Jump to content

Betegnelser som garanterer kvalitet på verktøy


Riddar4

Recommended Posts

Ser at tråden har fått litt slagside nå, men ok. Jeg har fått gode svar. Skjønner at folk flest går etter merke, og at det hjelper lite med hva type stål fabrikanten oppgir de er produsert av.

 

Jeg tror nok du jakter etter noe som egentlig ikke blir oppgitt. Det er derfor mange her anbefaler kostbart verktøy, for da antar man (med rette eller urette) at kvaliteten er ettersett. Men det er vel nødvendigvis ikke slik at et kostbart verktøy rettferdiggjør prisen. Selv har jeg billigverktøy fra 70-tallet som jeg ikke har greid å ta knekken på enda. Om verktøyet er merket 'Chrom Vanadium', så betyr det vel bare at stålet inneholder krom og vanadium, som gjør stålet bedre herdbart. Og krom beskytter mot korrosjon etc. etc., og er et typisk verktøystål. Verken mer eller mindre. Om det står 'Drop Forged', så betyr det at verktøyet er i smidd stål. Og det betyr noe om styrken. Og det kan meget gjerne være 'Chrom Vanadim' som har blitt 'Drop Forged'. Og 'Drop' er en hammer eller presse som smir verktøyet i en form. Smidd stål lages det ikke bare verktøy av, men også maskindeler som settes under høy last. Betegnelsene sier ikke noe om toleransene som verktøyet er laget i henhold til.

 

Som eksempel kan jeg nevne at jeg har en avbiter i båten av typen Biltema 71-623 til 45 kroner, sideavbiter. Glemte den hjemme da jeg skulle legg opp noe ledning i båten. Dro bort til Jernia i Strömstad og kjøpte den rimeligste avbiteren de hadde der. Den kostet omtrent 180 kroner. Begge to avisolerer ledninger like bra, og klipper pianotråd så det spruter- uten at noen av dem tar skade. Forskjellen i pris er borti 135 kroner. Da kjøper jeg heller flere tenger fra Biltema.

 

Jeg har bøttevis med håndverktøy fra billigsjapper. Men jeg vurderer verktøyet når jeg kjøper det. Og jeg skrur båter, biler, motorer og girkasser. Siste bilen var å skifte ut bremseskiver, forhjulslagere, forstillingsdeler på en 2007 BMW 330 XD. Det eneste verktøyet som ikke kom fra Biltema var momentnøkkelen fra Stahlwille. Og på denne bilen satt skruer og bolter noe innmari. Fordi en spesialist en gang hadde satt inn skruer med kopperpasta. Det var den største utfordringen. Ikke noe knakk, ikke noe glapp.

 

Ellers så har jeg akkurat maken til drillen over. Men jeg liker bedre en like gammel drill fra Skil- fantastisk hva den har overlevd. Og batteridriller fra Ryobi og DeWalt går om hverandre. Forskjellen på sistnevnte er at Ryobi'en er svakere og koster 1/3 av DeWalt'en som ligger på over 2400 kroner.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Den ser jo nesten ny ut  :smiley:

 

Har helt lik, kjøpt av min far for mer en 35 år siden, den er stadig i bruk, og i tillegg har denne gamle maskinen slagdrill funksjon, det er det jeg bruker denne til mest.

 

 

 

Jeg fant bare et bilde på nett, orket ikke ta bilde selv  :smiley:

Min ble også kjøpt av min far på slutten av 70-tallet antar jeg. Det var iallefall den første drillen jeg stiftet bekjentskap med.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg er ikke noe glad i billig verktøy da de i all hovedsak ikke er gode å jobbe med selv om kvaliteten ofte har blitt så bra at verktøyet ikke ryker.
Billig håndverktøy er ofte klumpete,tungt,grovt og har dårligere passform.slik at bolter,muttere og,skruer blir runde hvis det sitter godt fast.
Kjedelig å runde det man skal ha opp hvis man hadde fått det opp uten problemer med skikklig verktøy.
Det er min erfaring og ja jeg har billig verktøy liggende i båten men tar heller med verktøy hvis jeg skal utføre planlagte reprasjoner eller vedlikehold.
De som sverger på at billig verktøy er like bra mangler erfaring med skikklig verktøy og ikke minst bruken av det.
At billig verktøy kan være bra nok er en annen sak men god føelsen under bruk får man ikke når feks skralla er klumpede,ligger dårligere i hånden og har grov utveksling.
Det siste er værst spesielt hvis det er trangt om plassen

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post

Som bakgrunn fra verksted, så har jeg mye kvalitetsverktøy, som jeg nok aldri greier å slite ut.

 

Men, blir stadig imponert over Biltemas "ti årskaranti" verktøy. Enten det er skraller, skrujern eller piper. Beviser at bra verktøy kan kjøpes for ok penge.

 

Det jeg har dårligst erfaring med er "rimelig" verktøy, kjøpt på anerkjente butikker. Virker som at når de dyre kjedene skal lage et rimelig produkt, som skal konkurrere men billigkjedene, da går det på kompromi med kvalitet og smidighet.

 

Men alltid fint å komme inn i proff verktøybutikker. Det gode stoffet er alltid best. Synn det blir uhensiktsmessig dyrt, for folk uten rabatter som håndverkere har.

 

Blir som å sammenlikne Rolex og Seiko. Jeg greier meg med Seiko, men alltid fint å hvile øynene, samt ta på Rolex.

Link to post

Den første og beste kvalitetssikringen gjør du selv ved å vurdere arbeidsoppgaven og deretter velge korrekt verktøy til jobben. Feiler man der er potensialet for større skader som vanskeligere lar seg hente inn større.

 

Dernest er selvsagt kvalitetstestet merkeverktøy som Bacho en viktig forutsetning for at resultatet blir bra men også her klarer man å forkludre ved manglende analyse av oppgaven verktøyet skal utføre i forkant av jobben.

Link to post

Som trådstarter anser jeg dette spørsmålet som sentralt for alle som skrur. Godt og riktig verktøy er vel en forutsetning for et godt resultat enten en er spesialist eller nybegynner. Og tema har tydeligvis engasjert, for mange av de bidragsyterne her inne som jeg har størst respekt for, har deltatt og delt av sin erfaring. Det må jeg takke for. 

 

For min del er det ikke bare hvilken kvalitet på verktøyet en sjøl ender opp med når en er på "guttetur" i diverse butikker, men hva som er arva eller kommer som gaver (en har jo så mye av alt så det ender ofte opp med noe fra Jula eller Biltema). En del av dette havner i båten, og det kan være litt tilfeldig hva en griper til i forskjellige situasjoner. Ser at jeg må gå gjennom det jeg har og gjøre noe bevisste valg. Kanskje noe må kastes eller legges på magasin. Må nok ut og skaffe disse merkevarene på områder som er tilrådd. Når noe sitter ekstra fast, ville jeg satt pris på en armforlenger. Der gjør et rør nytten når det passer slik. 

Link to post

Snap-on har mye fint  :smiley:

 

men som annet fint verktøy, dyrt.   Så kan være greit å spandere litt dyrere verktøy på de mest krevende oppgavene, f.eks der det er veldig trangt å skru så er gjerne ei Hazet 1/4" skralle gull verdt

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Da må også jeg få vise et bilde av min gode gamle AEG-drill med to gear, slag og elektronisk hastighetsregulering. Jeg kjøpte den hjemme i Stavanger på slutten av 60-tallet. Og den er god som ny!

Jeg har også en ca.55cm lang amerikansk CraftsMan latmansarm fra samme tidsperiode, - det er kvalitet, det!

 

bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

OK, da får jeg bevise at jeg er noe jeg også :-)'

sam_2839.jpg

Skil 416H3, har boret tusenvis av hull (også som søylebormaskin), skrudd tusenvis av skruer. Skrumaskinen min før batteridriller som funket kom på banen. Må bytte ledning nå.

AEG SB2E 680, har ikke kjøpt den. Fant den ute i skogen. Plukket den opp og fikk sakene til å gå rundt igjen. Smurte, omsorg. Meldte fra til Vestby lennsmannskontor på 80-tallet. Drillen har en ID frest inn. Ingen reaksjon fra lensmannsetaten. Drillen fungerer helt greit.

Link to post

Etter min erfaring er ikke Backo på noen måte bedre enn Biltema - men det er 4 ganger så dyrt. Hadde en stjernetrekker fra Bacho - den ble akkurat like fort utslitt som tilsvarende fra BIltema til 1/4 av prisen.

 

En stjernetrekker skal ikke bli utslitt ved korrekt bruk. Da har den enten blittt brukt til feil type skruhoder slik at den ikke har passet korrekt eller blitt brukt med feil kraft/makt slik at den har hoppet over og dermed skadet hodet. I dag er det ikke mange skruhoder som er laget for det man forbinder med "vanlig stjernetrekker".

 

http://www.klikk.no/hvordantv/bolig/hus/article453457.ece

Link to post

Velkommen i klubben for AEG SB2E 450/680 driller, det må være utrolig kvalitet i disse maskinene. Ellers tror jeg nok en finner utmerket håndverktøy hos Biltema bare en er litt kritisk til hva en velger. Når jeg er innom der, ser jeg stadig folk i verktøyavdelingen i arbeidsklær med et eller firmanavn for et eller annet verksted på ryggen som går og plukker verktøy.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Man sa en gang "Kjøp norsk!" Skiftenøkler fra Kongsberg er den største dritten som har vært laget!

 

de er vel ikke dårligere enn andre skiftenøkler - men skiftenøkler generelt er jo noe dritt uansett om de blir brukt til ting der man skulle brukt skikkelig / riktig verktøy.   Ikke uten grunn de kalles "monkey wrench"  :lol:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Joda, har sveist støpejern. forvarmet og sveist med elektroder beregnet for sveising av karbonstål til rustfritt. Eksosanlegget til Hulda er også en blanding av støpejern og rustfritt på den tørre siden. Men det kommer naturligvis an på hvor mye 'C' det er i jernet, og i hvilken form det er representert. Og så er det egne elektroder for støpejern også.

Link to post

Det er ikke noen klassifisering på håndverktøy, som man kan støtte seg til, så da er det merker som hazet, kamasa, Snap-on osv. trygge valg, men det sett med nøkler eller piper koster litt.

 

Et sett med kvalitets piper er ofte tynne i godset, dette for å komme til på trange steder, Jalla-sett er ofte tykke og klumpete, lettest å se på de små pipene 10mm og nedover. Det samme gjelder ringen på fastnøklene.

 

Jeg bruker mye Biltema nøkler og piper, men jeg sverger til de dyreste fastnøklene og pipene i deres sortiment. 

 

Disse fungerer bra, slanke men likevel sterke, polert overflate som er lett og holde ren og med gripetenner i kjeften, disse glipper skjeden.

 

bilde

 

bilde

bilde

 

 

 

Favoritt pipene som jeg bruker der virkelig ting sitter, er også kjøpt på Biltema. Disse tror jeg ikke er å få kjøp lenger dessverre, de er også polerte, og tynne og fine i godset, så det er lett å komme til skruer som sitter trangt. De har round-corner og gripetenner, så disse slipper ikke. Skrallen er derimot ikke så bra.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Link to post

...................

bilde

.........................................

 

Er det mange som har sånn høvelbenk som vi ser på bildet? Dvs. av den gamle solide typen med kjeft på langsiden. Sånne lages ikke lenger. Jeg har to stykker på snekkerboden. Den ene vet jeg er fra 1947. Den andre vet jeg ikke alderen på.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Den eneste pipen jeg noensinne har greid å ødelegge, var fra et billig pipesett sent på 80-tallet, den gangen produktene fra Kina ikke BARE var billige, men også ofte av tvilsom kvalitet. Jeg skulle dra av en fastrustet hjulmutter på en brun metallic Ford Taunus 1973-modell. Pipen på, støttet opp med en jekk, forlengerarm montert - sto på verktøyet med hele min tyngde, som dengangen var ca 75 kilo - da sprakk pipa. Jeg er sikker på at samme stuntet, selv med de mest tynveggede pipene fra Biltema, og min noe høyere vekt i dag - ca 90 Kg, så ville verktøyet overlevd. Har brukt muttertrekker på vanlige piper fra BIltema på hjulmuttrene på Range Roveren - ikke problem.

Samme erfaring har jeg gjort meg, knekt et par billig piper, fra 80`tallet kjøpt på Biltema. Etter dette har har jeg nesten utelukkende kjøpt 10års garanti verktøy på Biltema, og må si at dette faktisk er av svært god kvaltitet. Vet proffe bilverksteder som bruker verktøy herfra. Har en 20år+ gammel "10års garanti" skralle fra Biltema som har blitt mishandlet, med forlenger, slegge(!) osv. men den er stadig i bruk!

Link to post

Er det mange som har sånn høvelbenk som vi ser på bildet? Dvs. av den gamle solide typen med kjeft på langsiden. Sånne lages ikke lenger. Jeg har to stykker på snekkerboden. Den ene vet jeg er fra 1947. Den andre vet jeg ikke alderen på.

 

Klart jeg har ordentlig høvelbenk, selv om den ikke er like gammel som din benk NilsPils. Jeg kjøpte min benk ny på slutten av 60-tallet, så den er nok ikke eldre enn rundt 50år.

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...