader ikke medregnet). Kunne vanskelig forsvare denne prisdifferansen for å oppnå norske forbrukerrettigheter på et nokså "enkelt" produkt.



×
×
  • Create New...