skhauge Startet 14.November.2015 Link til dette innlegget Startet 14.November.2015 Sist veke vart slippvogn laget. Den er vel å rekne som solid. Hjul har eg kjøpt gjennom Felleskjøpet. Støttene bak blir hydrauliske og går opp under båt. Ikkje loddrette mot skrogside. Er litt detaljer som ikkje viser på bildene. Ser fram til å få den i båthuset. Venter på å få den malt. Om nokon har planer om å lage vogn har eg tegnet denne med detaljer. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 14.November.2015 Link til dette innlegget Svart 14.November.2015 Vakse naust! Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 14.November.2015 Link til dette innlegget Svart 14.November.2015 DETTE var imponerende . Fortell litt mer om hjulene - opplagring osv. Det kommer ikke fram av bildene. Og som forumets selvbestaltede viktigper og HMS føringsoffiser: Det er vel ikke du som står og sveiser galvanisert jern, uten hverken åndedrettsbeskyttelse eller sveisemaske ? Jeg kjente en gang en som gjorde det på 80-tallet. Han er dau nå. Av helt andre årsaker, riktignok, men allikevel. Den gangen ble han bare skikkelig dårlig og sveiseblind. sveiseblind er det vist flere som er, jeg ser ihvertfall tydelig en sveisemaske. Men nå var det vel ikke det som var tema her. Voksen vogn! vanlig svartstål du har benyttet? hvordan skal du ev korrosjonsbeskytte den? Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 14.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2015 Skal prøve å svare. Det er benyttet firkantrør 200/100/8mm. Primet, men ikkje galvanisert. Ja eg veit alt om å bli forgiftet av dette. Sveisemaske ble benyttet, men nå er det svært sjelden eg sveiser og det merket eg. Huden er ikkje vant slik det var den gang dette var mitt yrke. Hjulene er type traktorhenger, lager som er fettsmurt. Eg setter inn grisnippler og presser full tønne kvar gang etter å ha vært i sjø. Jada dette lever ikkje evig, men det gjer ingen ting. Så blir den blåst i sveisesoner, og primet med Jotun Jotamastic heile vogna. Deretter en toppfarge, tipper RAL 5005 siden det er fargen vi bruker på delene på jobb. Så blir vognen steam vasket etter bruk kvar gang. Eg skal legge ut meir bilder når støttene er kommet på, hydraulikk tank med handpumpe, ventiler, lagt rør /slanger etc. Sitér dette innlegget Link to post
HerJo Svart 14.November.2015 Link til dette innlegget Svart 14.November.2015 Solide saker, men hvorfor ikke H-profil som er lettere å overflatebehandle? Sjøvann og svarte stålrør er vel ikke den beste komboen? Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 14.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2015 Firkant rør har 2 vertikale stag og er veldig stive. Og det er lettere å overflatebehandlet H profil ser eg ingen forklaring på. Eg har tettet rørene ved aksel ender så ingen sjøvann kommer inn. Etter dette er malt er korrosjon ingen sak. Men det må vaskes etter bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Amica Svart 14.November.2015 Link til dette innlegget Svart 14.November.2015 Dette blir flott og ikke minst solid og brukervennlig slippvogn. Og enig med konstruktør: Firkantrør er enklere å overflatebehandle enn H - profil. Sitér dette innlegget skipper på Amica Blogg Link to post
dvil Svart 15.November.2015 Link til dette innlegget Svart 15.November.2015 Heimelaget! Hvilken last/vekt tåler de hjulene? Ser bra ut! Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 15.November.2015 Link til dette innlegget Svart 15.November.2015 Solide saker, men hvorfor ikke H-profil som er lettere å overflatebehandle? Sjøvann og svarte stålrør er vel ikke den beste komboen? H profil er mer komplisert å sveise sammen enn rørprofiler. Rørprofiler har mye større tosjonsstivhet enn H. Hvis du er på produsenter av hengere så bruker vel så og si alle firkantrør i rammekonstruksjonen. H har større overflate og flere kroker og dermed mere jobb å overflate behandle. Lakkert svartsål er uproblematisk å bruke som opptrekksvogn om man spyler dette grundig med vann etter hver gang! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
skhauge Svart 15.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2015 Hjul/aksling er oppgitt å tole ca 5 tonn pr stk. Men det er ved hastighet 40 km/t (trur eg det var). Så det skulle holde. Fikk beregnet deler av vogn og såg fort at den egentlig er bygget kraftigere en nødvendig. Men stål er billig så ble slik. Den fikk totalvekt 1120kg. Sitér dette innlegget Link to post
HerJo Svart 15.November.2015 Link til dette innlegget Svart 15.November.2015 Firkant rør har 2 vertikale stag og er veldig stive. Og det er lettere å overflatebehandlet H profil ser eg ingen forklaring på. Eg har tettet rørene ved aksel ender så ingen sjøvann kommer inn. Etter dette er malt er korrosjon ingen sak. Men det må vaskes etter bruk. Stivheten er det ingen ting å si på så den ser jeg uten videre. Når jeg skriver at H-profil er lettere å overflatebehandle tenker jeg på at alle flater er lett tilgjengelig. Innvendig i firkantrørene er det mer utfordrende å få til en tilfredsstillende overflatebehandling med vanlige remedier, men er de helt tette i endene skulle jo det problemet være løst - forutsatt at de er helt tette da.... Uansett; flott vogn som ganske sikkert holder i bøtter og spann både styrkemessig og over tid! Er forresten stor tilhenger av hjemmebygg! H profil er mer komplisert å sveise sammen enn rørprofiler. Rørprofiler har mye større tosjonsstivhet enn H. Hvis du er på produsenter av hengere så bruker vel så og si alle firkantrør i rammekonstruksjonen. H har større overflate og flere kroker og dermed mere jobb å overflate behandle. Lakkert svartsål er uproblematisk å bruke som opptrekksvogn om man spyler dette grundig med vann etter hver gang! Som nevnt; det er utelukkende overflatebehandlingen og tilkomsten inne i rørene jeg tenker på. Jeg har sett en del firkantrørkonstruksjoner i svartstål (som også har vært tette i endene eller sveist sammen med andre rør) som har vært overflatebehandlet utvendig men ubehandlet innvendig og som har vært utsatt for sterkt korrosivt miljø over tid. Mange ganger har rørene sett helt OK ut, men likevel klappet sammen eller blitt sterkt deformert under belastning fordi de har vært kraftig angrepet av korrosjon fra innsiden. At tilhengerprodusenter bruker firkantrør er jeg med på men de er vel i alminnelighet galvanisert etter sammenstilling, og da blir det noko anna. Men som sagt; et flott prosjekt - vognen blir helt sikkert både sterkt og varig! Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 15.November.2015 Link til dette innlegget Svart 15.November.2015 HerJo Jeg jobber i Offshore industrien og vi bruker gjerne firkantprofiler i mindre konstruksjoner.. Om sveiseren kan faget sitt så er det ikke noe som tilsier at hulrom skal overflatebehandles., alle åpne ender skal sveises med noe vi kaller en sealplate. Det rekner jeg med tråstarter har gjort etter som han har jobbet som sveiser.. Her må du se på hva vogna skal brukes til.. den skal brukes til opptak og sjøsetting, ellers stå i naust eller opplagsplass, om den er primet og lakkeres etterpå vil nok levetiden i hvertfall være 20 år om den skylles med ferskvann etter den har vært i sjøen! jeg ville ikke vært bekymra for dette.. å bore hull i firkantprofiler er forbudt.. det som skal på må enten boltes eller sveises.. Galvanisert er jo det beste så klart men da vil det jo bli en annen pris. Hadde selv opptrekksvogn på forrige båten i svartstål, lakka med hammerslaglakk.. var ihvertfal rustfri i 15 år. laget av lærlinger på en hengerfabrikk Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Fjordgubbe Svart 15.November.2015 Link til dette innlegget Svart 15.November.2015 (redigert) Kjempevogn, men veldig stiv. Men det er ikkje problem på flaten. (I kupert terreng likar eg det minder.) Har sjølv konstruert ei slik, men då berre einaksla og med firkantrøyr som her. Litt enklare. Skulle eg bygt ei ny, ville eg brukt H- profilar sidan den profilen er meir kostnadseffektiv når ein ser på pris i høve til styrke, men finare konstruksjon med firkantrøyr. Og tettar du dei i endane kan du vel gløyme rusten i di levetid. Kan eg spørje kor mykje den vil koste deg? Og samla vekt? Redigert 15.November.2015 av Fjordgubbe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 15.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2015 Denne vogna skal ikkje i kupert terreng. Neste vår støper eg i sjøen og det blir avrettet. Stemmer at vogna er stiv. Når vi flyttet den såg vi det når eg hjul kom over et kumlokk. Ingen antydning til at vogn ville vri seg. Hjulene med aksling kostet 15000. Stål får eg til ok pris. 7-8000 i stål totalt. Har kjøpt litt hydraulikk deler og vært heldig å fått sylindere, kraner, handpumpe. Så totalt vil vogn ende på 25.000kr. Eg var helt konsekvent på å bruke firkant rør. Det tok 45 min å kutte alt fra 2 lengder a12 meter. Og dette kan legges ut direkte og sveises. Her hadde vært endel jobb med H profil om eg skulle hatt samme design. Måtte tatt utsparinger på alle tvert bjelker. Vogn ble bygget på 8 timer fra vi startet kappe til vi trillet ut. Her er bygget den skal inn i. Som eg har og bygget i år. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 15.November.2015 Link til dette innlegget Svart 15.November.2015 Flott naust og flott vogn. Kjempebra! Misunner deg! Brukar sjølv kranebil, 3000 ut og 3000 inn, for dyrt i lengda. Må nok laga vogn eg og. Men lett å sjå du ikkje er amatør, dette er noko du kan. Lukka til! Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 15.November.2015 Link til dette innlegget Svart 15.November.2015 Digger det naustet ditt ? Sitér dette innlegget Link to post
Lunde14 Svart 15.November.2015 Link til dette innlegget Svart 15.November.2015 Flott vogn og ett kjempe naust Men har du ingen sving på denne vogna? Sitér dette innlegget Link to post
HerJo Svart 15.November.2015 Link til dette innlegget Svart 15.November.2015 HerJo Jeg jobber i Offshore industrien og vi bruker gjerne firkantprofiler i mindre konstruksjoner.. Om sveiseren kan faget sitt så er det ikke noe som tilsier at hulrom skal overflatebehandles., alle åpne ender skal sveises med noe vi kaller en sealplate. Det rekner jeg med tråstarter har gjort etter som han har jobbet som sveiser.. Her må du se på hva vogna skal brukes til.. den skal brukes til opptak og sjøsetting, ellers stå i naust eller opplagsplass, om den er primet og lakkeres etterpå vil nok levetiden i hvertfall være 20 år om den skylles med ferskvann etter den har vært i sjøen! jeg ville ikke vært bekymra for dette.. å bore hull i firkantprofiler er forbudt.. det som skal på må enten boltes eller sveises.. Galvanisert er jo det beste så klart men da vil det jo bli en annen pris. Hadde selv opptrekksvogn på forrige båten i svartstål, lakka med hammerslaglakk.. var ihvertfal rustfri i 15 år. laget av lærlinger på en hengerfabrikk Vel, jeg vet ikke mer enn hva jeg selv har sett og erfart opp gjennom tidene. Jeg jobber også i offshoreindustrien og husker at vi hadde et helsikkes leven med svarte firkantrør som skulle sammenstilles til en - riktig nok - større konstruksjon. Det endte med krav om at de skulle galvaniseres og overflatebehandles med system 5 ihht NORSOK M-501 (heter den vel). Uansett; ser poengene her og revurderer mine egne planer om vogn i H-profil. Kan skhauge få en brukbar vogn av firkantrør, så kan vel jeg! Sitér dette innlegget Link to post
HerJo Svart 15.November.2015 Link til dette innlegget Svart 15.November.2015 Denne vogna skal ikkje i kupert terreng. Neste vår støper eg i sjøen og det blir avrettet. Stemmer at vogna er stiv. Når vi flyttet den såg vi det når eg hjul kom over et kumlokk. Ingen antydning til at vogn ville vri seg. Hjulene med aksling kostet 15000. Stål får eg til ok pris. 7-8000 i stål totalt. Har kjøpt litt hydraulikk deler og vært heldig å fått sylindere, kraner, handpumpe. Så totalt vil vogn ende på 25.000kr. Eg var helt konsekvent på å bruke firkant rør. Det tok 45 min å kutte alt fra 2 lengder a12 meter. Og dette kan legges ut direkte og sveises. Her hadde vært endel jobb med H profil om eg skulle hatt samme design. Måtte tatt utsparinger på alle tvert bjelker. Vogn ble bygget på 8 timer fra vi startet kappe til vi trillet ut. Her er bygget den skal inn i. Som eg har og bygget i år. [...klippe bilde av misunnelsesverdig naust!] Ser helt klart at det er mer arbeid med H-profil og at tiden går tilsvarende, men det var nå denne korrosjonen innvendig jeg tenkte på da. Men når den faren nå er behørig diskutert og eliminert er det ikke umulig at jeg går for firkantrør selv også når jeg skal til med vognprosjektet en gang. Steikande flott naust forresten med vindehus og en størrelse som jeg antakelig bare kan drømme om. Forbasket at det skal være forskjell fra kommune til kommune... Uansett; godt jobbet med både naust og vogn! Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 15.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2015 En annen fordel med firkantrør er oppdrift. Denne vogn blir 500kg lettere i sjøen på grunn av oppdrift kun av firkantrør. Så kommer hjul i tillegg. Har leverandør av hjul oppgitt rett verdi skal eg fortsatt ha 320kg negativ vekt. Håper dette stemmer Eg har ingen sving på vogn. Dette har eg gjort bevist, men har planen klar om det viser seg at vognen drar seg skjev ved ut/innkjøring. Minst mulig bevegelige deler. Sitér dette innlegget Link to post
Lunde14 Svart 15.November.2015 Link til dette innlegget Svart 15.November.2015 Det ordner seg sikker, vet ikke hvor langt du har fra naustet ned til skjøen men av erfaring så kan svert liten vektforskjell eller ujevnt lufttrykk i hjulene fort få vågna til og svinge litt. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 20.November.2015 Link til dette innlegget Svart 20.November.2015 Ei velvaksen vogn, dette - men den er jo so HØG. Eg tenkjer som slik at å heva hjulfestene på vognramma, kanskje ogso bruka halvparten so høge tverrbjelker, og senka desse ned til bunnen av vangane - det bør likevel gi nok bakkeklaring og kanskje so mykje som 30 cm lavare terskel for båten som skal innpå. Men det blir ei heilt anna vogn. Magne Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 20.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2015 Høgde på vogn/hjul er slik for å klare en knekk i terreng som er mellom opptrekk og naust. Hadde eg bygget vogn lavere ville den kunne bli hengende på dette punktet. Ja tverr bjelker kunne vært lavere. Og masse annet. Eg brukte en dimensjon og fikk utnyttet 2 lengder a12 meter helt maks. Høgde i naust er ingen problem. Eg har 2D tegning der 2 ulike båter står på vogn for å ha kontroll. Men lavere vogn medføre og at bunnsmøring blir verre. Finnes ingen fasit. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 20.November.2015 Link til dette innlegget Svart 20.November.2015 Ja.. det er greit og ha litt høyde når en skal jobbe under båten ☺ Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 20.November.2015 Link til dette innlegget Svart 20.November.2015 Høgde på vogn/hjul er slik for å klare en knekk i terreng som er mellom opptrekk og naust. Hadde eg bygget vogn lavere ville den kunne bli hengende på dette punktet. Dette skjønner eg godt, du treng denne bakkeklaringen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.