Jump to content

Alarm med kamera til båt - anbefaling ønskes

VirtualMe

Recommended Posts

Da har også vi hatt fremmedfolk uten invitasjon i båten, og budsjettmidler for alarmanlegg er frigjort.

Har søkt litt rundt, og er veldig usikker på om man bør gå for en installasjon fra f.eks Verisure (om de gjør det?), eller om man skal kjøpe noe og sette sammen på egen hånd.

Ønsker en løsning som sender bilder, helst av litt god kvalitet, også i mørke. En fordel med både vannføler og gass/røyk sensor også. 

Siden båten allerede har en 3-4 sim-kort, hadde det kanskje vært på tide å konsolidere noen løsninger, slik at mulighet for å styre av/på brytere er interessant, likeledes monitorere temp/fukt etc.

Noen som har erfaring med Clas Ohlson sin løsning?; http://www.clasohlson.com/no/Trådløs-alarmsentral-med-kameradetektor/36-4508

Har sett litt på noen av disse "alt i ett" løsningene som Piper NV; https://getpiper.comDet finnes et antall slike, men blir litt skeptisk av diverse forum tråder som slakter den ene løsningen etter den andre.

Anbefalinger og erfaringer mottas med stor takk

Uff. Kjedelig med "besøk" men godt det ikke gikk verre.

Dette er en av mine bekymringer ved vinteropplaget. I fjor var det "besøk" i flere båter rundt vår, men heldigvis slapp vi unna.

Så i år ville jeg har en mulighet for å overvåke båten og få alarm om noe skjer. Fikk anbefalt et kamera av en kompis som er dyktig IT mann.

Det ble et Axis 1034-W IP kamera. http://www.ps.no/axis-m1034-w-wireless-network-camera/cat-p/c/p4895651

Den har bl.a PIR sensor (bevegelsessensor som på en alarm) i tillegg til at den kan trigges på lyd, bildebevegelse i soner man definerer og så videre.

Man kan så lage "regler" for hva som skal skje når de forskjellige parameterene trigges. Man kan skru på en relativt kraftig LED lampe, spille av egendefinert lydvarsel, få Mail med bilder, video osv. Hvor sensitivt og hvor mange bilder, hvor lenge lys skal stå på/ blinke osv setter man selv. Har også inngang for ekstern sensor (krets som åpnes/ lukkes) som kan være hva som helst. Er vel bare fantasien som setter grenser.

Kan også settes opp med app som man kan gå inn å se på når man har lyst fra mobil og nettbrett.

Bakdelen er at å sette opp noe slikt fra grunnen av så det kan styres utenfra krever mer IT kunnskap enn de fleste jeg kjenner har inkludert meg selv besitter. Men når det først er opp å går er det rimelig enkelt å gjøre endringer, stille følsomhet på sensorer osv.

PIR sensoren tar bevegelse og vil da trigge om noen først kommer seg inn. Bildebevegelse kan stilles slik at det trigges allerede om noen stiger ombord i aktercockpiten og forstyrrer bilde.

Vil anta at evt "besøkende" føler det ubehagelig om de går ombord i en båt og det umiddelbart blir lyd og flombelys på innsiden og vil tenke seg om 2 ganger før de setter brekkjernet i døra... Og skulle de likevel bryte seg inn og smashe kameraet er allerede mange bilder sendt.

Også lurt å sette opp TV/ videoovervåknings skilt. Slike får man kjøpt på Clas'ern blandt annet.

Jeg har satt opp en enkel ute/ inne temp måler i synsvidden for kameraet som på bildet under

2258FBCA-9A07-44C2-B99D-69975936F92F.png

Når man først har en router som står å går i båten muliggjør det å sette inn en internet-værstasjon.

Jeg skaffet meg en Netatmo værstasjon så jeg kan følge med og også bla i historiske data. Inne-delen har faktisk også lydmåler, så man ser enkelt på grafen om det har vært aktivitet på en ellers still opplagsplass om natta for eksempel. Netatmo har app til iPhone og iPad bl.a i tillegg til at man kan gå inn med en nettleser så lett å følge meg. Man kan også sette varsel på temperatur og andre forandringer som luftfuktighet osv.

Et par bilder fra iPad appen

2F90EAD4-F9F7-4A51-83B8-DA4387E63ED9.png

6EF29E78-244E-4043-9BF2-652B16F9E755.png

Og slik ser det ut fra en nettleser

1760501E-4AC6-4EBB-8B42-F8B41A8D06D8.png

føler meg litt roligere nå med dette oppe å går, men man vet jo aldri.

Mvh. SAP

Jeg er usikker på hvor mye glede man har av et bilde av gjerningsmannen eller sms om at noen er der, det viktigste er at det går en kraftig alarm umiddelbart om noen går ned i båten. Om det uler fælt og man har sirener og opplegg montert slik at det ikke umiddelbart kan deaktiveres vil nok mange tjuvradder legge på sprang. 

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

jeg tror det viktigste er godt synlig skilting om alarm og TV/ Videoovervåkning på utsiden av båten samt at det skjer ting med strobelys og evt lydvarsel allerede når "gjestene" trår ombord slik at de tenker seg om to ganger før de knerter en rute eller setter brekkjernet i døra. 

Og om de likevel skulle gjøre det så vil jeg tro det føles ubehagelig å vite at varsling er sendt og at trynet ditt er festet på bilde/ film som ender opp hos politiet med tanke på fremtidig "karriere".

Håpet er at det isteden velges en annen båt med mindre risiko eller at de kommer på bedre tanker og rett og slett reiser hjem å legger seg isteden, hehe.

Mvh. SAP

Kameraet har en relativt kraftig LED lampe som gir flomlys inne i båten. Kan skrus på manuelt også om man vil ta en kikk i båten eller la den ha lys en periode. Kan også stilles inn etter et tidsskjema.

Bildebevelgesen om noen beveger seg på utsiden kan trigge hva man måtte ønske. Lys på, strobing, lydvarsel, Mail osv. Om det er bekmørkt ute så vil en tjuvradd med en lommelykt utenfor lett trigge bildeforandring med riktig innstilling.

Kan trigge på lydforandring også. Kriteriene for hvor høyt/ lenge osv setter man selv.

Mvh. SAP

Så i år ville jeg har en mulighet for å overvåke båten og få alarm om noe skjer. Fikk anbefalt et kamera av en kompis som er dyktig IT mann.

Det ble et Axis 1034-W IP kamera. http://www.ps.no/axis-m1034-w-wireless-network-camera/cat-p/c/p4895651

Hei SAP,

Jeg er veldig interessert i denne løsningen.

Hvordan har du løst strømforsyning til kameraet?

Bruker du 230 VAC, eller har du ordnet noe annet? Jeg har ikke 230V-kontakter i nærheten av der det vil være naturlig å plassere kameraet.

Jeg ser at kameraet bruker 4,9-5,1 VDC 6,5W. Da skulle det kanskje la seg gjøre å få til noe med USB?

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Jeg ser at kameraet bruker 4,9-5,1 VDC 6,5W. Da skulle det kanskje la seg gjøre å få til noe med USB?

Å bruke en USB-dings burde la seg gjøre, eller så kan du kjøpe en dedikert 12V -> 5V stepdown. De koster ikke mange kronene på eBay. Da kan du lage et fast, skjult opplegg, og slipper en USB-kabel som ligger og slenger i hverdagen.

Jeg har et par som ligner på denne. 100% vanntett, og tung og god. Virker solid.

http://www.ebay.com/ulk/itm/140571118755

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Foreløpig er den drevet av 220v og batterieleminator (jackplugg).

Har noen tanker om permanent installasjon, men da må den enten være drevet av et eget batteri da jeg som regel tar 12v hovedbrytere når båten ikke brukes eller et mer komplisert opplegg med en switch.

Kabel med jackplugg mekker man til selv.

For meg er dette viktigst under vinterlagringen da jeg føler båten ligger mye tryggere i sommerhavnen hvor det alltid er mye folk i båtene.

Om router og kamera er drevet med 220v og strømmen går eller landstrømledningen skulle nappes ut kan det det være kjekt med en UPS ;-)

https://www.komplett.no/category/10456?subcategory=10458_UPS

Mvh. SAP

Tror nok du kan bli skuffet over billedkvaliteten på mange av løsningene når det begynner å bli mørkt.

Alarm løsning med blitz/strobelys eller annet lys som aktiviseres ved bevegelse som SAP foreslår er nok en god løsning (vær sikker på at du ikke får feilalarmer før du tilkobler lyd).

Se på denne nettsiden til Axis for å finne riktig kamera: http://www.axis.com/no/en/products/product-selector#/

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Tror nok du kan bli skuffet over billedkvaliteten på mange av løsningene når det begynner å bli mørkt.

Alarm løsning med blitz/strobelys eller annet lys som aktiviseres ved bevegelse som SAP foreslår er nok en god løsning (vær sikker på at du ikke får feilalarmer før du tilkobler lyd).

Se på denne nettsiden til Axis for å finne riktig kamera: http://www.axis.com/no/en/products/product-selector#/

Ser poenget ditt Sitrin.

Tror jeg kommer til å lande på en kombinasjon av Axis M1054 PoE kamera og en "standard" alarm av noe slag. Tenker at siden man uansett må kable strøm, kan man like godt bruke ethernet kabel rett fra 4G ruteren, via en PoE injector for 12v. 

Ser for meg at jeg da kan bruke alarmen til både å skru kameraet av/på ved å styre strømmen til PoE injectoren, samt aktivere dette ved hjelp av digital inngangen. Likeledes kan digital utgangen benyttes som trigger for alarmen om ønskelig. 

Blir noen timer research på dette prosjektet, men tror Axis kameraet er et godt utgangspunkt da det har kombinasjonen PIR sensor og LED lys.

• 3 uker senere...

Jeg har Dlink kamera ombord. I tillegg har jeg Logitech Alerrt 750e, ett meget godt kamera med suveren nattmodus, triggere, varslinger, opptak mm.

Dessverre er kameraet gått ut av produksjon.

http://www.dinside.no/852604/logitech-alert-overvaaking-for-alle

Har også Redknows Multifinder med IR detektor,sporing og vibrasjonsvarsling.

Redigert av Dykker (see edit history)

• 4 år senere...

Gammel tråd, men sikkert like aktuell...

Har testet denne i noen måneder nå, den har fungerer bra! Til denne prisen så har jeg vært imponert, meget lett å sette opp, med kryptert overføring av bilder/video. Mulighet for lagring til SD kort eller skyløsning. Forutsetter WIFI i båthavnen.

videoov.JPG.55fd51b5372d7e7e75a3eed073b406e4.JPG

<iframe src='https://www.weatherlink.com/embeddablePage/show/de8bab017fde464084b9d7208420722e/signature' width='760' height='200' frameborder='0'></iframe>

Kan anbefale Arlo 4G med innebygget SIM kort.

https://www.elkjop.no/product/smarte-hjem/smart-sikkerhet-overvakning/smart-overvakningskamera/ARLOGO/arlo-go-tradlost-4g-lte-overvakningskamera

Veldig bra IR funksjon, ser omtrent like godt i mørket som i dagslys og bevegelsesdetektoren fungerer også 100% etter hensikten slik dette er plassert hos meg. Kameraet er også 100% stabilt hele tida og ved bortfall av 230V lading fungerer det 50-60 døgn på det innebygde batteriet forutsatt at man ikke er inne på telefonen og sjekker live-statusen i båten hele tida. Tar opp stemmene og man kan både utløse alarm via telefonen samt snakke tlbake til "gjestene" om ønskelig.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...