Sjeldenutpå Startet 13.November.2015 Link til dette innlegget Startet 13.November.2015 Ein som jobber med slanger sa at pr stk 90grader bend bør diameter økes 1tomme. Noen som har erfaring eller teori om dimmensjonering og effekttap av eksos med bend eller krappe bøyer på slange ? Noen båter har feks vannlås heilt bak, vil det stjele effekt ? Eg bygger om eksos nå for å teste mulig for mye motstand. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Hulda Svart 13.November.2015 Link til dette innlegget Svart 13.November.2015 Regnet etter i hodet, jeg har 7 bend pr. rør. Her medregnet eksosboks/vannfelle rett etter manifolden og vannlås/eksospotte halvannen meter bakenfor det. Deretter noen meter opp til svanehals og hekk. I og med V8, så har jeg lagt to rør ut (dobbelt eksosanlegg). Funker helt fint med ca. 80 mm dia rør. I følge formelen til slangemannen burde jeg vel hatt ca. 200 mm dia. Sitér dette innlegget Link to post
steyr t Svart 14.November.2015 Link til dette innlegget Svart 14.November.2015 Hei! ett forslag til våt eksos er å se på hva volvo og yanmar gjør med sine største diesler som de har med hekkaggregat. Der er det begrenset med diameter på eksosen som skal ut , løsningen da er å ta ut mesteparten av kjølevannet i ett t-stykke på eksosbendet og sende det over bord i en separat slange.Dette minker eksos mottrykket betraktelig og dermed også kravet til meget stor diameter på eksosen. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 14.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2015 Eg havner også i 8-9tommer om eg må kompensere for bend slik eg blei tipsa om. Men nå legger eg uansatt om slangen slik at eksos ikkje går omvei nedi kjølen, og sparer 2 90gradere og ein meget stygg bøy på slangen. Det føles litt godt å kunne få vekk bend og ha heil slange. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Geir Hel Svart 14.November.2015 Link til dette innlegget Svart 14.November.2015 (redigert) Edit eg tenkte på vanlig luft/eksos Redigert 14.November.2015 av Geir Hel (see edit history) Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Ingar Svart 14.November.2015 Link til dette innlegget Svart 14.November.2015 Mener det står noe om dette her: Volvo Penta, installasjon av marine motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.