Jump to content

Edit History

Kjellg

Kjellg

offpist skrev for 1 time siden:

På den andre siden.. jo mindre dynamoen er, jo større er sjansene for at det går helt fint (ikke smelter pga overoppheting).

165A, da må man gjerne over på flatbelte og ekstern regulator med temp sensor på dynamoen osv.. Ikke alle som ønsker det.

Selv har vi 2 stk 200A på vår Yanmar 4JH4 så utnytter "bare" 230A samlet kontinuerlig.

Sånn sett kunne vi trolig kunne klart oss med 2 stk 115A med samme fysiske størrelse. 

Skal man begynne med LFP batterier så synes jeg nesten det er et «must» å overvåke temperatur på dynamo. Enten i form av en sensor eller om man er litt dreven, med termokamera. LFP kan gi problemer og et av dem er temperatur på dynamo. LFP kan gi store utfordringer så overvåking synes jeg er særdeles viktig. 

Når det gjelder flatreim så bruker jeg som tommelregel at om dynamo er mere en 1200W så bør man enten bruke 2 V-reimer eller aller helst flatreim. 

Kjellg

Kjellg

offpist skrev for 1 time siden:

På den andre siden.. jo mindre dynamoen er, jo større er sjansene for at det går helt fint (ikke smelter pga overoppheting).

165A, da må man gjerne over på flatbelte og ekstern regulator med temp sensor på dynamoen osv.. Ikke alle som ønsker det.

Selv har vi 2 stk 200A på vår Yanmar 4JH4 så utnytter "bare" 230A samlet kontinuerlig.

Sånn sett kunne vi trolig kunne klart oss med 2 stk 115A med samme fysiske størrelse. 

Skal man begynne med LFP batterier så synes jeg nesten det er et «must» å overvåke temperatur på dynamo. Enten i form av en sensor eller om man er litt dreven, med termokamera. LFP kan gi problemer og et av dem er temperatur på dynamo. LFP kan gi stor utfordringer så overvåking synes jeg er særdeles viktig. 

Når det gjelder flatreim så bruker jeg som tommelregel at om dynamo er mere en 1200W så bør man enten bruke 2 V-reimer eller aller helst flatreim. 

• Create New...