Jump to content

Navionics Sonarcharts-logging rett i plotteren med B&G?

Maika

Recommended Posts

Et argument for meg for å velge Navionics framfor C-Map er Sonarcharts, men siden det i Norge (og Sverie og Finland) ikke er lov å dele denne informasjonen med andre, og dataene som leveres med kartene ikke er veldig nøyaktige, så er det muligheten for å lagre egne dybder som er argumentet for min del. Såvidt jeg har forstått er det det som heter Sonarcharts Live(?), men det jeg finner om dette gjelder andre svingere og der disse logger til Navinocs-app på mobile enheter, altså ikke til plotterne direkte.

Jeg har en B&G Zeus Touch og Triton instrumenter, men jeg sliter litt med å forstå om dybdene jeg kommer til å logge med dybdegiveren kommer til å kunne lagres i kartet med denne løsningen.Er det noen som har gjort dette?

Fikk svar fra Navionics nå. Sonarcharts Live, som er funksjonen som viser loggede dybder umiddelbart på kartene, fungerer bare på mobile enheter.

Vanlig dybdelogging som gjøres med kartplottere må først lastes opp til Navioncs sin fellesdatabase (vanlige Sonarcharts), før det deretter kan lastes ned igjen derfra. Siden Norge er så redde for at noen skal vite hvor dypt det egentlig er her, kan ikke denne funksjonen brukes her.

Når jeg i tillegg nylig fant ut at autorute-funksjonen til Navionis heller ikke støttes på min enhet, så stiller plutselig C-Map sterkest tror jeg.

Får spørre i en ny tråd hvilke kart som er best av dem for Sør-Norge, Kattegatt og Skagerak.

Hæ? Er ikke grunnen til at deling av logget dybde ikke er lov fordi norske myndigheter ikke tillater dette pga bekymringer ift misbruk av andre stater?

Jeg trodde det var årsaken, siden det er det som har stått overalt jeg har lest om dette, som feks her:

http://www.seilmagasinet.no/id/41909.0

"Denne funksjonen setter norske myndigheter en stopper for"..."Kanskje politikerne gjør noe med reglene fra den kalde krigen."

Redigert av Maika (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...