offpist Svart 14.August.2016 Link til dette innlegget Svart 14.August.2016 (redigert) - Redigert 14.August.2016 av offpist (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 15.August.2016 Link til dette innlegget Svart 15.August.2016 Offpist, hvor stor batteribank har du til dette? Vi har 2x100Ah Lifepo4 fra MaksPower. Satte inn en inverter på 1500w3000w peak) og kobla på Vv berederen. Strømmen sugdes ut av batteriene som saft i et barneselskap. Vi tenkte at dette går jo ikke, men hvordan har du satt opp ditt system? Om ikke vi gjør det i denne båten kunne jeg tenkt meg å sette opp berederen med tidvis oppvarming fra Lithium kraftpakken. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Framtia Svart 15.August.2016 Link til dette innlegget Svart 15.August.2016 og hvordan får du stekepanna til å forbli på plata under seilas...? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
offpist Svart 15.August.2016 Link til dette innlegget Svart 15.August.2016 Vi har 1000AH Lifepo4. Under seilas blir det gjerne brukt gass. Men fruen er ganske rutinert og lager gjerne lunsjen klar på morgenen (på strøm) slik at det er bare å varme opp. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 14.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2017 Man begynner å se utfordringene. https://www.nrk.no/ostfold/derfor-er-elbil-brann-ekspertenes-hodebry-1.13376358 Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 14.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2017 Nissan Leaf bruker LiMn2O4 med LiNiO2 og kan derfor ikke sammenlignes med LIFEPO4 som denne tråden handler om. Her er en video hvor de tester LIFEPO4. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 14.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2017 LiFePo4 er nok et unikum av batteriteknologi inntil videre mht. til hvor snilt og robust det er. Men hvem vet hva framtiden vil bringe. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
offpist Svart 15.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2017 LiFePo4 er nok et unikum av batteriteknologi inntil videre mht. til hvor snilt og robust det er. Men hvem vet hva framtiden vil bringe. Vel, unikum for enkelte men tusenvis av båter bruker det allerede. Vi har gått rundt med Lithium batterier i lommen og på hånden i de siste 10 årene. Jeg tror ikke Tesla hadde startet verdens største batteri fabrikk med Lithium, om det var noe nytt og enda bedre rett rundt hjørnet. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2017 Skulle jeg titte inn i krystallkula, ville jeg muligens sett at bly/syre-batterier blir utfasede dinosaurer i løpet av 30 år. Kanskje til og med forbudt, om MDG får regjere. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 15.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2017 LiFePO4 batterier og Klasse D slukkere. Brann kan oppstå i LiFePo4 batterier hvis de blir grovt mishandlet. FFI Forsvarets forskningsinstitutt har gjort en rekke tester av Litiumbatterier, utsatt dem for varme, trykk og penetrering slik at de til slutt har tatt fyr eller eksplodert. Som det fremgår av filmen så tåler batteriet mye misbruk før det tar fyr. FFI har lagt ut en film som beskriver testingen og slukking av brann i batteriene. http://www.ffi.no/no/Forskningen/Avdeling-Maritime-systemer/NFB/Sider/Batterisikkerhet.aspx Etter ca. 15 minutter og 25 sekunder i filmen demonstreres effekten av brannslukkingsapparater i forskjellige klasser. Ut fra filmen kommer det tydelig frem at det er kun bruk av mye vann som har effekt på brann i denne type batterier. ... Det er jo nok av vann rundt en båt, så ideelt sett burde kanskje båter hatt en mulighet for enkelt å dumpe hele batteripakka på sjøen ved brann. Jeg som har katamaran kunne i teorien hatt de plassert mellom skrogene, og hatt en løsning som slapp dem ned i havet (ideelt sett litt utilgjengelig for barn og fulle folk..) Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 15.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2017 (redigert) Skulle jeg titte inn i krystallkula, ville jeg muligens sett at bly/syre-batterier blir utfasede dinosaurer i løpet av 30 år. Kanskje til og med forbudt, om MDG får regjere. 30 år er lang tid, jeg tror det vil skje før. Jeg vil nesten sammenligne Bly og Lithium med overgangen fra glødepæren til LED pærer... Redigert 15.Februar.2017 av offpist (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 15.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2017 (redigert) Vel, unikum for enkelte men tusenvis av båter bruker det allerede. Vi har gått rundt med Lithium batterier i lommen og på hånden i de siste 10 årene. Jeg tror ikke Tesla hadde startet verdens største batteri fabrikk med Lithium, om det var noe nytt og enda bedre rett rundt hjørnet. Så lenge batterier må kunne lades ved minusgrader faller vel LiFePo4 ut for bilbruk inntil videre. Dessuten er de dyrere enn de gode gamle li-ion batteriene som Sony lanserte på forbrukermarkedet for over 25 år siden (naturligvis forbedret x antall ganger siden 1991). Men ellers er jo LiFePo4 totalt overlegent på de fleste punkter. Redigert 15.Februar.2017 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Hulda Svart 15.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2017 Jeg legger bestandig inn god margin. Tenk om jeg hadde skrevet 15 år. Da hadde det blitt ramaskrik her da. Du kan ta f/&&%(&%¤( på at en eller annen hadde plukket opp denne tråden. Og besøkt meg på gamlehjemmet. Sitér dette innlegget Link to post
Patton Svart 15.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2017 (redigert) Jeg er også en av dem som er veldig nysgjerrig på LiFePo4 batterier i forbruksbanken. Men med kunnskaper som ikke strekker seg så veldig langt er det mange forhold en kommer over når en leser seg opp på temaet som gjør meg litt usikker på hva en slik installasjon følger med seg. Min forutsetning er en forbruksbank med 2 x 142 Ah fritidsbatteri. 25 A lader fra Waeco. 2xVP TAMD63 med originale dynamoer. Som et første steg i en evt oppgradering har jeg kjøpt en Victron BMV 720 batterimåler, den får jeg brukt på eksisterende oppsett med stort utbytte. Det jeg ønsker er å erstatte de to syrebatteriene med 2x100Ah LiFePo4 batterier med innebygd BMS. Så til spørsmålene: Bør laderen på 25 A byttes til noe større? Dersom jeg ikke har det så travelt med ladingen bør jo denne kunne benyttes videre? Jeg tror laderen leverer 13,8 v på float (vedlikeholdslading). Mener å ha lest at LiFePo4 ikke bør ha høyere enn 13,6 v float. I denne tråden er det en som sier 13,3. Bør min Waeco Perfectcharge IU2512 likevel byttes? i så fall drar det med seg 4000 kr +++ Hva med dynamoene? De er originale, vet ikke type/ampere. Vil de gå varme i sine forsøk på å holde tritt med LiFePo4 batterienes hunger etter ampere? Dynamoene lader neppe 14,4V inn på batteriene, noe jeg har lest batteriene bør ha for å holde på levetiden. Må jeg erstatte dynamoene også, gjerne med ekstern regulator og tempsense på batteriene? I så fall blir ganske mange båtpenger og jeg kan doble investeringskostnaden det er å kjøpe 2 x100 ah LiFePo4 batterier. Båten er en Princess 38 fra 2003. I tråden er det noen som kommenterer rundt dette med spenningsstyrte releer. Jeg vet ikke om jeg har det, men tror det ikke. Er det en "issue" å tenke over slik at det ikke blir noe tull med at forbruksbanken trekker fra startbanken som er bly/syre? Hadde det vært så enkelt som å kjøpe 2 nye LiFePo4 batterier og la resten av installasjonen være hadde jeg ikke vært så veldig mye i tvil. Men med den usikkerheten som er knyttet til de opplistede spørsmålene blir nok sesongen 2017 gjennomført med blybatterier. Noen som vil bidra til opplysning av saken? På forhånd takk! Mvh Patton Redigert 15.Februar.2017 av Patton (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 15.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2017 Bør laderen på 25 A byttes til noe større? Dersom jeg ikke har det så travelt med ladingen bør jo denne kunne benyttes videre? 25A er ok. Jeg tror laderen leverer 13,8 v på float (vedlikeholdslading). Mener å ha lest at LiFePo4 ikke bør ha høyere enn 13,6 v float. I denne tråden er det en som sier 13,3. Bør min Waeco Perfectcharge IU2512 likevel byttes? i så fall drar det med seg 4000 kr +++ Om Float ikke kan justeres ned vil jeg sterkt anbefale å bytte lader. Hva med dynamoene? De er originale, vet ikke type/ampere. Vil de gå varme i sine forsøk på å holde tritt med LiFePo4 batterienes hunger etter ampere? De vil mest sansynligvis gå varm, og jeg anbefaler ekstern regulator med temp sensor på dynamoen. Dynamoene lader neppe 14,4V inn på batteriene, noe jeg har lest batteriene bør ha for å holde på levetiden. Må jeg erstatte dynamoene også, gjerne med ekstern regulator og tempsense på batteriene? I så fall blir ganske mange båtpenger og jeg kan doble investeringskostnaden det er å kjøpe 2 x100 ah LiFePo4 batterier. Du kan bruke eksisterede dynamo, men de bør modifiseres for ekstern regulator. Båten er en Princess 38 fra 2003. I tråden er det noen som kommenterer rundt dette med spenningsstyrte releer. Jeg vet ikke om jeg har det, men tror det ikke. Er det en "issue" å tenke over slik at det ikke blir noe tull med at forbruksbanken trekker fra startbanken som er bly/syre? Spenningstyrt rele skulle gå greit. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 28.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2018 (redigert) Så nettopp et bilde av en Tesla som var tatt av Flommen i USA, og når han som kjøpte "vraket", ( bildet viste bare litt av taket til bilen)skulle sjekke den ut, så funket alt, og det var strøm på pakken. Finner jo ikke artikkelen igjen nå. :) Men så snart vår blyplater ikke vil lengre, så er det LiFePo4 som skal in i tupperwearen. Redigert 28.Mai.2018 av Careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Careka Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Flere som har fått erfaring med bruk av LiFePo4 batterier ? hører gjerne fra dere. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Framtia Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Mitt Winston 300ah/REC/Balmar165a har fungert uten problemer i hele sommer. Tre uker med mye seiling gjennomført uten å lade noen gang i gjestehavn underveis. Var en dag vi kjørte motor en snau time ekstra for ladingens del. Ingen solceller eller vindgenerator. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Sjøbliss Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Oppgradert til 500Ah hos oss. Fungerer helt rått. Aldri tom for strøm og lader med 100A på dynamo. Nytelse å slippe bekymring med strøm med ungenes 1000 dingser som lades overalt. ?? Neste investeringen er solceller, så kan vi pakke vekk landstrømkabel annet enn til nødbruk og vinteropplag. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Guest Avmønstret# Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Sjøbliss skrev 6 minutter siden: Neste investeringen er solceller, så kan vi pakke vekk landstrømkabel annet enn til nødbruk og vinteropplag. Vi begynte med solceller og har i grunnen ikke tenkt så mye på å bytte batterier. Solcellene holder batteriene helt fine om vinteren også. Ligger som regel uten landstrøm i hjemmehavn, men plugger gjerne i hvis vi ligger i gjestehavn.. vet ikke helt hvorfor.. men i år lå vi ikke i gjestehavn i løpet av to uker og det gikk fint det også. Kald pils hele tiden. Litiumbatterier lager jo ikke strøm ;-) Så det er vel forsåvidt greit å begynne i riktig ende, lage mer strøm. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 9 hours ago, Pinkvin said: Litiumbatterier lager jo ikke strøm ;-) Så det er vel forsåvidt greit å begynne i riktig ende, lage mer strøm. Enig, men vi måtte inn med nye batterier da AGMene døde ila vinteren. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Oblivious Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 Et stk 125Ah lifepo4 batteri, 280 watt solceller og 2 kjøleskap i gang. I uthavn på soldager var batteriet på 100% ved 13-14 tiden. Lading fra motor (egen dynamo til batteriet) fra 50A til 120A avhengig av turtall. Veldig behagelig å ha så god kontroll på strøm ombord. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 Henger meg på tråden istedenfor å starte ny. Jeg har lyst til å bytte til LiFePo4 men må innrømme at jo mere jeg leser jo flere spørsmål dukker opp. Håper noen kan hjelpe her. Jeg har nå 4 x 100Ah AGM til forbruk og 1 x 100ah AGM til start. Har 2 x 80W solceller og Victron Mppt kontroll. Laderen er en Manson 30W (3 stage) med innstillinger for Gel, AGM, Wet og Calcium-calcium batterier. «Float Charge innstillinger er på 13,2 13,5 og 13,8V. Er egentlig veldig fornøyd med installasjonen som den er og jeg har til gode å måtte koble til landstrøm for å lade. Grunnen til å skifte til LiFePo4 er for å spare vekt. Ved å bytte ut 4 forbruksbatterier så regner jeg med å spare litt over 100kg. Batteriene ligger under akterkabinen på en allerede litt baktung Baltic. Det jeg lurer mest på (så langt) er. Må jeg bytte til en annen type lader? Hvordan lever LiFePo4 sammen med AGM (start)? Må jeg har 2 separate ladeopplegg? Solcellene lader både start og forbruk via Mttp og innstillingene der er tilpasset AGM (tror jeg). Jeg kan slå sammen forbruk og start bankene ved «both» strømbryteren på hovedstrøm-panelet dersom startbatteriet skulle dø. Vil jeg kunne gjøre det samme med LifePo4/AGM? Jeg har ankervinsj på start men både baug og hekktruster på forbruk siden det er mye kapasitet der. Ville jeg måtte ha alt på startbatteriet hvis jeg bytter forbruk til LifePo4? Kan tenke meg en LifePo4 på 300Ah. Er det nok til å erstatte 400Ah AGM? Holder med 200Ah kanskje? Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
PiperBill Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 Jeff Cotes, som jeg har sett mange bra videoer fra, ha en utmerket forklaring ang. valg av litium batterier Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Steini Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 Har brukt mine 5 stk 100ah makspower batteri noken år no. Me har brukt båten heile året da me også har hatt den som heim det siste året. Alt har fungert fint. Lader med alt mellom 150-180 A med dynamo, og mellom 100-120A ved landstrøm lading. Ellers er det solceller og vind som står for lading. Utrulig flott med lifpo4 batteri. Nett kjøpt ny båt, så no blir da å montera lifpo4 bank igjen. Når ein først har konvertert så har ein ikkje lyst på noko anna igjen. Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.