Jump to content

har denne svanehalsen vert for varm, sjå bildet


Sjeldenutpå

Recommended Posts

Pga eksosutløp på turbo er under vannline har eg montert heimelaga svanehals. Tørreksos første meteren. Bygget i 316 og sveist med Lincoln Intherma 310. Isolert med ein kvit keramisk av ukjent fabrikat.

Nå bygger eg om pga mistanke om høgt mottrykk lenger bak på eksosanlegg.

Må endre litt på vinkel svanehalsen har. Demonterte og pakka av den i dag, og synest den var veldig farget. Var blankpusset med lamell før isolering.

Ca 200 drifttimer.

 

Har nokon erfaring og kan sei om dette har vert for varmt ?

 

 

bilde

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Denne svanehalsen er heller ikkje vannkjølt. Vannet kjem inn på ein stuss som viser på bildet litt bak isolasjonen.

 

Har hatt litt garasjetenking nå og ser at på og rett etter turboflens er fargen mindre lilla, også 3cm under vanntilførsel er fargen borte/ubetydelig.

Under drift har det aldri vert varmere en at eg kan ta på biltema sølvteip som var rundt isolasjonen. Kan det tenkes at isolasjonen er litt for god slik at røret får mindre varmeavleding en det burde?

 

Eg ser på bildet at røret ser litt mørkere ut en det er pga lys.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Temp ut av en vannkjølt turbo skal vel ligge på 500-550 grader på VOT. Dette er vel i området hvor vanlig stål tar farge. Så vidt jeg husker farges stål blått rundt 3-400 grader?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Ikke noe problem i det hele tatt. Du må regne med at røret er svakt hummerrødt under isolasjonen når det går på full spiker. Spiller ingen rolle, ikke før du passerer 800 grader C. Og da har motoren stoppet grunnet turbohavari. Jeg har to tilsvarende overganger, en på hver side av motoren, tørre eksosbokser.  Bare å isolere så mye du greier, ingen grunn til å slippe ut varmen innvendig i båten.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Godt å høre :-) Då bygger eg ny svanehals for tilpassing av ny plassering av eksosslange, og så isolerer eg på samme måte.

Men denne gang skal eg la alt stål være blankt. Sist gang vurderte eg at det var lurt å ta varmebestandig sort spraylakk på alt synlig, så vi har vert plaget med lukt av brent maling etter fortøyning. Eg kjem også til å droppe biltema aluminiumstape. Eg mistenker at limen der også har luktet.

Eg kjem kanskje til å bruke sånn rull med eksosisolasjon utanpå den keramiske.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Jeg bruker denne rett etter manifoldene: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Tuning/Eksosror/Eksosbandasje-2000020763/

Denne Biltema-saken dekker et kort rør fra manifold utløp til eksosboksene. Snakk om ca. 10 centimeter rør. Sitter på plass med ståltråd. Eksosboksene har høytemp.isolasjon pakket inn i hva vi offshore kalte 'sveiesduk'. Det er en glassfiber dekket med blank folie. Her bruker jeg ståltråd til å holde sakene sammen, og i tillegg alu.tapen til Biltema. På utsiden av sveiseduken er det ikke varmere enn at jeg kan holde hånden den uten å brenne meg. Selv om det er tørr eksos inne i boksen.

 

Ingen grunn til å male disse rørene.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Vist ikkje temperatur er til skade/fare for rør så kan det sjå ut som det er enklast å isolere ca slik eg hadde det.

Men eg trudde det kanskje var smartare å la svanehalsen "puste" litt.

Men eg fjerner all maling, og unngår biltema-tapen som eg mistenker avgir lim-lukt. Utenpå isolasjonen går eg antagelig for sveiseduk slik Hulda foreslo. Mulig eg bruker den "grove" uten folie, den ligner litt på de rullene med band som biltema selger. Får sjå. Fuger gamle bend no :-)

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Jeg er ikke fagmann, men ser at ut fra pipe speck så anbefaler de maks 60 grader på 316.

Risikoen kan kanskje være plutselig brekkasje og eksos ut i motorrom/båt.

 

utdrag fra speck:

Piping class sheet
 AS20A               CL150  Historical PCS
 [PCS list]  Project.no.
   Rev.no.
 H.1  Rev.date
 03.06.2015  Status:
 I  Page:
 1  Of:
 2     DESIGN CODE: ASME B31.3     Maximum Design Pressure :  Barg 19.0 19.0 18.4 18.0                   At Temperature :  oC -110 38 50 60                

 

NOTE:

Due to Stress Crack Corrosion (SCC) the class is limited to 60°C. However, it is permitted to use this piping class up to 400°C, using ANSI B16.5 material rating group 2.2, if condition critical for SCC is not present. Offshore and costal areas have environment conditions critical for SCC.

Redigert av HAIK (see edit history)

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post

Helt riktig fanget opp HAIK. Nå husker ikke jeg betegnelsene som du referer til, og tar for så vidt heller ikke bryet med å finne ut av det. Men på generelt grunnlag så er de fleste av -300-kvalitetene henfalne til SCC (på norsk heter det spenningskorrosjon). Dette er ulempen ved å bruke disse materialene. I et vanlig eksosanlegg er ikke rørtrykket utløsende faktor. Men det kan være andre forhold som er like effektive i så måte. Blant annet vil vibrasjon kunne være utløsende faktor. Nå er det tusenvis av anlegg laget i AISI-316L i lystbåter. Og det virker som at det stort sett går bra. Skal man et hakk opp, så havner man på et materiale som heter 'Super Duplex'. Dyrere og mindre tilgjengelig.

Link to post

Jeg tok ut en blindplugg i varmeveksleren, like ved der som kjølevannet går ut til eksosen, satte inn en slangenippel og koblet slange til nippelen som jeg trekte til eksosbendet og kobberrøret. Vannet går da gjennom kobberrøret, via en slange og en liten skroggjennomføring. Jeg passet på å ha jevnt fall på slangen sånn at vannet renner ut selv når det har passert kobberrøret, Jeg har ingen ekstra pumpe eller annet luriumgreier, holder med det trykket som sjøvanspumper leverer. Fungerer utmerket hos meg, som sagt mye lavere temperartur i motorrommet, sjøvannet holder rundt 30-35 grader når det går inn i kobberrøret, kjøler ned eksosbendet, og sjøvannet rennet ut gjennom skroggjennomføringen, hele tiden jevn vannstrømning så lenge motoren går.

 

 

Rune

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...